میانجیگری سعودی میان مزدوران هادی و تجزیه ‌طلبان یمنی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

میانجیگری سعودی میان مزدوران هادی و تجزیه ‌طلبان یمنی

رژیم سعودی نشستی را در جده ترتیب داده و در آن از نمایندگان شورای انتقالی جنوب و مسئولین دولت مستعفی منصور هادی برای حل نزاع فی مابین دعوت نموده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 05
کد خبر: ۲۱۴۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ جدال ها در یمن شکل تازه ای به خود گرفته است، نیروهای شورای انتقالی جنوب که تا پیش از این و با همکاری با دولت هادی بر علیه انصارالله به نبرد می پرداختند، اکنون و با تصرف عدن، ساز جدایی را کوک کرده و به رویارویی مستقیم با نظامیان وفادار به منصور هادی پرداخته است.

 

رویارویی طرفین ناشی از تغییر مواضع امارات در قبال یمن ارزیابی می شود. پیشتر منابع اماراتی تلویحا اعلام نموده بودند که بخش عظیمی از نیروهای خود را یمن بیرون کشیده اند. روزنامه نیویورک تایمز در آن بازه نوشته بود که امارات پس از آنکه فهمید جنگ فرسایشی در یمن این کشور را به سوی فاجعه انسانی پیش می‌برد به سرعت نیروهای خود از این کشور خارج کرد.

 

امارات متحده عربی در جدال یاد شده به حمایت از تجزیه طلبان یمن در جنوب این کشور پرداخته و سعودی ها خود را به حمایت از دولت مستعفی منصور هادی مجاب نموده اند.

 

حال عربستان سعودی بر آن شده تا با دعوت از طرفین، زمینه مصالحه را فراهم آورد. خبرگزاری رویترز در همین باره به نقل از یک مسئول دولت مستعفی یمن گزارش داد که نمایندگان دولت هادی برای پایان دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن گفتگوهای غیر مستقیمی را با هیأت شورای انتقالی جنوب این کشور در شهر جده سعودی آغاز کردند.

 

احمد عمر بن فرید یکی از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن در شبکه «توئیتر» اعلام کرد که سفر رهبران شورای انتقالی جنوبی به جده « در پاسخ به فراخوان سعودی، قدردانی از جایگاه رفیع این کشور، اصرار بر صلح و تاکید بر موضع ثابت شورای انتقالی جنوب یمن به عنوان همپیمانی قابل اعتماد برای بیرون راندن طرح ایران از یمن» انجام می‌گیرد.

 

او در ادامه گفت « به همین دلایل در آنجا حضور داریم و یاوه گویی های تشنج طلبان به ما ربطی ندارد».

 

هیأت شورای «انتقالی» یمن به ریاست عیدروس الزبیدی رئیس این شورا چهارشنبه 4 سپتامبر 2019 مجددا به شهر جده آمد تا در گفت وگوهای میان طرف های درگیر در عدن که سعودی فراخوان آن را داده است، مشارکت کند.

 

این در حالی است که مارتن گریفتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن بر ضرورت حل اختلافات و پایان دادن به تنش‌ها در عدن از طریق گفت‌وگوهایی که سعودی برای انجام آن فراخوان داده، تاکید کرد.

 

طی دیدار روز گذشته مارتن گریفتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن با ایمن الصفدی وزیر خارجه پادشاهی اردن در امان پایتخت این کشور دو طرف بر ضرورت حمایت از طرح ابتکاری سعودی برای انجام گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر در جنوب یمن تاکید کردند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده