نقض حقوق بشر از سوی آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

نقض حقوق بشر از سوی آمریکا با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ابراز نگرانی‌های ادعایی غرب درباره حقوق بشر بازی با الفاظ برای فریب افکار عمومی است، گفت: ارسال بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا به اوکراین نشان می‌دهد میان مباحث حقوق بین‌الملل و عملکرد دولت‌هایی است که خود را عامل و مجری حقوق بشر معرفی می‌کنند، تناقض وجود دارد.
محمدعلی بصیری؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 11
کد خبر: ۱۹۳۴۸۷

نقض حقوق بشر آمریکا در ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود برای ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین خبر داد که باعث انتقادات گسترده ای در جهان شده است. این اقدام نشانه آشکار دخالت آمریکا در جنگ اوکراین است که به گفته کارشناسان، به مرحله جدیدی از تنش میان مسکو و واشنگتن منجر می شود.


به همین دلیل مسکو، واشنگتن را مسئول مرگ غیرنظامیان پس از ارسال بمب های خوشه‌ای به اوکراین دانست و تأکید کرد، این اقدام ناشی از شکست اوکراین در عملیات ضد حمله علیه نیروهای روسی است.


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز گفت: تصمیم آمریکا به ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی یف گویای عزم واشنگتن در استمرار و پیچیده‌تر کردن جنگ اوکراین است. این اقدام نمونه‌ای دیگر از اقدامات بی‌ثبات کننده آمریکا و نیز صادرات تسلیحاتی است که بدون تبعیض به کشتار و ویرانی بیشتر کمک می‌کند.

با وجود توسعه سازمان های بین‌المللی، به دلیل اینکه بانیانشان تنها به حفظ منافع خود می اندیشند، می توان نتیجه گرفت آنچه درباره حقوق بشر عنوان می کنند و تدوین می شود، مختص خودشان است


محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره تناقض میان گفتار و رفتار دولت آمریکا در موضوع ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین و پیچیده تر کردن جنگ با تداوم اقدامات بی ثبات کننده و افزایش کشتار غیرنظامیان به «راهبرد معاصر» گفت: ارسال بمب های خوشه ای از سوی آمریکا به اوکراین و تأکید بر این گزاره که کی یف نیازمند دریافت بمب های خوشه ای است، نشان می دهد میان مباحث حقوق بین الملل و عملکرد دولت هایی است که خود را عامل و مجری حقوق بشر معرفی می کنند، تناقض وجود دارد.


 وی با بیان بی عملی سازمان های بین المللی به ویژه سازمان های مرتبط با حقوق بشر افزود: با توجه به اینکه بانیان سازمان های بین المللی مانند سازمان حقوق بشر فاتحان جنگ های اول و دوم جهانی هستند، نمی توان انتظار داشت غرب حقوق بشر را به صورت کامل و درباره همه کشورهای جهان اجرا کند.


تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: با وجود توسعه سازمان های بین‌المللی، به دلیل اینکه بانیانشان تنها به حفظ منافع خود می اندیشند، می توان نتیجه گرفت آنچه درباره حقوق بشر عنوان می کنند و تدوین می شود، مختص خودشان است؛ لذا این حقوق آنچنان که انتظار می رود برای سایر کشورها و ملت ها  ضمانت اجرایی ندارد.


بصیری گفت: قدرت های بزرگ که سازمان های حقوق بشری و بین المللی در کشورهایشان قرار دارند، بارها نشان داده اند تنها زمانی حقوق بشر را رعایت می کنند که حافظ امنیت و منافعشان باشد؛ در غیر این صورت تمامی تعهدات خود به سازمان های بین المللی را در لحظه ای زیر پا می گذارند و از بابت تنبیهات بین المللی و چالش هایی که گریبانگیرشان از منظر نقض حقوق بشر می شود، نگران نیستند.


تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بخشی از نگرانی ها و آنچه سران کشورهای غربی درباره موضوعات مرتبط با حقوق بشر، جنگ و  کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان می گویند بیشتر بازی با الفاظ برای فریب افکار عمومی و  سوءاستفاده بیشتر از ملت های مظلوم جهان است.


وی افزود: غربی ها ادعای استفاده روسیه از بمب های خوشه ای را مطرح می کنند تا مسکو را مرتکب جنایت جنگی جلوه دهند و به همین بهانه کشورهای غربی تمام قد موضوعات مرتبط با حقوق بشر را پیش بکشند؛ اما اگر بمب های خوشه ای به وسیله آمریکا به اوکراین ارسال شود، از لفظ «نیاز اوکراین» استفاده می کنند و مدعی ضرورت ارسال آن به اوکراین می شوند.


بصیری معتقد است: به کار بردن چنین اصطلاحاتی از سوی دنیای غرب به ویژه آمریکا عجیب نیست و آخرین بار نیز نخواهد بود، زیرا قدرت های بزرگ در دهه های گذشته بارها بر مبنای اقتضای منافع خود نشان داده اند امنیت بین الملل را به خطر می اندازند.


وی افزود: کشورهای غربی در بازی و سوءاستفاده از الفاظ مختلف تلاش کرده‌اند اقدامات خلاف حقوق و موازین بین‌المللی را موجه جلوه دهند، بنابراین ادعای آنها در موضوع اوکراین مستثنی نیست و موارد مختلفی در حمله به عراق و افغانستان، بحران فلسطین، یمن و حتی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، جنگ کره و ویتنام از سوی آنها به نمایش گذاشته شده است.

غربی ها ادعای استفاده روسیه از بمب های خوشه ای را مطرح می کنند تا مسکو را مرتکب جنایت جنگی جلوه دهند و به همین بهانه کشورهای غربی تمام قد موضوعات مرتبط با حقوق بشر را پیش بکشند


تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نقض حقوق بشر که به دلیل ضعف ضمانت حقوق بین‌الملل و غلبه سیاست بین الملل شاهدیم انسان ها را قربانی اراده دولت ها کرده است، گفت: معمولاً دولت‌ها اعم از قدرت‌های بزرگ و متوسط، وقتی برای حفظ منافع و امنیت خود میان اجرای تعهدات بین‌المللی و حقوق بین‌الملل درمانده می شوند و باید یکی را انتخاب ‌کنند، معمولاً امنیت و منافع خود را بر تعهدات حقوقی در سازمان‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند.


وی افزود: این موضوع فقط خاص آمریکا نیست، بلکه بسیاری از کشورهای متوسط مانند ترکیه و نیز رژیم صهیونیستی چنین عمل کرده اند؛ بنابراین تا زمانی که سازمان های بین المللی از ضمانت اجرایی و  حقوق بین‌الملل قوی برخوردار نباشند، شاهد تضاد و دوگانگی در گفتار و رفتار قدرت های بزرگ خواهیم بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار