اردوغان خواستار مقابله با اسلام‌ستیزی در جهان شد-راهبرد معاصر

اردوغان خواستار مقابله با اسلام‌ستیزی در جهان شد

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه حمله به مقدسات اسلامی به بهانه آزادی بیان را نمی‌توان پذیرفت، گفت که خطر اسلام‌ستیزی هر روز در حال افزایش است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 18
کد خبر: ۲۰۴۳۹۲

به گزارش راهبرد معاصر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که به نیویورک سفر کرده، بامداد دوشنبه در ضیافت شام کمیته راهبری ملی ترکیه-آمریکا سخنرانی کرد.

 

اردوغان با بیان اینکه حمله به مقدسات اسلامی به بهانه آزادی بیان را نمی‌پذیرد، گفت که خطر اسلام‌ستیزی هر روز در حال افزایش است.

 

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در این‌باره توضیح داد: «این احتمال وجود دارد که حملاتی که امروز عمدتاً مسلمانان را هدف قرار می‌دهد، فردا علیه گروه‌هایی با ریشه‌ها، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و عقاید متفاوت رخ دهد».

 

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: «ما هرگز نمی‌پذیریم که حمله به مقدسات ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان، تحت پوشش آزادی بیان و اندیشه توجیه شود».

 

اردوغان با بیان اینکه اگر از دشمنی با اسلام جلوگیری نشود، توهین‌کنندگان بی‌پرواتر می‌شوند، اظهار داشت: «ما به عنوان ترکیه نسبت به این خطر که مانند گلوله برفی در حال بزرگ‌شدن است، هشدار می‌دهیم».

 

طبق این گزارش، وی در ادامه به روابط آنکارا-واشنگتن پرداخته و گفت: «گروه‌های منفعت‌طلبی وجود دارند که برای مسموم کردن روابط ترکیه و آمریکا اقدام می‌کنند. ما با گفتن حقیقت و عمل به‌عنوان نماینده ترکیه، جلوی اینها را خواهیم گرفت».

 

به نوشته آناتولی، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه اختلاف نظر در روابط بین دولت‌ها عادی است، ادامه داد: «ولی ما می‌دانیم که زمینه‌های مشترک بیشتری [با آمریکا] و فرصت‌های زیادی [برای همکاری] وجود دارد».

 

اردوغان همچنین تاکید کرد که در موضوع روابط ترکیه و آمریکا، همکاری‌های دوجانبه را بر اساس منافع مشترک در دوره آینده بیشتر خواهد کرد.

 

روابط واشنگتن و آنکارا طی چند سال اخیر بر سر حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، عدم استرداد «فتح‌الله گولن»، کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ و همچنین گره‌زدن فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به تایید درخواست عضویت سوئد در ناتو، مخدوش شده بود.

 

چند روز قبل نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد ارتباط فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، گفت اما برخی اعضای کنگره معتقدند که این دو موضوع به هم مرتبط هستند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده