مقام حماس: اسرائیل در مسأله تبادل اسرا کارشکنی می‌کند-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

مقام حماس: اسرائیل در مسأله تبادل اسرا کارشکنی می‌کند

یک مقام ارشد حماس یکشنبه شب تصریح کرد: اسرائیل در موضوع آزادی اسرا و تبادل آن‌ها کارشکنی می‌کند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 12
کد خبر: ۲۱۳۲۴۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ «اسامه حمدان» به شبکه الجزیره گفت: تا توافق نهایی تبادل اسرا، نمی‌توان بگوییم که ما به این تبادل نزدیک یا از آن دور هستیم.

حمدان اضافه کرد: اسرائیل مقاومت و میانجی‌گر‌ها را در موضوع اسرا و گروگان‌ها زیر فشار گذاشته است. هیچ فرمول نهایی برای تبادل اسرا که اهداف مورد نظر را محقق کند، وجود ندارد.

این مقام حماس تصریح کرد: گزینه‌های اداره غزه، یک مسأله فلسطینی است که هرگز دست بردن در آن را نخواهیم پذیرفت.

وی از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله خواست که این نکته را بدانند که همه آن‌ها هدف مورد نظر رژیم صهیونیستی هستند.

حمدان در پایان گفت: تمام کسانی تصور می‌کنند که اشغالگران صهیونیست می‌توانند اراده مقاومت فلسطین را درهم بشکنند، مبتلا به توهم هستند.

برخی مسئولان صهیونیست پیش از این اعلام کرده بودند که تا این لحظه توافقی درخصوص آزادی اسرا حاصل نشده است، اما مذاکرات همچنان ادامه دارد.

آن‌ها تاکید کردند که رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافقی گسترده تلاش می‌کند و حاضر به پرداخت بهای آن است.

در همین حال، روزنامه «نیویورک تایمز» روز جمعه در گزارشی مدعی شد که حماس و رژیم صهیونیستی در حال مذاکره برای آزادی اسرا هستند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های آگاه نوشت، حماس و رژیم صهیونیستی در حال بررسی ۲ پیشنهاد آزادی اسرا هستند که بر اساس یکی از آنها، شمار اندکی از اسرا و بر اساس یک طرح دیگر، حدود یکصد نفر آزاد خواهند شد.

نیویورک تایمز افزود که حماس و سایر گروه‌های فلسطینی در غزه حدود ۲۴۰ اسیر در اختیار دارند که کمتر از نیمی از آنها، غیرنظامی هستند.

یک مقام آگاه گفت که مذاکرات درباره آزادی شمار بیشتری از اسرا شامل آزادی همه غیرنظامیان است.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آگاه از محتوای مذاکرات نوشت که طبق یکی از پیشنهادها، حماس در ازای یک وقفه کوتاه در خصومت‌ها، ۱۰ تا ۲۰ اسیر غیرنظامی - شامل زنان و کودکان اسرائیلی و خارجی‌ها از جمله آمریکایی -را آزاد می‌کند. پس از آن ممکن است آزادی شمار بیشتری از اسرا انجام شود.

این مقام افزود که بر اساس طرح دوم، حماس در ازای آزادی همه غیرنظامیان، خواستار یک وقفه کوتاه، کمک بشردوستانه بیشتر، سوخت برای بیمارستان‌ها و آزادی ههم زنان و کودکان از زندان‌های رژیم اسرائیل می‌شود.

این مقام که نامش فاش نشده است، گفت که مقام‌های صهیونیستی درباره احتمال آزادی اسرای خود، ابراز تردید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، قطر که میزبان دفاتر سیاسی حماس است، میانجی اصلی در این گفت‌وگوهاست و مقام‌های ارشد آمریکایی نیز در این مذاکرات مشارکت دارند. / ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده