ائتلاف «آبی - سفید» و «اسرائیل بیتنا»؛ آیا پایان نخست‌وزیری نتانیاهو نزدیک است؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ائتلاف «آبی - سفید» و «اسرائیل بیتنا»؛ آیا پایان نخست‌وزیری نتانیاهو نزدیک است؟

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» در پیامی توئیتری از توافق این حزب با حزب «آبی - سفید» به رهبری بنی‌گانتس به منظور تجمیع آرای این دو حزب در انتخابات آتی کنست در ماه سپتامبر خبر داد؛ این توافق به مثابه ضربه‌ای مهلک برای نخست‌وزیری مجدد نتانیاهو به‌شمار می‌آید.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۳ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 21
کد خبر: ۱۹۸۶۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که ائتلاف آبی - سفید به ریاست بنی‌گانتس در تلاشی برای شکست حزب حاکم لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی این رژیم در انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)، توافق جدیدی را با حزب اسرائیل بیتنا به ریاست آویگدور لیبرمن امضاء خواهد کرد.

 

اهمیت این توافق در صورت امضاء در به دست آوردن یک صندلی اضافی توسط طرفین، نهفته است و هر ائتلافی که این صندلی را کسب کند پیروز انتخابات خواهد بود. توافق میان دو حزب آبی و سفید و اسرائیل بیتنا این پرسش را مطرح می‌کند که آیا پس از برگزاری انتخابات کنست شاهد همکاری بیشتر میان این دو حزب در آینده خواهیم بود یا خیر؟

 

لیبرمن پیش‌تر باعث شکست تلاش‌های نتانیاهو در تشکیل دولت راستگرا پس از پیروزی در انتخابات آوریل گذشته کنست شد که این مسئله نتانیاهو را وادار به انحلال مجدد کنست و دعوت به برگزاری انتخابات برای بار دیگر کرد تا مانع مأمور شدن بنی‌‌گانتس رئیس حزب آبی - سفید برای تشکیل دولت شود.

 

بنابر گزارش بلومبرگ نظرسنجی‌ها تقابل نزدیکی را بین بلوک راست افراطی و بلوک میانه‌رو «آبی - سفید» به رهبری بنی‌گانتس رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد. نتایج این نظرسنجی‌ها نشان از نیاز نتانیاهو برای همکاری دوباره با آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی دارد. لیبرمن پس از انتخابات گذشته به علت اختلاف نظرهایی بر سر سربازی اجباری دانشجویان علوم دینی یهود با احزاب راست مذهبی حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نشد.

 

حزب «اسرائیل بیتنا» به رهبری لیبرمن در انتخابات پیش‌رو کرسی‌های بیشتری را نسبت به انتخابات گذشته کسب خواهد کرد و تعداد آن 10 کرسی از 120 کرسی کنست تخمین زده شده است. نتانیاهو بدون همکاری وزیر جنگ‌طلب سابق خود، راه ساده‌ای را برای تشکیل کابینه ائتلافی ندارد و در صورت شکست دوباره در این اقدام نتانیاهو مجبور به کناره‌گیری می‌شود.

 

همچنین حزب متحد «آبی - سفید» اعلام کرده به کابینه تحت رهبری نتانیاهو بخاطر اتهام‌های فساد علیه وی نمی‌پیوندد. این حزب اتحاد با حزب لیکود را به شرط حضور فرد دیگری به غیر از نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر خواهد پذیرفت.

 

آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» (اسرائیل خانه ما) اخیراً در پیامی توئیتری از توافق این حزب با حزب «آبی - سفید» به رهبری بنی‌گانتس به منظور تجمیع آرای این دو حزب در انتخابات آتی کنست در ماه سپتامبر خبر داد.

 

آویگدور لیبرمن در پیامی توئیتری خطاب به نتانیاهو نوشت: «نتانیاهو و لیکود با حماس توافق امضاء می‌کنند. اما برای من توافق با حزب آبی و سفید بر سر تجمیع آراء در انتخابات آتی کنست ارجحیت دارد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی این اقدام آویگدور لیبرمن را محکوم کرد.»

 

با توجه به اخبار نزدیک شدن ائتلاف «آبی ـ سفید» به رهبری «بنی گانتس» و حزب «اسرائیل بیتنا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» به نظر می آید که بخت بنیامین نتانیاهو برای دستیابی مجدد به نخست‌وزیری رو به افول است.

 

ناظران تأکید کرده‌اند که ائتلاف بنی‌گانتس ـ لاپید با لیبرمن اگر عملی شود می‌تواند ضربه‌ای سخت بر پیکر حزب لیکود باشد و همه معادلات سیاسی رژیم صهیونیستی را برهم زند. به خصوص که حزب لیکود بابت نحوه برخورد با نوار غزه و نیز پرونده فساد نتانیاهو به شدت در معرض انتقاد است.

 

رادیو اسرائیل خبر داد که لیست انتخاباتی «آبی ـ سفید» با حزب «اسرائیل بیتنا» به زودی توافق نامه‌ای امضاء خواهند کرد که به موجب آن می‌توانند رأی‌های مازاد خود را به دیگری بدهند و اینگونه کرسی‌های خود را در مجلس افزایش دهند.

 

به نظر تحلیلگران این به معنای تغییر نظر لیبرمن و موافقت وی با دستیابی رئیس حزب «آبی ـ سفید» به نخست وزیری است. لیبرمن پیش تر خواستار تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه احزاب ازجمله لیکود شده بود. براساس نظرسنجی ها، ائتلاف لیبرمن با هر جناحی می تواند آن جناح را برنده انتخابات کند و نامزد آن را به نخست وزیری برساند.

 

لیبرمن روز یکشنبه 18 اوت در پی تنش اخیر با نوار غزه با انتقاد شدید از عملکرد نتانیاهو او را «رهبر ضعیف» خواند و تأکید کرد که «در حالی که نتانیاهو برای گرفتن عکس انتخاباتی به اوکراین رفته مردم ما در جنوب گروگان وضعیت امنیتی بی سابقه ای هستند.»

 

لیبرمن نتانیاهو را «رهبری ضعیف و فاقد توان اداره درست امور و ناتوان از تصمیم‌گیری در بحران‌های واقعی» خواند. در دو روز گذشته مرزهای شمال نوار غزه شاهد تنش بود و در طی این تنش 3 شهروند فلسطینی کشته شدند. این همه در حالی است که نتانیاهو برای جلب موافقت اوکراین با انتقال سفارتش به قدس به این کشور سفر کرده است.

 

پیش‌تر، اختلافات شدید لیبرمن و نتانیاهو و شرط های سختی که لیبرمن برای شرکت در ائتلاف دولت مطرح کرده بود باعث شده بود که نتانیاهو از تشکیل دولت بازماند و درخواست اجرای دوباره انتخابات را بدهد.

 

ائتلاف دو حزب «آبی - سفید» و «اسرائیل بیتنا» می‌تواند ضربه‌ای مهلک برای نخست‌وزیری مجدد نتانیاهو به‌شمار می‌آید. بنیامین نتانیاهو در حال حاضر در وضعیت بغرنجی قرار دارد و احتمالا زمان برای وی به اتمام رسیده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که چند هفته مانده به برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی وضعیت نتانیاهو بدتر شده است.

 

به گزارش اسپوتنیک درحالی که تمام عوامل نشان دهنده شکست نتانیاهو در انتخابات آتی کنست است، اما هیچ چیزی نتانیاهو را در راستای اعلام برگزاری سه باره انتخابات در صورت شکست دوباره مذاکرات برای تشکیل کابینه باز نمی‌دارد. اما انتخابات سه‌ باره میلیون‌ها دلار هزینه برای رژیم صهیونیستی دربرخواهد داشت. قرار است انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی ۱۷ سپتامبر آتی (۲۶ شهریور) برگزار شود.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار