افزایش قطعی‌سازی پرونده‌های مالیاتی بدون رسیدگی براساس داده محوری-راهبرد معاصر

افزایش قطعی‌سازی پرونده‌های مالیاتی بدون رسیدگی براساس داده محوری

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: قطعی‌سازی درصد بالایی از پرونده‌های مالیاتی بدون رسیدگی از جمله دستاوردهای حوزه داده‌‌محوری مالیات ستانی است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 17
کد خبر: ۲۰۴۲۱۹

به گزارش راهبرد معاصر؛  مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه داده‌ محوری مالیات ستانی، رشد درآمدها و تحقق درصد بالای درآمدهای مالیاتی و همچنین افزایش تعداد مؤدیان مالیاتی ثبت‌نام شده (اشخاص حقیقی و حقوقی) را از جمله دستاوردهای مهم این حوزه عنوان کرد.

 

وی افزود: افزایش درصدی تعداد اظهارنامه‌های دریافتی، تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی، افزایش پذیرش خوداظهاری مؤدیان، قطعی‌سازی درصد بالایی از پرونده‌های مالیاتی بدون رسیدگی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی برآوردی برای مؤدیان فاقد اظهارنامه از دیگر اقدامات و دستاوردها حوزه داده‌‌محوری مالیات ستانی است.

 

موحدی بکنظر با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با فرار مالیاتی و در راستای برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی نیز عنوان کرد: راه‌اندازی سامانه دریافت گزارش فرارهای مالیاتی و دریافت گزارش‌های قابل اتکا، شناسایی سیستماتیک تعداد زیادی شرکت‌های صوری(کاغذی) و حساب‌های اجاره‌ای مشکوک به فرار مالیاتی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

 

سخنگوی سازمان امور مالیاتی درخصوص هوشمندسازی مالیاتی و توسعه خدمات الکترونیکی مالیاتی گفت: در این بخش، اتصال درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، صدور برخط گواهی ماده 186 ق.م.م. و ابلاغ الکترونیکی کلیه اوراق مالیاتی و بارگذاری این اوراق در کارتابل الکترونیک مؤدیان از جمله مهم‌ترین این اقدامات محسوب می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه پرداخت برخط مالیات نقل ‌و انتقال خودرو و در نتیجه رشد چنددرصدی این منبع مالیاتی، طراحی و تولید اپلیکیشن مالیات من برای نصب بر روی تلفن­های همراه، صدور برخط گواهی مفاصا حساب مالیاتی، افزایش تبادل اطلاعات داده‌ای از سایر دستگاه‌ها در اجرای مالیات­ستانی هوشمند و الکترونیکی شدن فرآیند دادرسی مالیاتی از دیگر اقدامات و دستاوردهای این بخش است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده