سازمان بدر: سلطه آمریکا بر عراق باید پایان یابد-راهبرد معاصر

سازمان بدر: سلطه آمریکا بر عراق باید پایان یابد

سازمان بدر عراق در واکنش به مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور گفت که موضع این سازمان، همچنان رد قاطع سلطه اقتصادی، سیاسی و امنیتی واشنگتن است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۲۶ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 17
کد خبر: ۱۹۴۹۶۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ سازمان بدر عراق امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، خواستار پایان یافتن سیطره ایالات متحده آمریکا بر مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی این کشور شد.

شبکه الغدیر به نقل از بدر گزارش داد: «طی دو روز گذشته برخی از مقر‌های سازمان ما و مقر‌های جنبش‌های اسلامی، مورد حملات مسلحانه قرار گرفت. ما نیز این تجاوزات ظالمانه را محکوم و تأکید می‌کنیم که زمانی این حملات صورت گرفت که سازمان بدر، در رد سلطه آمریکا موضعگیری کرد.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح و رهبر سازمان بدر پنجشنبه گذشته بر لزوم استقلال اقتصادی این کشور از ایالات متحده آمریکا تأکید کرد. منظور العامری مداخلات آمریکا و سنگ‌اندازی‌های این کشور در پرداخت بدهی گازی عراق به جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها به عراق هشدار داده‌اند که در صورت پرداخت نقدی بدهی خود به تهران، تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

موضوع کاهش صادرات گاز ایران به عراق در روز‌های گذشته به دلیل مشکل بلوکه شدن مبالغ گازب‌ها نزد بانک تجارت عراق و در نتیجه آن کاهش تولید برق این کشور در صدر اخبار قرار داشت. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق شامگاه سه شنبه خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است.

دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد که بغداد و تهران توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن صادرات گاز ایران به عراق در ازای دریافت نفت خام و سیاه عراق از سر گرفته می‌شود.

سازمان بدر با بیان اینکه خواستار بازپسگیری استقلال واقعی عراق است، از همه شرکای ملی خود، خواستار وحدت کلمه و آماده شدن برای انتخابات، برقرای امنیت و ثباتی شد که عنصر اصلی در ایفای نقش دولت در سازندگی و توسعه است.

این سازمان با اشاره به اینکه موفقیت و پیروزی فقط با تحکیم روابط گروه‌های سیاسی با مرجعیت و علمای اسلام میسر است، تصریح کرد: مخالفت قطعی ما با مداخله آمریکا در امور کشور، روشن و واضع است. این یک موضع اصولی است که نمی‌توان آن را کنار گذاشت.

بدر با اشاره به اینکه، ایجاد هرج‌ومرج و فتنه‌افروزی، سلاح دشمنان عراق است، خاطر نشان کرد: همه مجاهدان باید تلاش کنند که فرصت را از دشمنان بگیرند تا به سمت ساخت عراق و خدمت به ملت خود حرکت کنیم.

العامری همچنین تأکید کرد: مایه ننگ است که یک کارمند در خزانه‌داری آمریکا، کنترل عراق را در دست داشته باشد. همه سیاستمداران باید متحد شوند و حاکمیت اقتصادی کامل را محقق کنند.

العامری دی ماه گذشته نیز درباره بحران دلار در این کشور که معلول مداخلات آمریکا بود، گفت: به خاطر اینکه ذخایر دلاری بانک مرکزی عراق در فدرال رزرو آمریکا قرار دارد، عراق استقلال اقتصادی ندارد. همه می‌دانند که چگونه آمریکایی‌ها از دلار به عنوان سلاحی برای گرسنه نگه داشتن ملت‌ها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بیشترین فشار را به عراق وارد می‌کنند تا مانع از روابط این کشور با اروپا و کشور‌های جهان شود، تصریح کرد، شرکت‌های فرانسوی باید در عراق سرمایه‌گذاری کنند و در اجرای پروژه‌های بزرگ خدماتی و راهبردی شرکت داشته باشند که می‌تواند زیرساخت‌های این کشور را توسعه دهد. / فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده