تأسیس بانک ایرانی، مقدمه افزایش تجارت با سوریه-راهبرد معاصر
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تأسیس بانک ایرانی، مقدمه افزایش تجارت با سوریه

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با استقبال از تأسیس بانک ایرانی در کنار آغاز به کار شرکت بیمه‌ای مشترک میان ایران و سوریه گفت: صفر شدن تعرفه کالاها میان ایران و سوریه نشان می‌دهد دولت رویکرد مطلوبی در برقراری ارتباط و توسعه تجارت خارجی با کشورهای منطقه در پیش گرفته و این رویکرد قابل تحسین است.
جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 05
کد خبر: ۱۹۷۶۵۹

تأسیس بانک ایرانی، مقدمه افزایش تجارت با سوریه در شرایط تحریم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: یکی از تصمیمات در سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به سوریه ایجاد دو نهاد تسهیل‌گر بود که بیمه و بانک مشترک ایران و سوریه تشکیل شد و می‌توانیم تجار خود را پشتیبانی کنیم. 

 

وی افزود: کنسرسیومی متشکل از سه شرکت بیمه‌ای که بیمه‌های غیردولتی هستند، به سهم ۴۰ درصد طرف سوری و ۶۰ درصد طرف ایرانی با طرف سوری قرارداد بستند. دو بانک با مشارکت دو بانک غیردولتی ایرانی هم تأسیس شد که امیدواریم پشتیبانی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی را انجام دهیم.

 

لازم است با صفر کردن تعرفه های ورودی و خروجی یا تعرفه های ترجیحی به کشورهای طرف تجارت به دنبال تقویت و افزایش حجم تجارت خارجی کشور باشیم

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس. درباره ازسرگرفتن فعالیت های تجاری و اقتصادی با سوریه به «راهبرد معاصر» گفت: افتتاح بانک ایرانی در سوریه در هفته های آینده خبر خوبی است، هر چند انتظار می رفت این اقدام در سال های گذشته عملیاتی می شد و اینک شاهد حجم وسیع تری از تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و سوریه بودیم.

 

وی افزود: تأسیس بانک ایرانی در کنار آغاز به کار شرکت بیمه ای مشترک میان ایران و سوریه و صفر شدن تعرفه کالاها میان دو کشور نشان می دهد دولت رویکرد مطلوبی در برقراری ارتباط و توسعه تجارت خارجی با کشورهای منطقه در پیش گرفته که قابل تحسین است.

 

نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: دولتمردان تا جای ممکن باید بر توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه و دوست ازجمله سوریه تأکید کنند، زیرا اقتصاد ایران با توسعه تجارت خارجی رشد می یابد، به این دلیل لازم است با صفر کردن تعرفه های ورودی و خروجی یا تعرفه های ترجیحی به کشورهای طرف تجارت به دنبال تقویت و افزایش حجم تجارت خارجی کشور باشیم.

 

قادری گفت: با توجه به اینکه دمشق به تازگی از بحران جنگ چند ساله خارج شده و زیرساخت های این کشور و صنایع سوریه تا حدود بسیار زیادی از بین رفته است، سوری ها به شدت نیازمند استفاده از کالای ایرانی و تخصص کارشناسان ایرانی در رشته های مختلف هستند.

 

وی عنوان کرد: بی تردید کیفیت صنایع و تولیدات ایرانی نسبت به تولیدات سوری بهتر است و این موضوع می تواند زمینه ساز افزایش صادرات کالای ایرانی به سوریه باشد. حذف تعرفه های صادراتی به افزایش میل صادرات کالای ایرانی به سوریه و بالا رفتن میزان صادرات غیر نفتی کشور منجر می شود.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تأسیس بانک‌های مشترک یا افتتاح شعبات ایرانی در سوریه زمینه ساز افزایش تجارت میان سوریه و ایران در شرایط تحریم است. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در 10 سال گذشته در جنگ فرسایشی در کنار سوریه بود، طبیعی است این کشور علاقه ویژه ای به توسعه همکاری با ایران به‌ویژه در بخش های اقتصادی، تجاری و صنعتی دارد، لذا از فرصت به دست آمده برای تقویت ارتباطات و تعاملات تجاری و افزایش صادرات باید بهره مند شویم.

 

بی تردید کیفیت صنایع و تولیدات ایرانی نسبت به تولیدات سوری بهتر است و این موضوع می تواند زمینه ساز افزایش صادرات کالای ایرانی به سوریه باشد

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز معتقد است: دیر وارد بازارهای سوریه شدیم، می بایست پیش‌تر بازارهای سوریه را تصاحب می کردیم، زیرا کشورهای مختلف مانن ترکیه مترصد یافتن فرصت برای صادرات کالای خود به سوریه هستند، پس نباید فرصت سوزی کرد.

 

قادری تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و ماهر ایرانی برای توسعه زیرساخت های سوریه و تعاملات تجاری در قالب افزایش صادرات، کمک بهینه ای به توسعه تولید کشور به عنوان شعار و اولویت اول اقتصاد است. بی تردید می‌توان از ظرفیت بازار سوریه برای افزایش مقیاس تولید و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی به نحو احسن استفاده کرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده