وحیدی: به دنبال تسهیل‌گری برنامه توسعه و پیشرفت برای روستاها هستیم-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403

وحیدی: به دنبال تسهیل‌گری برنامه توسعه و پیشرفت برای روستاها هستیم

وزیر کشوربا بیان اینکه ۳۸ هزار روستا در کشور وجود دارد، گفت: به دنبال آن هستیم تا علاوه بر تعریف برنامه توسعه و پیشرفت برای هر روستا، تسهیل‌گری را هم مشخص کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 01
کد خبر: ۲۱۶۲۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ احمد وحیدی وزیر کشور امروز (جمعه ۱۰ آذرماه) در نشست «رویداد ملی همت» که در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان برگزار شد، در جمع گروه‌های اندیشه‌ورز مردمی، گفت: اندیشه‌ورزی ذاتاً امر مهم، مقدس و گنجینه عظیمی است که از مسیر آن می‌توان خود و جهان را متحول کرد.

 

وی با بیان اینکه تحول باید از درون صورت گیرد و تغییرات درون‌زا نیز پایدارند، ادامه داد: ممکن است گاهی تغییرات از بیرون شکل گیرد، اما مانایی تغییرات به نهادینه شدن و درونی‌سازی آن‌ها است.

 

وزیر کشور با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره گروه‌های جهادی، حلقه‌های میانی و هیأت‌های اندیشه‌ورز، اظهار کرد: استمرار اندیشه‌ورزی موجب تکامل و باعث دستیابی به یک حقیقت و هدف مورد نظر می‌شود و این حلقه‌ها در سطح مردم و به‌ویژه جوانان فعالیت دارند.

 

وحیدی با یادآوری فعالیت نزدیک به ۵۵ هزار گروه جهادی، بیان کرد: حلقه‌های میانی مفهوم جدیدی است که شرایط متحول شدن جریان‌های منفرد را در قالب یک جریان فکری منسجم به منصه ظهور می‌رساند.

 

وی با معرفی برخی مدل‌های توسعه، تصریح کرد: به نظر می‌رسد توسعه اجتماعی مقدمه توسعه اقتصادی باشد و شاهد هستیم که اقتصاد مقاومتی به نقش‌آفرینی آحاد مردم می‌پردازد، لذا ضرورت توسعه اجتماعی در اقتصاد فراگیر بیشتر نمایان می‌شود.

 

وزیر کشور با با بیان اینکه باید اقتصادی را تعریف کنیم که از نظر اجتماعی با مردم همخوانی داشته باشد، تأکید کرد: در این صورت احساس رضایت مردم از سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های اقتصادی افزایش خواهد یافت.

 

وحیدی، توسعه فعالیت‌های گروه‌های جهادی، حلقه‌های میانی و هیأت‌های اندیشه‌ورزی را ایجاد یک حرکت اجتماعی دانست که می‌تواند دستاوردهای بزرگی را به همراه داشته باشد.

 

وی، جامعه آرمانی را جامعه اندیشه‌ورز و متفکر توصیف کرد و گفت: اندیشه‌ورزی می‌تواند علاوه بر مسائل اقتصادی که محور نشست امروز است، موضوعات اجتماعی و فرهنگی را هم در برگیرد.

 

وزیر کشور با تأکید بر بومی‌سازی مدل‌های بیرونی و استقلال در تصمیم‌گیری، یادآور شد: در وزارت کشور چند موضوع مرتبط با این نشست در حال انجام بوده که یکی از آن‌ها حکمرانی روستایی است.

 

وحیدی در ادامه توضیح داد: روستا، محور تولید، روابط صمیمی، حل و فصل درونی موضوعات، تعاون و همراهی، دارای فرهنگ و هویت و دانش تجربی خاص است.

 

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار روستا در کشور وجود دارد، افزود: به دنبال آن هستیم تا علاوه بر تعریف برنامه توسعه و پیشرفت برای هر روستا، تسهیل‌گری را هم مشخص کنیم.

 

وزیر کشور به دستورکار ۱۰۰ هزار تسهیل‌گر روستایی در وزارت کشور اشاره کرد و گفت: هیأت‌های اندیشه‌‌ورز علاقمند به فعالیت در این حوزه، می‌توانند با سازوکار ایجاد شده در وزارت کشور مرتبط شوند.

 

وی، مسأله «زنجیره ارزش راهبردی» را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای وزارت کشور دانست و اضافه کرد: با تعریف این زنجیره برای هر استان، مجموعه فعالیت‌ها نظم می‌یابد و با مشخص شدن خلاء‌ها، مسیر ثروت‌زایی روشن می‌شود.

 

وزیر کشور با بیان اینکه در این زنجیره، جایگاه و نقش مردم برجسته و پیوند بین فعالیت‌های شهرستان‌ها، استان‌‎ها و حتی فضای بین‌الملل برقرار می‌شود، عنوان کرد: ثروت‌زایی، مهارت‌افزایی و هویت‌بخشی نیز از آثار این اقدام است.

 

وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: هیأت‌های اندیشه‌ورز می‌توانند از ظرفیت‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها استفاده کنند و از لیست‌های در دست اقدام آن‌ها نیز برای هم‌افزایی بهره‌مند شوند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار