ممنوعیت اختصاص اعتبار نقدی به دستگاه‌های اجرایی-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403

ممنوعیت اختصاص اعتبار نقدی به دستگاه‌های اجرایی

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ضمن تشریح نشست امروز این کمیسیون گفت: در راستای شفافیت و جلوگیری از انحراف بودجه، اختصاص اعتبار نقدی به دستگاه‌های اجرایی ممنوع شد و پرداخت نقدی فقط به ذینقع نهایی انجام می شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۳ - ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 18
کد خبر: ۱۹۵۲۰۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در تشریح نشست عصر امروز (سه شنبه 27 تیر ماه) این کمیسیون که مرتبط با بررسی مواد مربوط به اصلاح ساختار بودجه بوده است، گفت: یکی از اصلاحات اساسی که در کشور ما به آن نیازمندیم، اصلاح ساختار بودجه است. این موضوع هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلان برنامه هفتم بوده و هم دولت در فصل سوم لایحه برنامه هفتم توسعه، به آن پرداخته است.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه یکی از بخش‌های بسیار خوب لایحه برنامه هفتم توسعه قلمداد می‌شود، تاکید کرد: در این بخش به مباحث هزینه‌ای دولت، هزینه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای ، سهم مولدسازی ، رابطه مالی دولت و نفت و همچنین نظم بخشی به احکام و جداول بودجه پرداخته شده است.

زنگنه تاکید کرد: پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، مجلس دولت را مکلف کرد که لوایح و قوانین بودجه سنواتی به هیچ عنوان نباید مغایر با احکام دائمی کشور و همچنین قانون برنامه توسعه باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: یکی دیگر از موادی که امروز مطرح شد و می توان گفت یکی از مواد مهم است، درباره پول‌هایی است که دولت به سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌دهد و بعضاً برای تامین این مبالغ هزینه‌هایی هم برای دولت ایجاد می‌شود. با این حال متاسفانه این پول‌ها بعضاً ماه‌ها در حساب‌های بانکی دستگاه‌ها بلوکه و رسوب می‌شود، در حالی که دولت برای تامین این مبالغ هزینه پرداخت می‌کند. همچنین بعضاً انحرافاتی هم در این مسیر پیش می‌آید که این مبالغ خارج از مسیر خودش هزینه می‌شود، لذا کمیسیون در یکی از مواد لایحه برنامه هفتم توسعه دولت را مکلف کرد تا کلیه پرداختی‌هایش به دستگاه‌ها به صورت اعتباری باشد.

وی ادامه داد: بنابراین از این پس دستگاه‌ها دیگر پول نقدی به حسابشان واریز نخواهد شد، بلکه مبالغ در حساب خزانه بلوکه می شود و در قبال آن ما حساب اعتباری و یا اعتبار الکترونیکی در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌دهیم آنهم تا زمانی که آن مبالغ را به ذی‌نفع نهایی پرداخت کنند. یعنی عملا پول از خزانه به صورت مستقیم به حساب ذی نفع نهایی وارد می‌شود و این موضوع حتما جلوی بسیاری از انحرافات بودجه‌ای را گرفته و مانع از خلق نقدینگی توسط بانک‌ها خواهد شد. همچنین این موضوع هزینه‌های دولت در تامین مالی را به شدت کاهش می‌دهد./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار