پشت پرده حمایت جمهوری‌خواهان آمریکا از «هیلی»-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پشت پرده حمایت جمهوری‌خواهان آمریکا از «هیلی»

حامیان مالی حزب تصمیم گرفتند این بار با حمایت از یک زن گوی سبقت را از پوپولیسم دست راستی بربایند. بر همین اساس سرمایه‌گذاران انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه با حمایت از نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در تلاش‌اند تا نتیجه نظرسنجی و انتخابات درون‌حزبی را به شکل معناداری تغییر دهند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 27
کد خبر: ۲۱۵۳۷۵

پشت پرده حمایت جمهوری‌خواهان آمریکا از «هیلی»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از نظریه های رایج در علوم سیاسی، نخبه‌گرایی یا نخبه‌ سالاری است. ویلفرد پارتو، اقتصاد دان و سیاست‌مدار ایتالیایی معتقد است، گروهی از افراد دارای هوش ذاتی، تبار اصیل، ثروت زیاد، آموزش با کیفیت و تخصص بالا در حرفه‌شان هستند. این گروه محدود و بسته حق دارند اداره امور دولت را به دست بگیرند و برای بهبود وضع جامعه برنامه‌ریزی کنند. به عبارت دیگر نخبگان حق دارند برای سرنوشت جامعه تصمیم و کنترل دولت را به دست بگیرند.


در دولت‌-شهرهای یونان فلاسفه ای همچون افلاطون و ارسطو حکومت نخبگان را بر جامعه به دو نوع خوب (آریستوکراسی) و بد (الیگارشی) تقسیم بندی می‌کردند. در آن دوران کشور تازه تأسیس آمریکا نیز به عنوان ادامه تمدن غرب، تحت تأثیر انقلاب صنعتی و استثناگرایی آمریکایی به مرور زمان بستری برای حاکمیت گروه اندکی از سیاست‌مداران، سرمایه داران و کارخانه‌داران بزرگ شد.

ترامپ کانون‌های قدرت مانند لابی‌‌های صهیونیستی، کارخانه‌های اسلحه سازی و جمعیت مسیحیان انجیلی را به خوبی می‌شناخت، اما در حوزه‌ سیاست های داخلی و خارجی دارای ایده‌های منحصر به فردی بود


دو حزب دموکرات و جمهوری خواه نماد جریان اصلی در سپهر سیاسی آمریکا هستند و دوره‌ای هدایت کنگره و کاخ سفید را برعهده می‌گیرند. در سوی مقابل احزاب، گروه‌ها و افراد تجدیدنظر طلب مانند گروه‌های چپ مارکسیستی، مدافع محیط زیست و حتی جریان راست افراطی به دنبال عبور از وضع موجود و شکست انحصار نخبگان سیاسی- اقتصادی در آمریکا هستند. از این افراد به عنوان پوپولیست‌ها یا عوام گرایان یاد می‌شود.


به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس جمهور آمریکا زلزله سیاسی در تاریخ نخبه گرایی آمریکا به شمار می‌رفت. با آنکه وی به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه وارد کارزار انتخاباتی 2017 و 2020 میلادی شد، اما به هیچ وجه مهره‌ای قابل کنترل و هماهنگ با سیاست‌های جریان اصلی نبود.


ترامپ کانون‌های قدرت مانند لابی‌‌های صهیونیستی، کارخانه‌های اسلحه سازی و جمعیت مسیحیان انجیلی را به خوبی می‌شناخت، اما در حوزه‌ سیاست های داخلی و خارجی دارای ایده‌های منحصر به فردی بود که برای عملیاتی کردن آنها تلاش می‌کرد. شاید دنبال کردن این خط مشی سبب افزایش اختلاف میان ترامپ و نخبگان حزب جمهوری خواه مانند رکس تیلرسون، جان بولتون، استیو بنن، جرج بوش و حتی مایک پنس شد. با وجود نفرت اعضای رده بالای حزب «فیل‌ها» از ترامپ، اقبال بالای راست گرایان در آمریکا به وی سبب شده است حزب جمهوری خواه بار دیگر به نامزدی رئیس جمهوری سابق آمریکا تن دهد.


با وجود پیشتازی ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان، به نظر می‌آید نخبگان این حزب قصد دارند با رقیب تراشی وی را از میدان رقابت با جو بایدن خارج کنند. برای عملیاتی کردن این پروژه حامیان مالی حزب تصمیم گرفتند این بار با حمایت از یک زن گوی سبقت را از پوپولیسم دست راستی بربایند. بر همین اساس سرمایه گذاران انتخاباتی حزب جمهوری خواه با حمایت از نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در تلاش‌اند تا نتیجه نظرسنجی و انتخابات درون حزبی را به شکل معناداری تغییر دهند.


به گزارش نیویورک تایمز، در هفته‌های اخیر کنث لانگان، مالک «هوم دیپو» (Home Depot) شرکت خرده‌فروشی آمریکایی واقع در شهر مریتای جورجیا تصمیم گرفت از کمپین انتخاباتی هیلی حمایت مالی کند. با وجود اراده اعضای هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای به حاشیه راندن ترامپ، همچنان این سرمایه دار آمریکایی با اختلاف زیاد در صدر نظرسنجی‌ها قرار دارد. در نظرسنجی شبکه خبری ان.بی.سی 46 درصد شرکت کنندگان حامی ترامپ هستند و تنها 44 درصد آنها از رئیس جمهور فعلی آمریکا حمایت می‌کنند.


پاسخ به این سؤال که آیا فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی می‌تواند فردی تاجرپیشه مانند ترامپ را شکست دهد، هنوز زود است؛ اما می‌توان این گزاره را تأیید کرد که جمهوری خواهان به دنبال فرصتی برای کنار گذاشتن ترامپ و اجماع بر روی گزینه‌ای متفاوت مانند نیکی هیلی هستند.


حمایت‌ افراطی هیلی از رژیم صهیونیستی و حمله به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نشان دهنده برنامه ریزی وی برای جلب حمایت لابی قدرتمند صهیونیستی و اوانجلیک‌ها در آمریکاست. وی همچنین با حمایت ضمنی از موضوع سقط جنین سعی کرد چهره‌ای روشنفکرانه میان نسل جدید آمریکایی‌ها به نمایش بگذارد و خود را فردی ساختارشکن میان اعضای سنتی حزب جمهوری خواه نشان دهد.


به نظر می‌آید نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد سعی می کند همانند ترامپ خود را فردی تجدیدنظر طلب نشان دهد تا به این وسیله بتواند رأی بخشی از حامیان رقیب را به سمت کمپین خود هدایت کند.

می‌توان این گزاره را تأیید کرد که جمهوری خواهان به دنبال فرصتی برای کنار گذاشتن ترامپ و اجماع بر روی گزینه‌ای متفاوت مانند نیکی هیلی هستند


بهره سخن

به نخبگان آمریکایی اثبات شده است نمی‌توان برای جلب نظر عموم مردم به راحتی از سلاح پوپولیسم استفاده کرد. به عبارت دیگر، عوام گرایی ترامپ با آنکه سبب اقبال گسترده بخشی از جامعه آمریکا به حزب جمهوری خواه خواهد شد، اما در بزنگاه انتقال قدرت ممکن است پایه‌های حکومت اقلیت بر اکثریت را سست کند و طرفداران وی روی به حرکت‌ها و اقدامات رادیکال بیاوردند.


در چنین شرایطی اعضای بلندپایه حزب جمهوری خواه و حامیان مالی این جریان سیاسی ترجیح می‌دهند به جای قدرت گیری فردی عوام گرا و قدرت‌طلب، بر روی جایگزینی جذاب و در عین حال هماهنگ با سیاست‌های حزب همچون نیکی هیلی سرمایه گذاری کنند. با وجود این، اقبال گسترده پایگاه رأی جمهوری خواهان به نامزدی مجدد ترامپ سبب شده است چهره‌های کلیدی حزب بار دیگر به این گزینه غیرقابل پیش‌بینی تن دهند و آماده رقابت های انتخاباتی 2024 شوند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده