افشای قرارداد انگلیسی تقسیم قدرت در جنوب و شرق یمن-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

افشای قرارداد انگلیسی تقسیم قدرت در جنوب و شرق یمن

پس از تشدید اختلافات میان دو متحد اصلی جنگ یمن، انگلیس بار دیگر وارد میدان شد و با انعقاد یک قرارداد میان امارات و عربستان سعودی، قدرت در جنوب و شرق یمن را میان دو طرف تقسیم کرد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 20
کد خبر: ۲۰۰۴۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ منابع رسانه‌ای، گزارش دادند که انگلیس، امروز (یکشنبه، ۲۰ آگوست)، در سایه تشدید اختلافات میان دو همپیمان اماراتی و سعودی در جنگ یمن، قرارداد جدیدی را میان آن‌ها، منعقد کرد.

این در حالی است که از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن از ۲۵ مارس ۲۰۱۵ تا به امروز، انگلیس نقشی کلیدی در هدایت این تجاوز که به نابودی بیش از ۷۰ درصد زیرساخت و تأسیسات حیاتی و کشته شدن کودکان و زنان یمنی منجر شده، ایفا کرده است.

تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص نقش نظامی و اطلاعاتی انگلیس و اداره عملیات نظامی و هوایی برای هدف قرار دادن مردم یمن منتشر شده است.

وبگاه یمنی «YNP»، امروز به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک نوشت: در قرارداد منعقد شده انگلیس تصریح شده که امارات مناطق ساحل جنوبی یمن (از استان شبوه تا سواحل غربی یمن) را اداره خواهد کرد و در مقابل عربستان نیز اداره امور منطقه شرقی یمن، از دره تا صحرای «حضرموت» و مرز‌های عمان با المهره را در دست خواهد داشت.

به گفته این منابع، انگلیس یگان‌هایی از نیرو‌های ویژه را در شهرستان «غیل باوزیر» در دره حضرموت، به درخواست امارات مستقر کرده است و این اقدام با هدف تضمین عدم سوء‌استفاده «اخوانی‌ها» صورت گرفته است. نیرو‌های حاضر در منطقه نظامی اول که گفته می‌شود وابسته به حزب الاصلاح هستند و در دره و صحرای حضرموت با هدف عقب راندن امارات از ساحل حضرموت مسقرند.

غیل باوزیر، در خطوط برخورد و تماس نیرو‌های اماراتی و گروه‌های وابسته به آن در ساحل حضرموت و نیرو‌های عربستانی و گروه‌های وابسته به آن در صحرای این استان نفتی قرار دارد.

این تحرکات انگلیس، در سایه تشدید اختلافات بین دو متحد عربی جنگ یمن صورت می‌گیرد که پس از اقدام امارات در رد تلاش‌های عربستان سعودی برای کنار گذاشتن این کشور از روند صلح تحت رهبری سلطان عمان با صنعاء، به اوج خود رسید.

امارات به بهانه عدم توافق با عربستان سعودی بر سر بقای وحدت یمن در جریان جنگی که از سال ۲۰۱۵ علیه یمن آغاز شد، به بر هم زدن کارت‌های بازی تهدید می‌کند.

«عبدالخالق عبدالله» سخنگوی مشاور سابق رئیس امارات نیز می‌گوید که وحدت یمن، از اولویت‌های ائتلاف در جنگ یمن نیست.

در سایه تشدید بحران و اختلاف میان امارات و عربستان سعودی در یمن، امروز، منابع آگاه نظامی در حضرموت از عقب‌نشینی ناگهانی نیرو‌های اماراتی از ساحل حضرموت به سمت استا‌ن‌های جنوبی از جمله شبوه، أبین و عدن خبر دادند.

امارات پیشتر، انتقال تجهیزات، ماشین آلات و نیرو‌های منطقه دوم نظامی را آغاز کرده بود. منطقه‌ای که در آن گروه جدایی طلب یمنی موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوبی) تیپ‌هایی را در اختیار دارد که مهمترین آن، تیپ بارشید است.

امارات بدون ارائه هیچ توضیحی به نیرو‌های شورای انتقالی جنوبی، نیرو‌های خود را از شرق یمن خارج کرد و امروز سرهنگ دوم «احمد البلوشی» افسر نیرو‌های مسلح امارات را حاکم نظامی جدید برای استان‌های عدن و شبوه تعیین و معرفی کرد.

البلوشی در گفتگو با رسانه‌های اماراتی در حاشیه حضورش در مراسم فارغ‌التحصیلی نیرو‌های «امنیت عدن» تایید کرد که پرونده اداره این دو استان را در دست گرفته است.

انتصاب البلوشی به عنوان حاکم عدن و شبوه، همزمان با تصمیم امارات برای بیرون کشیدن نیرو‌های شورای انتقالی جنوبی از نیرو‌های استان‌های شرق و به طور مشخص حضرموت و به موازات تحرک عربستان سعودی برای ایجاد شورا‌های حکومتی با هدف پایان دادن به جاه‌طلبی‌های شورای انتقالی صورت می‌گیرد.

این تحرکات نشان می‌دهد که امارات تلاش دارد، پیش از توافق ریاض و صنعاء برای پایان دادن به جنگ، موقعیت خود را در استان‌های جنوبی یمن سازماندهی و تنظیم کند و نفوذ ابوظبی را در این استان‌ها افزایش دهد.

این در حالی است که برخی منابع می‌گویند که مذاکرات هیأت میانجیگر عمان در صنعاء، در چند موضوع به نتایجی رسیده و قرار است هیأتی از عربستان با موافقت آمریکا و انگلیس برای امضای توافق صلح و پایان جنگ به صنعاء برود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده