کشته شدن ۴ غیر نظامی در حمله به یک بیمارستان سودان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

کشته شدن ۴ غیر نظامی در حمله به یک بیمارستان سودان

وزارت بهداشت سودان امروز شنبه خبر داد که در جریان حملات پهپادی نیرو‌های پشتیبانی سریع به بیمارستان «ام درمان»، چهار غیر نظامی کشته و چهار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۴ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 15
کد خبر: ۱۹۴۵۶۴

به گزارش راهبرد معاصر؛  درگیری‌ها در سودان میان نیرو‌های پشتیبانی سریع به فرماندهی حمیدتی و ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان همچنان ادامه دارد و به قربانی شدن غیر نظامیان این کشور منجر شده است.

وزارت بهداشت سودان امروز شنبه خبر داد که در جریان حملات پهپادی نیرو‌های پشتیبانی سریع به بیمارستان «ام درمان»، چهار غیر نظامی کشته و چهار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

درگیری‌ها بین پشتیبانی سریع و نیرو‌های پشتیبانی سریع از اواخر فرودین ماه گذشته آغاز شد و تا کنون ادامه دارد؛ هر چند که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که نمایندگانی از ارتش سودان امروز وارد جده شدند تا مذاکره با نیرو‌های پشتیبانی سریع را از سر بگیرند.

اختلافات بین حمیدتی و البرهان پس از امضای یک توافق آغاز شد که برای دوره انتقالی بود. بر مبنای این توافق، باید ارتش از سیاست خارج می‌شد و قدرت به گروه‌های غیر نظامی می‌رسید، ولی این درگیرها، مانع از اجرای این توافق شد.

حمیدتی می‌گوید که ارتش سودان قصد ندارد از قدرت خارج شود و حکومت را به گروه‌های غیر نظامی تحول دهد. ارتش سودان هم تأکید داشت که باید نیرو‌های پشتیبانی، به نیرو‌های مسلح بپیوندند و تحرکات این نیرو‌ها را شورش علیه حکومت عنوان کرد.

اکنون عربستان سعودی و ایالات متحده در جریان میانجی‌گری‌های خود بین طرف‌های درگیر، مذاکراتی را در شهر جده عربستان برای توافقنامه آتش بس میان ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع برگزار کردند؛ اما با این حال، گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از تخلفات و نقض آتش‌بس از سوی هر دو طرف درگیری هستند.

بعد از مدتی آرامش نسبی، روز یک‌شنبه (۲۵ژوئن) بود که درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع برای دومین روز متوالی در مجاورت مقر فرماندهی ذخیره مرکزی در جنوب خارطوم از سر گرفته شد. در این تنش‌ها، نیرو‌های ارتش با توپخانه محل استقرار نیرو‌های پشتیبانی در پل المنشیه در شرق خارطوم، پایتخت سودان را بمباران کردند؛ ارتش همچنین حملات هوایی و توپخانه‌ای سنگینی علیه پایگاه‌های نیرو‌های پشتیبانی سریع را در حلفایا، شمال خارطوم داشت.

عربستان پیش‌تر از قصد خود برای برگزاری یک نشست سیاسی در جهت حمایت از سودان، با مشارکت کشور‌های قطر، مصر، آلمان و حضور نمایندگان برخی از سازمان‌های بین‌المللی خبر داده بود. وزارت خارجه سعودی اعلام کرده بود که این کشور نشستی مشترک در سطح بالای سیاسی را برای اعلام تعهد و حمایت از کمک‌های بشر دوستانه به سودان و منطقه، برگزار خواهد کرد؛ اقدامی که باتوجه به تداوم درگیری‌های نظامی و نقض آتش‌بس انجام نشد.

بعد از ناامیدی کشور‌های آفریقایی از توقف درگیری‌ها در سودان، روز جمعه، ۲۳ژوئن «سالوا مایاردیت»، رئیس‌جمهور سودان جنوبی با برگزاری نشست اضطراری ارتش و رهبران امنیتی برای گفتگو درباره وضعیت خارطوم، دستور بستن مرز‌ها با سودان را صادر کرد. چرا که این بحران، خشونت گسترده‌ای را در منطقه دارفور، غرب سودان ایجاد کرده و تبعاتی همچون فرار بیش از ۲.۵ میلیون نفر از سودانی‌ها را در پی داشته است. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار