اثربخشی واردات خودروهای کارکرده بر قیمت خودروهای داخلی-راهبرد معاصر
حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اثربخشی واردات خودروهای کارکرده بر قیمت خودروهای داخلی

حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو با بیان اثربخشی واردات خودروهای کارکرده بر قیمت بازار داخلی گفت: درصورتی‌که تعداد و مدل خودروهای وارداتی مدیریت شود، هرکسی آزاد نباشد هر نوع خودرویی وارد کند و همچنین کارکردش بیشتر از پنج سال نباشد، می‌تواند در کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی اثرگذار باشد و فاصله میان عرضه و تقاضا را جبران کند.
حسین رحیمی‌نژاد؛ کارشناس صنعت خودرو
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 20
کد خبر: ۱۹۵۰۶۵

اثربخشی واردات خودروهای کارکرده بر قیمت خودروهای داخلی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مجلس شورای اسلامی پس از کش و قوس های فراوان طرح واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد. این طرح راهکاری بود که دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی برای کاهش قیمت خودرو در بازار بر روی آن اتفاق نظر دارند.


به گفته کارشناسان این صنعت، با قانونی شدن واردات، قیمت و وضعیت عرضه و تقاضا تغییر خواهد یافت و در بلندمدت شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.
 

برخلاف تصور موجود، اگر خودروی نو و با کیفیت را با تعرفه صفر درصد هم وارد کنیم، آسیبی به صنعت ما وارد نخواهد شد


حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس صنعت خودرو درباره طرح مجلس شورای اسلامی برای واردات خودروهای کارکرده به «راهبرد معاصر» گفت: طرح واردات خودروهای کارکرده بسیار خوب است، ولی پیش شرط‌هایی باید در آن رعایت شود که موضوع اختلاف قیمت کارخانه و بازار را حل کند و به صنعت خودروسازی آسیب نزند.


وی افزود: در شرایط عادی ایده آل این است خودروهای نو وارد کشور شود، ولی به دلیل کمبود ارز ترجیح دولت آن است خودروی دست دوم وارد کند. علت این است که در خیلی از کشورهای اروپایی قیمت خودروی دست دوم از نو پایین تر است، اما در کشورمان متأسفانه این گونه نیست و خودروهای کارکرده به علت اینکه به عنوان کالای سرمایه ای نگریسته می‌شوند، قیمت بالایی دارند.


کارشناس صنعت خودرو درباره اثربخشی واردات خودروهای کارکرده بر قیمت بازار داخلی گفت: در صورتی که تعداد خودرو و مدل های آن مدیریت شود، هرکسی آزاد نباشد هر نوع خودرویی وارد کند و همچنین کارکردش بیشتر از پنج سال نباشد، می تواند در کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی اثرگذار باشد و فاصله میان عرضه و تقاضا را جبران کند. خودروسازان به همراه مونتاژکاران در سال حدود 800 هزار خودرو تولید می کنند در حالی که نیاز حقیقی کشور 1.5 میلیون خودروست. بنابراین با رعایت پیش شرط‌ها قیمت خودرو  با واردات کاهش می یابد.


رحیمی‌نژاد در پاسخ به منتقدان واردات خودروهای کارکرده گفت: میانگین قیمت خودروهای با کیفیت مناسب 20 تا 30 هزار دلار است؛ اگر بخواهیم این ماشین ها را وارد کنیم و روی آن نیز گمرک گرفته شود، قیمت آن حدود 2.5 میلیارد تومان می‌شود و طبعاً اثری روی کنترل بازار خودرو در سطح متوسط نخواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به اولویت ها برای تأمین ارز و کالاهای اساسی، واردات خودروی نو منطقی به نظر نمی آید و  تصمیم اتخاذ شده در واکنش به وضع به وجود آمده در بازار خودرو  مناسب و منطقی است.


کارشناس خودرو با بیان اینکه واردات هیچ آسیبی به صنعت خودروسازی نمی‌زند، تصریح کرد: برخلاف تصور موجود، اگر خودروی نو و با کیفیت را با تعرفه صفر درصد هم وارد کنیم، آسیبی به صنعت ما وارد نخواهد شد، زیرا محدوده قیمت خودروی داخلی با خارجی درجه دو جهان متفاوت است. خودروساز داخلی با میانگین قیمت 300 تا 400 میلیون تومان ارزان ترین خودرو را تحویل می دهد، اما ارزان ترین شرکت خارجی حدود 1.5 میلیارد تومان قیمت تمام شده آن بدون احتساب هزینه گمرکی در می‌آید که هیچ اثری بر روی صنعت خودروسازی ایران نخواهد داشت.
 

با واردات اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار از بین می‌رود، در نتیجه فشار شورای رقابت به خودروساز کم می شود


رحیمی‌نژاد واردات خودرو‌های، ژاپنی، فرانسوی و کره ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با واردات این خودروها دلالی و بازار خودروهای بی کیفیت آسیب می بیند. وقتی پایین ترین قیمت خودروهای این کشورها میان 1 تا 1.5 میلیارد تومان تمام می‌شود، کسی که خودروی 207 استفاده می کند، به سمت خرید خودروی ژاپنی به لحاظ کیفیت و استاندارد ترغیب می شود و حاضر نیست دیگر 1 میلیارد تومان برای خرید همان خودرو هزینه کند. در نتیجه خودروهای داخلی تنزل قیمت می یابند. علاوه بر این، مردمی که خودروهای پژو پارس، تیبا و سمند سوار می شدند، همچنان از این خودروها استفاده می کنند و صنعت داخلی نیز آسیبی نخواهد دید.
 
وی با تأکید بر اینکه واردات خودروهای صفر و کارکرده با کیفیت به نفع مردم و خودروساز است، افزود: با واردات اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار از بین می‌رود، در نتیجه فشار شورای رقابت به خودروساز کم می شود. با این روند خودروهای مونتاژی بی کیفیت نیز بیرون می روند و مردم خودروی مناسب استفاده می کنند.


این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید صنعت خودروسازی به بخش خصوصی پویا واگذار شود، گفت: اقدام دولت نظیر راه اندازی طرح یکپارچه خودرو کار بسیار خوبی بود، زیرا باعث شد محصول به دست مشتری حقیقی برسد و شرایط واسطه گری در صنعت خودرو کاهش یابد؛ هرچند راه حل بلندمدت خصوصی سازی است. تا خودروسازی به عنوان بیزنسی که جریان مالی بزرگی دارد دولتی بماند مشکلش حل نمی شود و واردات نیز مُسکن کوتاه مدت است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده