مانور اقتدار سپاه در دفاع از جزایر سه گانه-راهبرد معاصر
حسین امیرعبداللهیان نخستین وزیر امور خارجه «شهید» جمهوری اسلامی ایران نام گرفت انتخابات ریاست جمهوری ظرف ۵۰ روز باید برگزار شود فرآیند و روش برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری چیست؟ بیانیه هیات دولت: مسیر خدمت با تاسی به روحیه خستگی ناپذیر آیت‌الله رئیسی ادامه خواهد داشت اسامی شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور ظریف شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت پیام تسلیت سید حسن خمینی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان مسئولیت اداره دولت پس از شهادت رئیس جمهور با کیست؟ جزئیات شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه+ برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت‌دولت به ریاست "مخبر" سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

مانور اقتدار سپاه در دفاع از جزایر سه گانه

رونمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پهپادها و شناورهای مدرن مجهز به هوش مصنوعی نشان‌دهنده برنامه‌ریزی قوای مسلح کشورمان برای مقابله با انواع تهدیدها در منطقه است. این رزمایش پیام آشکار اقتدار ندسا و واکنشی به اقدامات اخیر آمریکا و تمام طرفهایی است که تلاش می‌کنند به ادعاهای خود در زمینه جزایر سه‌گانه، که ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی است، دامن بزنند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 03
کد خبر: ۱۹۷۵۸۴

مانور اقتدار سپاه در دفاع از «ناموس ایران»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رزمایش «اقتدار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در حوزه عملیاتی جزایر سه‌گانه با تمرکز بر بوموسی برگزار شد. در این رزمایش از شناور «شهید حججی»، عضو جدید خانواده یگان‌های ویژه ندسا مجهز به موشک‌هایی با بُرد 600 کیلومتر رونمایی شد. 

 

سردار عضمایی، فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) با اعلام  این خبر گفت: در رزمایش عملیات واکنش سریع دفاع از جزیره در سه سطح هوایی، زمینی و دریایی اجرا و ارزیابی شد. 

 

همچنین دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأکید کرد: جزایر خلیج فارس، ناموس ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و ما فرزندان این ملت غیور موظف هستیم از نوامیس خود دفاع کنیم.

 

هم‌زمانی برگزاری این رزمایش با افزایش حضور نیروی دریایی-هوایی آمریکا در خلیج فارس حامل پیام مشخص برای ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین و کشورهای هم‌پیمان واشنگتن در منطقه غرب آسیاست

وی افزود: جزایر خلیج فارس نگین درخشانی هستند که تا ابد بر تارک آب و خاک میهن اسلامی می درخشند. کشورهای منطقه خیلی باید مواظب باشند و مدبرانه خود را از شر توطئه‌ها و نقشه‌های شوم و تفرقه افکنانه کشورهای فرامنطقه ای باز بدارند، زیرا آنها به هیچ وجه خیرخواه ملت و هیچ دولتی در منطقه نبوده اند و نخواهند بود و این موضوع تأسف آور در تاریخ جهان به کثرت تکرار و تجربه شده است.

 

هم‌زمانی برگزاری این رزمایش با افزایش حضور نیروی دریایی-هوایی آمریکا در خلیج فارس حامل پیام مشخص برای ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین و کشورهای هم‌پیمان واشنگتن در منطقه غرب آسیاست. همچنین بیانیه‌های اخیر شورای همکاری خلیج فارس و تکرار ادعای امارات در زمینه جزایر سه‌گانه اعلام اخطار جدی خطاب به حکام دبی- ابوظبی ارزیابی می‌شود. 

 

ماه گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا با اتهام‌زنی به ایران برای ناامن کردن آزادی کشتیرانی و امنیت نفت‌کش‌ها در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، از اعزام جنگنده‌های اف-16 برای پشتیبانی از عملیات جنگنده‌های تهاجمی «ای- 10» خبر داد. به فاصله چند روز پنتاگون اعلام کرد، ناو «یو.اس.اس توماس هادتر» به همراه چند فروند جنگنده اف-35 از دریای سرخ به مقصد آب‌های خلیج فارس در حرکت است. 

 

علاوه بر این، ناوهای «یو.اس.اس باتان» و «یو.اس.اس کارتر هال» نیز قرار است  وارد منطقه شوند. افزایش حضور نظامی آمریکا در حالی انجام می‌شود که پس از انعقاد توافق پکن میان ایران و پادشاهی عربستان سعودی سطح تنش و اختلافات منطقه به حداقل رسیده است. 

 

علاوه بر این، سطح همکاری‌های نظامی- امنیتی میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس به میزانی افزایش یافت که ابوظبی از ائتلاف دریایی آمریکا انصراف داد و رسانه‌های قطری از احتمال شکل‌گیری نیروی دریایی مشترک در شمال اقیانوس هند با محوریت ایران، عربستان و امارات خبر دادند. 

 

درست در هنگامی که ایران و دولت‌های عربی در حال امکان‌سنجی توسعه همکاری‌های دفاعی- امنیتی در خلیج فارس و دریای عمان هستند؛ آمریکا با ایجاد بحران مصنوعی به دنبال احیای جایگاه خود میان شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس است. در واکنش به اقدامات تحریک کننده سنتکام، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایشی از پیش اعلام نشده، اقدام به برگزاری تمرین نظامی در منطقه نازعات کرد. 

 

سطح همکاری‌های نظامی- امنیتی میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس به میزانی افزایش یافت که ابوظبی از ائتلاف دریایی آمریکا انصراف داد

رونمایی از شناور «شهید حججی» مجهز به موشک‌های با بُرد 600 کیلومتر حامل پیام روشن برای ناوها و جنگنده‌های آمریکا است. اگر مرکز فرماندهی آمریکا قصد ماجراجویی جدید در خلیج فارس داشته باشد، باید خود را برای حملات همه‌جانبه ایران از زمین، هوا و دریا آماده کند. در این رزمایش علاوه بر شناور یادشده شناورهای موشک انداز ذوالفقار، تندر و شناورهای شهید مهدوی، رودکی و ناظری نیز مشارکت فعال داشتند. 

 

یکی دیگر  از نقاط عطف رزمایش، رونمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انواع پهپاد و شناورهای بدون سرنشین مبتنی بر هوش مصنوعی بود. پیش تر ناوگان پنجم دریایی آمریکا و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در تبلیغاتی سیاسی-رسانه‌ای از حضور بیش از 100 شهپاد پیشرفته در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس خبر داده بودند. 

 

رونمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پهپادها و شناورهای مدرن نشان دهنده برنامه‌ریزی قوای مسلح کشورمان برای مقابله با انواع تهدیدها در منطقه ایندوپاسفیک است. این رزمایش پیام آشکار اقتدار ندسا و واکنشی به اقدامات اخیر آمریکا و تمام طرف هایی است که تلاش می کنند به ادعاهای خود در زمینه جزایر سه‌گانه دامن بزنند.

 

بهره سخن

در دوران گذار بین‌المللی، قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سعی می‌کنند با ایجاد ائتلاف‌های کوتاه مدت و موقت وزن ژئوپلیتیکی- ژئواکونومی خود را افزایش دهند. در این دوران قدرت‌های بزرگی مانند ایران باید به دور از مذاکرات دیپلماتیک یا ائتلاف‌های تاکتیکی، چشم به حداکثر سازی توان بازدارندگی و محافظت از تمامیت ارضی‌شان داشته باشند. 

 

توسعه زرادخانه موشکی، طراحی انواع پهپادها و شناورهای پیشرفته توازن قوا در منطقه شمال اقیانوس هند را تغییر داده است. به عبارت دیگر، آمریکا دیگر قدرت بلامنازع غرب آسیا نیست. اکنون هرگونه تهدید خارجی علیه خاک ایران با پاسخ همه‌جانبه از سوی نیروهای مسلح کشورمان مواجه خواهد شد. 



ارسال نظر
تحلیل های برگزیده