واردات خودروهای برقی راهکار مطلوب داشتن هوای پاک-راهبرد معاصر
زهرا صدراعظم نوری، عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

واردات خودروهای برقی راهکار مطلوب داشتن هوای پاک

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر پنجم تهران با بیان اینکه تولید یا واردات خودروهای برقی راهکار مطلوب داشتن هوایی پاک است، گفت: آلودگی هوا صرفاً ناشی از احتراق خودروها نیست، ولی هرچقدر میزان احتراق خودروها کمتر شود، آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد.
زهرا صدراعظم نوری؛ عضو سابق شورای شهر تهران
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 04
کد خبر: ۲۱۶۱۸۰

واردات خودروهای برقی راهکار مطلوب داشتن هوای پاک

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ شهردار تهران در اظهاراتی گفت: به‌سمت برقی‌سازی تهران پیش‌ می‌رویم. قرارداد یک‌هزار اتوبوس برقی بسته شد و تفاهم کردیم تا پایان سال بعد یک‌هزار و 700 ایستگاه شارژ خودروی برقی در تهران داشته باشیم. تفاهم ما با وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۰ هزار تاکسی و ۴۰۰ هزار موتور برقی است.

 

وی افزود از نیمه دوم سال بخشی از تاکسی‌ها و موتورهای برقی در تهران مشاهده خواهند شد. 

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌و‌نقل کشور، عنوان کرد: خودروهای برقی به‌صورت یک‌هزار دستگاهی در چند مرحله وارد و به شبکه‌ تاکسیرانی افزوده می‌شود. ۱۵ جایگاه شارژ و ۷۸ شارژر نیز مهیا شده است. این طرح فقط برای تاکسی‌های برقی نیست و در سبد محصولات، اتوبوس و موتورسیکلت برقی نیز وجود خواهد داشت.

 

لازم است ارگان های ذی‌ربط در زمینه حل آلودگی هوا به ویژه در کلان شهر تهران جدی ورود کنند تا برای رفع این معضل طرح جامعی تهیه شود

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر پنجم تهران درباره راهکارهای مهم حل معضل آلودگی هوا در کلان‌شهرها به «راهبرد معاصر» گفت: معضل آلودگی هوا به‌ویژه در کلان شهرها یکی از چالش های جدی و فراگیر است که متأسفانه سلامت شهروندان را به خطر انداخته، لذا اگر برای آن تصمیمات جدی و سیاست‌های درستی اتخاذ نشود، خسارت‌های قابل تأملی اعم از جانی و مالی که قابل جبران نیستند، برجای می گذارد. 

 

وی افزود: لازم است ارگان های ذی‌ربط در زمینه حل آلودگی هوا به ویژه در کلان شهر تهران جدی ورود کنند تا برای رفع این معضل طرح جامعی تهیه شود.

 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر پنجم تهران عنوان کرد: طرح های موفق در زمینه مبارزه با آلودگی هوا در ایران و سایر کشورها تجربه شده است، لذا این امکان وجود دارد مردم در هوای پاک تنفس کنند. وقتی منابع آلاینده‌ها بررسی می‌شوند، متوجه می‌شویم دو عامل اصلی در آلودگی هوا خودنمایی می کند که از آن‌ها به نام های عوامل ساکن و متحرک یاد می شود. 

 

صدراعظم نوری گفت: میان ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی هوای کلان‌شهرها ناشی از عوامل متحرک و نشئت گرفته از ذرات معلق pm2.5 و pm 10 است، اما ۳۰ تا ۴۰ درصد ناشی از آلاینده‌های ساکن است، بنابراین وقتی علت آلودگی مشخص می شود، می توان راهکارهایی برای رفع معضل ارائه کرد.

 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر پنجم تهران تصریح کرد: وقتی ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی ناشی از منابع آلاینده متحرک است، باید روی موضوع سوخت خودرو و حمل و نقل عمومی تمرکز کرد و در این زمینه برنامه‌ریزی جدی داشت. طبق آمارهای معتبر، میزان سوختی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ در کشور مصرف شد، تقریباً ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۵ میلیون لیتر گازوئیل بود. 

 

وی افزود: از مجموع ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین حدود ۳۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ بود. بی تردید مقدار بنزینی که مصرف می‌شود، آلودگی‌های خاص خود را برجای می‌گذارد یا خودروهایی که در کشور و شهر تهران تردد می‌کنند، در این موضوع بسیار مؤثرند.

 

صدراعظم نوری تأکید کرد: طبق آخرین آمارها، حدود ۲۶ میلیون خودرو در کشور شماره‌گذاری شده که از این تعداد ۷ میلیون خودرو فرسوده شده است. همچنین بیش از 12 میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده است که 9.5 میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد. میزان آلودگی خودرو و موتورسیکلت فرسوده چندین برابر خودروی سالم و خودروی استاندارد است. 

 

وی با تأکید بر لزوم توجه به تولید خودروی استاندارد با کیفیت بهتر و استفاده از سوخت با استانداردهای جهانی گفت: راه حل اساسی در کوتاه مدت و درازمدت ناظر به موضوعاتی در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده و گسترش شبکه حمل و نقل عمومی است. در سال ۱۴۰۱ حدود 1 میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو شماره گذاری شد، در حالی که ۲۵ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است، یعنی حجم خودروی تولید شده با خودروی اسقاط شده قابل مقایسه نیست.  

 

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: طبق گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مکلف است خسارت‌های بهداشتی ناشی از آلودگی هوا را مشخص کند، متأسفانه حدود ۲۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱ گزارش شده که ناشی از ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون برای بزرگسالان بوده است؛ به طوری که متأسفانه از ۲۶ هزار مرگ و میر در کشور حدود ۶ هزار مورد در شهر تهران گزارش شده است. 

 

راه حل اساسی در کوتاه مدت و درازمدت ناظر به موضوعاتی در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده و گسترش شبکه حمل و نقل عمومی است

وی افزود: طبق داده‌ها و اطلاعات، راه حل‌ها و راهکارهای مختلفی می‌توان ارائه کرد؛ نخستین راه حل، تدوین طرح جامع دراز مدت است تا با دیده شدن ابعاد مختلف عوامل مؤثر در آلودگی هوا و برنامه ریزی برای رفع آن در بازه زمانی خاص نتیجه خوبی به دست آورد. 

 

صدراعظم نوری تصریح کرد: هرچند تولید یا واردات خودروهای برقی اعم از شخصی یا اتوبوس‌های برقی راهکاری مطلوب است، اما باید به این نکته توجه کرد، آلودگی صرفاً ناشی از احتراق خودروها نیست، یعنی این‌گونه نیست کل آلودگی هوا ناشی از میزان دودی باشد که از اگزوز خارج می شود. 

 

وی افزود: هر چقدر میزان احتراق خودروها کاهش یابد، آلودگی نیز کاهش می‌یابد. نوع دیگری از آلودگی ناشی از سایش خودرو روی آسفالت و در جای خود بسیار حائز اهمیت است.

 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر پنجم تهران تأکید کرد: با تردد خودرو در شهر وقتی لاستیک روی آسفالت کشیده می‌شود، نوعی آلودگی ایجاد می‌کند که از مهم‌ترین نوع آلودگی ها به شمار می‌رود، به طوری که ضریب انتشار سایشی pm ۱۰ برابر آن چیزی است که از اگزوز می‌آید. هر چقدر خودروی بیشتری اعم از برقی، گازسوز و بنزین سوز در شهر تردد کند، سایشی که روی آسفالت دارند، به افزایش آلودگی هوا منجر می شود. 

 

وی تصریح کرد: راهکار اساسی این است، تعداد خودرویی که در شهرها تردد می‌کنند کاهش یابد. بنابراین به جای اینکه بزرگراه های بیشتری بسازیم و جاده ها را عریض کنیم که امکان تردد بیشتر خودرو فراهم شود، باید به فکر گسترش فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی باشیم که بهترین راهکار کاهش آلودگی هواست.

 

صدراعظم نوری گفت: حدود ۸۰ درصد تردد در ژاپن با حمل و نقل عمومی انجام می‌شود، یعنی باید حمل و نقل عمومی مد نظر باشد، نه فقط افزایش تاکسی و ون. باید از اتوبوس و مترو استفاده کرد که مردم را به صورت انبوه در شهر جابه‌جا کند و با ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی رفت و آمد مردم تسهیل شود.

 

وی تأکید کرد: نباید ناوگان اتوبوسی را به‌گونه‌ای درنظر گرفت که دائم در شهر پشت ترافیک گیر کند. باید تلاش کرد حمل و نقل عمومی به صورت انبوه گسترش یابد و بودجه قابل توجهی صرف توسعه خطوط مترو شود تا علاوه بر افزایش رفاه شهروندان مانع تردد خودروهای شخصی شود. توسعه خدمات الکترونیک نیز به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.

 

صدراعظم نوری گفت: اگر خدمات الکترونیک گسترش یابد، مردم برای انجام فعالیت های اداری کمتر در شهر تردد می کنند، ترافیک کم و بخشی از معضل ترافیک، آلودگی هوا و نبود پارکینگ حل می شود.

 

وی تأکید کرد: در کنار گسترش شبکه حمل و نقل عمومی و توسعه خدمات الکترونیک برای کاهش آلودگی هوا ارتقای کیفیت خودرو و بنزین و انجام معاینه فنی به معنای واقعی تأثیر شایان توجهی در کاهش معضل آلودگی هوا دارد.



ارسال نظر
تحلیل های برگزیده