۶ دلیل عربستان برای کاهش تولید داوطلبانه نفت-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

۶ دلیل عربستان برای کاهش تولید داوطلبانه نفت

تصمیم ریاض برای کاهش روزانه 1 میلیون بشکه نفت خود به ثبات بازار نفت و پویایی نیروهای عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد. این اقدام مجموعه دلایلی دارد که مهمترین آن‌ها حمایت از ثبات بازارهای نفت، افزایش قیمت نفت از سطح کنونی و تلاش برای کنترل نوسانات بازار و کوتاه کردن دست دلالان است.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 10
کد خبر: ۲۰۳۲۳۱

رمزگشایی از تصمیم ریاض برای تمدید کاهش تولید نفت

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در روزهای اخیر عربستان کاهش داوطلبانه تولید نفت را به مدت سه ماه دیگر یعنی از اکتبر تا پایان دسامبر تمدید کرد. طبق توافق سابق، کاهش داوطلبانه تولید به وسیله عربستان اواخر سپتامبر پایان می‌یافت و با اعلام مسئولان وزارت نفت عربستان، تولید نفت این کشور در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر به حدود ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. تصمیم کاهش تولید به صورت ماهانه و برای بررسی افزایش میزان این کاهش یا افزایش تولید بازبینی خواهد شد.

طبق نظر تحلیلگران، ذخایر نفت خام آمریکا در سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و احتمالاً بیشتر کاهش می‌یابد


 پس از این تصمیم، منابع روسی از گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خبر دادند. پوتین و بن سلمان در این مکالمه سطح عالی هماهنگی دو کشور را در چارچوب اوپک پلاس تحسین کردند. در بیانیه کاخ کرملین نیز آمده است، دو طرف بر سر کاهش تولید نفت برای کمک به ثبات بازار توافق کردند. همچنین ولیعهد عربستان از پوتین بابت حمایش از دعوت عربستان برای پیوستن به بریکس قدردانی کرد.


شرایط بازار نفت

 به باور برخی کارشناسان، اقتصاد جهانی به مرحله رکود نزدیک می‌شود. در آمریکا افزایش نرخ بیکاری و تعدیل دستمزدها، انتظارات برای توقف افزایش نرخ بهره را تقویت کرد. در عین حال، انتظارات برای بهبود تقاضا در جاهای دیگر به نسبت افزایشی است. سکوهای نفتی آمریکا در هفته گذشته بدون تغییر در ۵۱۲ سکوی نفت باقی مانده‌اند که این میزان در پایین‌ترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۲ بوده است.


طبق نظر تحلیلگران، ذخایر نفت خام آمریکا در سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و احتمالاً بیشتر کاهش می‌یابد، زیرا تقاضای بی‌سابقه، کاهش عرضه تولیدکنندگان، قراردادهای آتی ضعیف و هزینه‌های بالای ذخیره‌سازی موجب افزایش برداشت شده است.


به طور کلی، تولید نفت آمریکا ممکن احتمالاً ​​در سال جاری میلادی به میانگین ۱۲.۸ میلیون بشکه در روز برسد، اما تحلیلگران تردید دارند رشد نفت شیل بدون افزایش شدید فعالیت حفاری حفظ شود. سکوهای نفتی فعال آمریکا در این ماه به پایین‌ترین میزان خود از فوریه ۲۰۲۲ سقوط کردند. همچنین، قیمت‌های کوتاه‌مدت نفت آمریکا بالاتر از قراردادهای آتی است که موجب ترغیب به کاهش موجودی‌ انبارها می‌شود. نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه اکتبر حدود ۶ دلار بالاتر از تحویل در ۱۲ ماه بعد از آن معامله شد.


این نگرانی در بازارها وجود دارد نرخ بهره بالاتر مانع رشد اقتصادی در سال جاری شود و بر تقاضای نفت خام تأثیر بگذارد. نرخ تورم بالاتر از حد انتظار در منطقه یورو نیز این باور را تقویت کرد.


در این میان اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی حساب ویژه‌ای روی چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان برای حمایت از تقاضای نفت در سال جاری میلادی باز کرده‌اند. معاملات آتی نفت برنت در روز جمعه گذشته به ۸۸.۰۸ دلار در هر بشکه داد و ستد، در حالی که معاملات آتی نفت خام آمریکا ۸۵.۱۶ دلار در هر بشکه معامله شد.


آژانس بین‌المللی انرژی در ماه آگوست پیش‌بینی کرد، انتظار می‌رود تقاضای جهانی در سال جاری به دلیل افزایش سفرهای هوایی، نیازهای تولید برق و افزایش فعالیت‌های پتروشیمی چین به رکورد بالایی برسد. در سال جاری، تقاضا احتمالاً با ۲.۲ میلیون افزایش و به ۱۰۲.۲ میلیون بشکه در روز می رسد.


6 دلیل برای کاهش تولید

آژانس بین المللی انرژی با بیان اینکه عرضه نفت با افزایش تقاضا مطابقت نخواهد داشت، اعلام کرد، انتظار می رود تولید روزانه نفت، ۱.۵ میلیون بشکه افزایش یابد. البته پس از کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان در ماه‌های اخیر، عرضه نزولی شد و احتمالاً افزایش تولید نفت شیل در ایران و ونزوئلا را جبران می‌کند.


به نظر می‌آید کاهش داوطلبانه اضافی عربستان در راستای تقویت تلاش‌های کشورهای اوپک پلاس با هدف حمایت از ثبات و تعادل بازار نفت است. کاهش داوطلبانه تولید به میزان 1 میلیون بشکه در روز که ریاض پیش تر اعلام کرده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ تمدید می‌شود تا تولید نفت عربستان در  ماه آگوست به حدود ۹ میلیون بشکه در روز برسد.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی حساب ویژه‌ای روی چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان برای حمایت از تقاضای نفت در سال جاری میلادی باز کرده‌اند


پیش تر با اعلام عربستان سعودی، روسیه نیز متعهد شده بود صادرات نفت خود را روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه در ماه آگوست کاهش دهد. همچنین الجزایر نیز کاهش داوطلبانه 20 هزار بشکه در روز را اعلام کرد.

 

به نظر می آید تصمیم عربستان شامل طیف وسیعی از دلایل با‌شد که 6 مورد آن عبارتند از:

 

  • حمایت از ثبات بازارهای نفت که نگران رکود اقتصادی و عرضه فراوان از سوی تولیدکنندگان بزرگ است
  • افزایش قیمت نفت از سطح کنونی که در محدوده (۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه) است، به سمت میانگین قیمت ۱۱۳ دلار سال گذشته
  • تلاش برای کنترل نوسانات بازار و کوتاه کردن دست دلالان
  • نگرانی از شاخص‌های رشد تقاضای نفت در ماه‌های آگوست و سپتامبر
  • وجود مقادیر اعلام نشده و نامشخص از عرضه نفت ونزوئلا و ایران که وارد بازار می‌شود
  • حمایت از اهداف بلندمدت برای تضمین بخش انرژی پایدار و انعطاف‌پذیر و ارتقای محیط بازار متعادل


در مجموع، تصمیم ریاض برای کاهش روزانه 1 میلیون بشکه نفت خود به ثبات بازار نفت و پویایی  نیروهای عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد. تلاش‌های مشترک مسکو و ریاض نیز نشان دهنده تعهد آنها به حفظ ثبات در بازار نفت است. با توجه به شرایط فعلی بازار و اقدامات پیشگیرانه عربستان، تمدید کاهش داوطلبانه تولید گامی راهبردی برای حمایت از قیمت جهانی نفت و تعادل در بازار  است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده