فرصت طلایی ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین-راهبرد معاصر
منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

فرصت طلایی ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین با بیان فرصت طلایی تجار ایرانی برای مراودات دو و چندجانبه از رهگذر مشارکت در ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE)، گفت: ایران باید تلاش کند بخشی از بازار صادرات صنعتی چین را به خود اختصاص دهد و در بخش‌هایی همچون محصولات غذایی، کشاورزی، فرش و ... از فرصت طلایی به‌دست‌آمده استفاده کند.
منصور صالح فرد؛ رایزن اقتصادی سابق ایران در چین
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 08
کد خبر: ۲۱۲۵۵۰

فرصت طلایی ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین(CIIE) در شهر شانگهای چین برگزار شد و معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیئت همراه به بازدید از محصولات، صنایع و دستاوردهای عرضه شده ایران در این رویداد بزرگ تجاری و اقتصادی پرداختند.
 
در این نمایشگاه که بخش قابل توجهی از شرکت‌های ایرانی در آن حضور دارند، علاوه بر نمایش قابلیت‌های کشور در بخش پاویون ملی، به تولیدکنندگان و صنعتگران فرصت داده شده است به بازارهای بین‌المللی برای عرضه و صادرات کالاهای جمهوری اسلامی متصل شوند.
 
در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، تولیدات و محصولات برخی استان های کشور ازجمله البرز در بخش‌های مختلفی ازجمله صنایع‌ غذایی، صنایع‌ دستی، پتروشیمی، شیمیایی، لاستیکی و سنگ‌های تزئینی عرضه شده است.
 

بخش خصوصی ایران می تواند در بازار چین که 1 میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد، نقش فعالی ایفا کند و اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند


منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین درباره ابعاد برگزاری این نمایشگاه و فرصت های تجاری ایران از رهگذر مشارکت در آن به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت صلح، ثبات، امنیت در منطقه و دستيابی به همگرایی پایدار در تلاش است به تقویت مناسبات تجاری خود با کشورهای هدف به ویژه چين بپردازد. ایران درصدد احيای پیوندهای تاریخی، تجاری و اقتصادی با چین است و امروز «تفاهم جامع راهبردی» و اراده رهبران دو کشور، فضایی بی‌نظیر را برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه ایجاد کرده است.


وی افزود: نمایش قابلیت‌های کشور در بخش پاویون ملی به تولیدکنندگان و صنعتگران فرصت می‌دهد در بازارهای بین المللی حضور یابند و سهمی از بازارها را در ایران درنظر بگیرند.


رایزن اقتصادی سابق ایران در چین عنوان کرد: تقاضای چین در سال های گذشته عمدتاً بر مبنای کالاهای خام و فرآوری نشده بود. جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند بخشی از بازار صادرات صنعتی چین را به خود اختصاص دهد و در بخش های دیگر ازجمله فرآوری محصولات غذایی، کالاهای کشاورزی، گیاهان دارویی، فرش و ... که دارای مزیت است، از این فرصت استفاده شود.


صالح فرد با بیان اینکه ایران از نظر مجموع ذخایر شناخته شده نفت و گاز رتبه نخست و از نظر تنوع و ذخایر قابل برداشت رتبه هفتم جهان را در اختیار دارد، بر لزوم تکمیل عمليات اکتشاف تأکید کرد که می تواند جایگاه ایران را تا رتبه سوم جهان ارتقا دهد.


وی تصریح کرد: بخش خصوصی ایران می تواند در بازار چین که 1 میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد، نقش فعالی ایفا کند و اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. چینی ها به ویژه شرکت های میانه تمایل به شراکت با ایران دارند. در حوزه های معدن، پتروشیمی و نفت می توان زمینه تبادل کالا و فناوری را فراهم کرد.


رایزن اقتصادی سابق ایران در چین تصریح کرد: دو کشور در حوزه تبادلات تجاری دوره گذاری را پیموده اند و جمهوری اسلامی ایران از واردکننده صرف کالاهای مصرفی چین در حدود 20 سال گذشته به واردکننده فناوری و ماشین آلات تبدیل شده است. این تحول نویددهنده آن است که بتوان در دوره جدید به سوی شکوفایی اقتصادی و صنعتی در کشور پیش رفت و از تجربیات و فناوری چین در صنایع داخلی استفاده کرد.


صالح فرد گفت: ایران و چین می توانند در حوزه تولید محصولات دریایی و کشاورزی همکاری مشترک داشته باشند؛ چه اینکه شاهدیم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند نخست اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.


وی افزود: ایران می تواند در توسعه صنایع دریا محور شکوفایی داشته باشد و این صنعت می تواند جای خود را در چین باز کند. ایران همچنین در بخش دانش بنیان و نانو پیشرفت های خوبی داشته است و می تواند در تعامل با متخصصان چینی باعث رشد و ارتقای دانش متخصصان ایرانی شود. شرکت‌های بزرگ ایرانی برای صادرات محصولات دانش بنيان آمادگی کامل دارند.
 
رایزن اقتصادی سابق ایران در چین سفر تاریخی آیت الله رئيسی، رئیس جمهور کشورمان به چين و ملاقات با شی جين پينگ، رئيس جمهور این کشور را فصل جدیدی از روابط رو به گسترش دو کشور در غرب و شرق قاره آسيا قلمداد کرد و یادآور شد: تهران و پکن مصمم هستند موانع موجود در مسير همکاری شرکت‌های ایرانی و چينی را برطرف کنند و بستر لازم را برای روابط باثبات و پرمنفعت برای هر دو طرف فراهم آورند.
 
وی عنوان کرد: ایران با تقویت روابط با کشورهای هدف و همسایگان خود و بکارگیری دیپلماسی چندجانبه و عضویت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس به‌دنبال مشارکت و همکاری در اقتصاد و تجارت جهانی است.
 

ایران می تواند در توسعه صنایع دریا محور شکوفایی داشته باشد و این صنعت می تواند جای خود را در چین باز کند. ایران همچنین در بخش دانش بنیان و نانو پیشرفت های خوبی داشته است


صالح فرد درباره ظرفيت همکاری شرکت‌های ایرانی و چینی گفت: دو کشور در زمینه سرمایه گذاری در توسعه ميادین نفتی و گازی، مشارکت راهبردی سه جانبه ایران – چين - پاکستان در انتقال گاز، مشارکت راهبردی سه جانبه ایران - چين- ترکمنستان برای سواپ گازی از ترکمنستان به سواحل مکران می توانند همکاری داشته باشند.
 


وی همچنین عنوان کرد: ایجاد خط سبز گمرکی، توسعه صادرات محصولات برند حلال، توجه به استفاده از ظرفيت تجارت الکترونيکی فرامرزی برای فروش کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی به ویژه در چين، صفر بودن تعرفه کالاها در بستر تجارت الکترونيک فرامرزی ازجمله مزیت‌های تجارت با چین است.
 
رایزن اقتصادی سابق ایران در چین گفت: انتظار می رود دولت چين شرکت‌های نفتی بزرگ خود را برای سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های نفت و گاز ایران تشویق کند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ ایرانی نیز برای صادرات محصولات دانش بنيان ایرانی به چين آمادگی کامل دارند.
 
وی تصریح کرد: شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایران برای همکاری با طرف‌های چينی آمادگی دارند و خواستار گسترش همکاری ها در زمینه توليد مشترک و انتقال فناوری به ویژه در حوزه ماشين آلات، معادن و صنایع معدنی هستند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده