ظرفیت‌های توسعه روابط ایران با کشورهای عضو «اکو»-راهبرد معاصر
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

ظرفیت‌های توسعه روابط ایران با کشورهای عضو «اکو»

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ایران علاوه بر ظرفیت انرژی، از تنوع کالایی مختلفی برخوردار است، گفت: سازمان همکاری اکو ظرفیت بزرگی برای ارتقای تعاملات سیاسی و اقتصادی دارد، لذا امیدواریم سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ازبکستان فتح بابی برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های این مجموعه در راستای توسعه تجارت خارجی ایران باشد.
رحمان سعادت؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 09
کد خبر: ۲۱۲۵۳۹

ظرفیت‌های توسعه روابط ایران با کشورهای عضو «اکو»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان سفر خود به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان را آغاز کرد. این سفر به دعوت رسمی امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان انجام شد. در دیدارهای آیت الله رئیسی در دوشنبه موضوعات همکاری‌ های دوجانبه در زمینه‌ های مختلف به ویژه با تأکید بر حوزه اقتصادی با هدف افزایش تجارت متقابل، فعال سازی بخش خصوصی و تعریف زمینه‌های همکاری جدید اقتصادی گفت و گو و توافق خواهد شد.


سطح دیگری از روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان در قالب همکاری های سازمانی قابل تعریف است. ایران و تاجیکستان عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (ECO) و سازمان همکاری‌ شانگهای (SCO) هستند. انتظار می رود رؤسای جمهور دو کشور در اجلاس سران اکو در ازبکستان شرکت کنند. این اجلاس ۱۸ و ۱۹ آبان در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود.


تاجیکستان به توسعه زیرساخت های حمل‌ونقل با ایران علاقه‌مند است. گسترش این زیرساخت‌ها از مسیر تاجیکستان-افغانستان-ایران یا تاجیکستان-آسیای مرکزی –ایران می تواند تاجیکستان را به ایستگاهی در ترانزیت بین‌المللی از شرق تا غرب تبدیل کند.

اقتصاد ایران در تلاش برای مهار تحریم هاست، لذا دولت سیزدهم برای خروج از تکانه های اقتصادی می کوشد تحرک تجاری بیشتری میان همسایگان و کشورهای منطقه داشته باشد


رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به دو کشور ازبکستان و تاجیکستان و شرکت در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی اکو به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از موضوعاتی که همیشه کارشناسان اقتصاد بین الملل بر آن تأکید می کنند، دست یافتن به رشد و توسعه اقتصادی از منظر همکاری و گسترش ارتباطات با کشورهای منطقه و همسایه است؛ به ویژه در منطقه پیرامونی ایران که غرب آسیا از ظرفیت عظیم جمعیتی برخوردار است.


وی افزود: طبق برآوردها، حدود 700 میلیون نفر در منطقه پیرامونی ایران زندگی می کنند که نیازهای مختلف و متنوعی دارند، به گونه ای که وجود بازارهای بکر در کشورهای همسایه و منطقه می تواند زمینه ساز افزایش صادرات و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی باشد.


کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: گسترش همکاری با کشورهای مختلف در دستور کار همه دولت ها بوده است، اما دولت سیزدهم نسبت به فعال سازی دیپلماسی منطقه ای به طور ویژه عمل کرد. آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان تلاش کرده در شرایط تحریم که روابط اقتصادی با غرب بسیار کاهش یافته است، روابط اقتصادی و تجاری با سایر کشورها را به ویژه با همسایگان و منطقه جایگزین کند.


سعادت گفت: اقتصاد ایران در تلاش برای مهار تحریم هاست، لذا دولت سیزدهم برای خروج از تکانه های اقتصادی می کوشد تحرک تجاری بیشتری میان همسایگان و کشورهای منطقه داشته باشد تا با استفاده از فرصت همسایگی و کوتاهی مسیر، علاوه بر ارتقای سطح ارتباطات بین المللی در حوزه اقتصادی و تجاری گام های بلندی برداشته شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان تأکید کرد: سازمان همکاری اکو به زعم بسیاری از کارشناسان ظرفیت بزرگی برای ارتقای تعاملات سیاسی و اقتصادی میان کشورهای عضو دارد، لذا امیدواریم سفر رئیس جمهور به ازبکستان فتح بابی برای تحرک بیشتر اکو و استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت های این مجموعه در راستای توسعه تجارت خارجی ایران باشد.


کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: خوشبختانه ایران موقعیت ویژه ای نسبت به کشورهای منطقه دارد. به بیان بهتر در کنار ظرفیت های مربوط به سوخت های فسیلی و انرژی از تنوع کالایی برخوردار است، بنابراین می تواند صادرکننده انواع محصولات کشاورزی، باغداری، زراعی و دامداری به کشورهای همسایه ازجمله ازبکستان و تاجیکستان باشد.


وی افزود: ایران از نظر صنعت ومعدن بسیار غنی است و نیروهای نخبه جوان، تحصیلکرده و متخصص دارد که می توانند در توسعه تجارت خارجی و ارائه خدمات در سایر کشورها مفید باشند، بنابراین لازم است بازارها و کالاهای مورد نیاز کشورهای هدف شناسایی شوند تا با استفاده از تنوع صادراتی ظرفیت تجاری و تراز پرداخت ها را ارتقا داد.


سعادت یادآور شد: یکی از ویژگی های تجارت با کشورهای همسایه و منطقه کاهش هزینه های حمل و نقل به دلیل کوتاهی مسافت است، در حالی که صادرات کالا به کشورهای فرامنطقه و دوردست مزیت نسبی خود را از دست می دهد.

ایران از نظر صنعت ومعدن بسیار غنی است و نیروهای نخبه جوان، تحصیلکرده و متخصص دارد که می توانند در توسعه تجارت خارجی و ارائه خدمات در سایر کشورها مفید باشند


وی افزود: صادرات کالاهای مرتبط با بخش کشاورزی و باغداری به کشورهای دور دست ممکن است به از دست رفتن کیفیت یا فاسد شدن محصول منجر شود، لذا مهم ترین هدف صادراتی ایران در وهله نخست باید کشورهای منطقه باشند.

 


کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اقتصاددانان معتقدند برای توسعه تجارت خارجی در وهله نخست باید با اشباع بازارهای منطقه ای از منافع آنها استفاده کرد و سپس مانند چین در حوزه تجارت مسافت های دور را با دیپلماسی تجاری و فعالسازی حوزه بین الملل به نفع خود تغییر داد تا رشد اقتصادی مد نظر اتفاق بیفتد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار