وضعیت اسفناک زنان و کودکان غزه به روایت سازمان ملل-راهبرد معاصر

وضعیت اسفناک زنان و کودکان غزه به روایت سازمان ملل

سه تن از مقامات زن سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت با ارائه گزارش‌هایی درباره وضعیت اسفناک زنان و کودکان در نوار غزه به ویژه از نظر بهداشتی و تغذیه، خواستار آتش بس دائمی شدند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 22
کد خبر: ۲۱۴۹۵۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ سیما بحوث، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با موضوع غزه، از سفر اخیر خود به خاورمیانه گزارش داد و از آزادی «گروگان ها» و وقفه بشردوستانه درگیری‌ها استقبال کرد، اما خواستار "آتش بس دائمی" و آزادی همه اسرای باقیمانده شد.

او به تداوم نگرانی‌های مردم غزه و کسانی که به دنبال آزادی عزیزانشان هستند، اشاره کرد و افزود که به دلیل کمبود‌ها در غزه نوزادان بدون آب تمیز و بیهوشی به دنیا آمده اند.

او با مادرانی که در غزه عزادار هستند و شب‌ها «برای مرگشان دعا می‌کنند,» ابراز همدردی کرد و بر درخواست‌ها برای آتش‌بس کامل و پایان دادن به انتقال اجباری مردم تاکید کرد.

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل خاطرنشان کرد که غزه یک شکست برای جامعه بین‌المللی است. هنجار‌های جهانی اکنون "به طرز فاحشی نادیده گرفته می‌شوند" و "نقض" حقوق انسانی رایج است.

او از شورای امنیت خواست که عالی‌ترین آرمان‌های مشترک این سازمان را منعکس و کسانی که نفرت را گسترش می‌دهند، طرد کند. وی تاکید کرد اصول عدالت و پاسخگویی باید در این زمان رعایت شود. خشونت باید اکنون متوقف شود.

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل با بیان اینکه آوارگی اجباری و انتقال فلسطینی‌ها از سرزمین خود، خط قرمز است، گفت: سازوکار عدالت بین‌المللی کارساز نیست و ارزش‎های بین‌المللی در غزه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: زنان در غزه احساس می‌کنند که به آن‌ها پشت شده است و خواهان توقف فوری خشونت‌ها هستند.

یک میلیون کودک در غزه آواره هستند/ یک هزار و ۲۰۰ کودک زیر آوار

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) نیز به آمادگی‌ها برای افزایش کمک‌ها در طول وقفه در درگیری‌ها اشاره و تاکید کرد که این وقفه کافی نیست و حدود ۴۵۰ هزار کودک در کرانه باختری علاوه بر تعداد زیادی از کودکان در غزه به نوعی کمک نیاز دارند.

مدیر اجرایی یونیسف گفت: بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ کودک فلسطینی از زمان آغاز جنگ کشته شده اند، که ۴۰ درصد کشته شدگان غزه را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: نیمی از جمعیت کودکان نوار غزه به دلیل بمباران و درگیری‌ها آواره شده‌اند و یک میلیون کودک در نوار غزه از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند و اغلب بیمارستان‌های غزه به دلیل نبود سوخت فعال نیستند.

مدیر یونیسف با بیان اینکه همه اشکال حمله به مدارس در غزه را محکوم می‌کند، گفت: گزارش‌هایی وجود دارد که بیش از یک هزار و ۲۰۰ کودک در غزه همچنان در زیر آوار منازل هستند.

مدیر اجرایی یونیسف از تلفات بی‌سابقه کودکان در غزه ابراز تاسف کرد و یادآور شد که تأثیرات طولانی‌مدت این وحشت‌ها برای کسانی که از حمله جان سالم به در برده‌اند، وجود خواهد داشت. تقریباً همه کودکان غزه با ناامنی غذایی مواجه هستند که برخی از آن‌ها شدید است.

راسل با ابراز تاسف از مرگ تعدادی از نیرو‌های سازمان ملل و دیگر کارکنان این نهاد در غزه یادآور شد که حتی پس از پایان خشونت، بمب‌های منفجر نشده همچنان یک خطر برای کودکان غزه خواهد بود.

مدیر اجرایی یونیسف اضافه کرد: یونیسف با ایجاد مناطق موسوم به مناطق امن مخالف است، زیرا منطقه امنی در غزه وجود ندارد.

«ناتالیا کانم» مدیر اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل نیز دسترسی همگانی به سلامت جسمی و باروری و حقوق تنظیم خانواده، تولد ایمن و رهایی از خشونت مبتنی بر جنسیت را یادآور شد.

او ابراز تاسف کرد که با توجه به خشونت‌ها و ویرانی ها، نمی‌توان از تولد یک کودک در غزه ابراز شادی کرد و گفت: زنان در غزه باید دوران بارداری را بدون نان، آب و دارو تحمل کنند.

او به تلاش‌ها برای تهیه دارو و لوازم ضروری برای زنان و پزشکان غزه اشاره و تاکید کرد که میزان خشونت‌های مداوم به‌طور چشمگیری مانع از زایمان‌ها در غزه می‌شود. وی خواستار آتش بس فوری در غزه شد./ ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده