الدُستور اردن: بر هم خوردن توازن در عراق و لبنان به سود کیست؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

الدُستور اردن: بر هم خوردن توازن در عراق و لبنان به سود کیست؟

یک روزنامه اردنی ضمن تمجید از اقتدار الحشد الشعبی در عراق تاکید کرد، حمایت آمریکا از حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و عراق موجب تقویت جبهه ضد آمریکایی در این دو کشور می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 28
کد خبر: ۲۰۵۸۳

به گزارش راهبرد معاصر ، روزنامه اردنی الدستور در یادداشتی با عنوان «چه کسی از به هم ریختن موازنه‌های شکننده در عراق و لبنان نفع می‌برد»، تاکید کرد، حمایت واشنگتن از اسرائیل در حمله به لبنان و عراق نفعی برای آمریکا در تقابل با جبهه مقاومت و بالاخص ایران نخواهد داشت.

 

«عریب الرنتاوی» تحلیلگر اردنی در این یادداشت آورده است: ورود اسرائیل به خط «ثبات شکننده» در عراق و لبنان تهدیدی برای منفجر شدن اوضاع این دو کشور خواهد بود... واشنگتن به دنبال چیست که بی قیدوشرط از حملات نظامی اخیر اسرائیل به دو کشور مذکور حمایت کرد؟ واشنگتن چه فکری می‌کند و چه حسابی کرده است؟.

 

الدستور نوشت: عراق مانند لبنان محکوم به موازنه‌های ظریفی میان سه گروه اصلی یعنی سنی، شیعه و کُرد است. تقریبا 10 حزب که نیمی از آنها شیعه هستند فرآیند سیاسی در عراق را با موازنه‌های شکننده خود کنترل می‌کنند. بخشی از این احزاب دوست آمریکا هستند که کُردها و بیشتر سنی‌ها را شامل می‌شود و برخی احزاب شیعی هم هنوز طرفدار دولت‌های آمریکایی هستند که رقبایشان آنها را «سرسپرده سفارت» می‌خوانند.

 

این روزنامه افزود: خارج از نقشه احزاب عراقی، گروه‌های مسلحی در این کشور وجود دارند که عمدتاً شیعه هستند (الحشد الشعبی) و تقریباً از نظر وزن و قدرت با قدرت ارتش ملی عراق برابری می‌کنند و می‌توانند همه چیز را دگرگون کنند و یک نقطه عطف در روند تحولات عراق باشند.

 

الرنتاوی گفت: در سیاست و بازی موازنه‌ها، احزابی که از سوی واشنگتن حمایت می‌شوند یا با آن دشمن نیستند ، می‌توانند عراق را از بازی محورها خارج کرده و سیاست بی طرفی را تقویت کنند. این نهایت کاری است که ترکیب سیاسی حزبی و اجتماعی عراق می‌تواند انجام بدهد... با ورود اسرائیل به خط حمله به الحشد و آن هم با حمایت واشنگتن و استقبال از این حملات، دوستان واشنگتن هم خودشان در وضعیتی بسیار دشوار قرار گرفتند. برخی از آنها بخصوص از عرب‌های اهل تسنن راه مخالفت با سیاست‌های آمریکا را در پیش خواهند گرفت و شاید بخشی از کُردها هم این گونه عمل کنند؛ اما احزاب شیعی هم از الحشد جانبداری خواهند کرد بخصوص اگر فتوای مراجع بزرگ شیعه حضور آمریکا در عراق را تحریم کرده و همکاری با آن را جرم شمرد.

 

الدستور آورده است: انفجار اوضاع در عراق هرگز به نفع مسیر جدیدی نخواهد بود که عراق از سال ۲۰۰۳ خود را در آن پیدا کرده است. هرگونه اختلال در اوضاع، عراق را به یک بحران عمیق فرو می‌برد که نتایج آن به نفع دوستان واشنگتن نخواهد بود.

 

این روزنامه ادامه داد: اوضاع در لبنان فرق چندانی ندارد و مانند عراق است که براساس تعادل شکننده بین سه گروه اصلی آن، مسیحیان، سنی‌ها و شیعیان تشکیل شده است. نیمی از احزاب و جریان‌ها در لبنان تقریبا بر صحنه سیاسی و کل فرایند تصمیم‌سازی تسلط دارند. برخی از آنها دوست و متحد واشنگتن و متحدانش در منطقه هستند و برخی دیگر به دنبال جایی برای خود در محورهای درگیر با یکدیگر در منطقه می‌گردند و بخش سوم مقاومت در برابر سیاست‌های آمریکا و اسرائیل در لبنان و منطقه را آشکارا اعلام می‌کنند.

 

نویسنده تاکید کرد: از نظر سیاسی همه این موازنه‌های دقیق می‌تواند منجر به فاصله گرفتن لبنان از بحران‌های منطقه شود و در اینجا منظور موضع رسمی لبنان است، اما احزاب و جریان‌هایی در لبنان جانبداری خود را ( از یک محور علیه محور دیگر در منطقه) پنهان نمی‌کنند و آن را به اشکال مختلف و در سطوح مختلف نشان داده اند از جمله اینکه به بحران‌های منطقه و به طور خاص سوریه ورود کرده اند.

 

وی افزود: اما ورود اسرائیل به خط بحران لبنان از جمله به حزب الله و حمله پهپادی به ضاحیه می‌تواند موازنه‌ها را بر هم زده و کارت‌های بازی را مجددا به هم بریزد و هیچ گونه هرج و مرج و بی ثباتی در لبنان به نفع متحدان واشنگتن نیست و با پیچیده شده اوضاع لبنان این گروه دستاوردهایی را که از نتیجه فرآیند سیاسی جاری حاصل کرده بود از دست خواهد داد به گونه‌ای که برخی لبنانی‌های خارج از دایره طرفداران حزب الله هم به حمایت از حزب الله و مخالفت با تجاوزگری اسرائیل و جانبداری کورکورانه آمریکا از اسرائیل کشیده می‌شوند.

 

در پایان آمده است: اگر حمایت غیرمشروط آمریکا از راست‌گراهای افراطی حاکم بر قدرت تصمیم سازی در تل آویو نبود آنها جرات گسترش حملات خود علیه فلسطینی‌ها عراقی‌ها، لبنانی‌ها و سوری‌ها و چه بسا یمنی‌ها را نمی‌کردند. واقعا واشنگتن چه می‌خواهد آیا گمان می‌کند که به هم زدن ثبات شکننده در این دو کشور می‌تواند منافعی برای آن در رویارویی با ایران داشته باشد یا ما کورکورانه و با انگیزه‌های ایدئولوژیک و انتخاباتی پشت سر اسرائیل هستیم حتی اگر این امر به زیان منافع واشنگتن و دیگر متحدانش در منطقه باشد.

منبع : فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده