حذف دلار، تسهیلگر توسعه روابط ایران و عمان-راهبرد معاصر
رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

حذف دلار، تسهیلگر توسعه روابط ایران و عمان

رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حذف دلار از تبادلات تجاری ایران و عمان به تسهیل صادرات کالاها منجر می‌شود، گفت: حذف دلار از روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه ازجمله راهکارهای مهم دور زدن تحریم‌ها به شمار می‌رود، بنابراین دستیابی به توافق با عمان برای استفاده از ارزهای ملی به‌جای دلار مورد تأکید قرار دارد.
رحمان سعادت؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023 December 10
کد خبر: ۲۱۷۵۱۱

حذف دلار، تسهیلگر توسعه روابط ایران و عمان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس کل بانک مرکزی و وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان در دیدار و گفت و گویی فنی، با بیان ضرورت توسعه مناسبات پولی و بانکی دوجانبه بر استفاده از ارزهای ملی دو کشور به جای دلار در مبادلات تجاری و اقتصادی تأکید کردند.


رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر تاریخچه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور گفت، ایران از هر اقدامی که به توسعه همکاری های پولی و بانکی با عمان منجر شود،‌ استقبال می کند. همچنین ضرورت دارد روابط پولی و بانکی ایران و عمان هم پای مناسبات دیگر دو کشور افزایش یابد.

ایران در سال های اخیر بسیاری از محصولات تولید ملی را به عمان ارسال کرده و بخشی از کالاهای لبنی، مواد غذایی و فناوری های متوسط از ایران به عمان صادر شده است


رحمان سعادت، کارشناس مسائل اقتصادی درباره توسعه صادرات و روابط اقتصادی میان ایران و عمان و استفاده از ارزهای ملی به جای دلار به «راهبرد معاصر» گفت: در نیم قرن گذشته عمان ازجمله کشورهای منطقه بوده که روابط مطلوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است، به همین دلیل دو کشور مناسبات خوبی در زمینه های سیاسی و اقتصادی داشته اند.

 


وی با بیان اینکه امکان توسعه روابط با توجه به زمینه های مساعد میان دو کشور وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه روابط ایران و عمان فقط در حوزه سیاسی نیست و مسقط به عنوان بازار هدف صادراتی تهران از ارزش قابل توجهی برخوردار است، در بسیاری از موارد می توان شاهد افزایش صادرات کالای ایرانی به عمان بود.


کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: ایران در سال های اخیر بسیاری از محصولات تولید ملی را به عمان ارسال کرده و بخشی از کالاهای لبنی، مواد غذایی و فناوری های متوسط از ایران به عمان صادر شده است، به همین دلیل حذف دلار از روابط تجاری ایران و عمان به گسترش روابط تجاری دوجانبه منجر می شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان یادآور شد: عمان مایل به توسعه تبادلات تجاری خود با ایران است، هرچند تشدید تحریم ها به ویژه در حوزه بانکی در 10 سال اخیر تجارت خارجی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده، اما توسعه روابط تجاری و اقتصادی با استفاده از ارزهای داخلی به خنثی سازی تحریم های دلاری و بانکی آمریکا علیه ایران منجر می شود.


سعادت با بیان اینکه عمان خواهان همکاری با ایران است، گفت: حذف دلار از روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه ازجمله راهکارهای مهم دور زدن تحریم ها به شمار می رود، بنابراین دستیابی به توافق با عمان برای استفاده از ارزهای ملی به جای دلار یا استفاده از سایر ارزها که در سازمان های منطقه ای محل عضویت ایران استفاده می شود، مورد تأکید قرار دارد و راهبرد بسیار خوبی برای کاهش قدرت دلار و تأثیرگذاری آمریکا بر روابط تجاری و مناسبات اقتصادی کشورهای منطقه است.


کارشناس مسائل اقتصادی درباره فواید حذف دلار از تبادلات تجاری ایران و عمان گفت: حذف دلار از تبادلات تجاری ایران وعمان و حتی سایر کشورهای دوست ایران به تسهیل صادرات کالای مورد نیاز کشورها منجر می شود، زیرا هر کشوری در تولید یک یا چند کالا مزیت نسبی دارد.


وی تصریح کرد: توسعه تبادلات تجاری ایران با عمان دستمان را برای جذب بازار سایر کشورهای منطقه باز می کند، ضمن اینکه به گشایش های خوبی در شرایط فعلی برای ایران منجر می شود. ایران به وسیله عمان می تواند بخشی از نیازهای فناوری و ماشین آلات مورد نیاز خود را وارد کشور کند تا در راستای توسعه تولید به کار گرفته شود و این موضوع در راستای منافع ملی است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده