درگیری لفظی نتانیاهو و اردوغان بر سر غزه-راهبرد معاصر

درگیری لفظی نتانیاهو و اردوغان بر سر غزه

به دنبال اقدام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تشبیه جنایات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه به جنایات آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، تنش لفظی میان طرفین بالا گرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - 2023 December 27
کد خبر: ۲۲۰۶۲۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به اظهارات اردوغان درباره هیلتر بودن نتانیاهو، رئیس جمهور ترکیه را به عنوان کسی که دست به «نسل کشی کُردها» زده است، متهم کرد و گفت: «اردوغان باید آخرین کسی باشد که می‌تواند درباره مسائل اخلاقی ما را نصیحت کند».

به گزارش المیادین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین گفت: «اردوغان که رکورددار بازداشت روزنامه نگاران مخالف حکومتش است آخرین شخصی خواهد بود که حق دارد ما را در زمینه مسائل اخلاقی نصیحت کند».

اظهارات نتانیاهو ساعاتی پس از آن منتشر می‌گردد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حملات رژیم اسرائیل به غزه را به رفتار نازی‌ها با یهودیان در جنگ جهانی دوم تشبیه کرد و گفت: «بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هیچ تفاوتی با آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان در جنگ جهانی دوم ندارد».

رجب طیب اردوغان همچنین گفت: ترکیه آماده استقبال از دانشگاهیان و دانشمندانی است که به دلیل دیدگاه هایشان درباره تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه با آزار و اذیت مواجه شده اند.

اظهارات اردوغان درباره جنایات نتانیاهو پس از آن صورت می‌گیرد که روز یکشنبه شهروندان ترکیه در همبستگی با ملت فلسطین در آنکارا پایتخت این کشور راهپیمایی کردند.

خبرگزاری فلسطینی سما در این باره اعلام کرد که شهروندان ترکیه در این راهپیمایی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان و به ویژه زنان و کودکان در نوار غزه را محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی با حمل پرچم فلسطین و در دست داشتن پلاکارد‌هایی حمایت و همبستگی خود را با ملت فلسطین در نوار غزه اعلام کردند.

 گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه بعد از ظهر امروز و در هفتاد و نهمین روز جنگ اعلام کرد که شمار قربانیان تجاوزات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه از هفتم اکتبر تاکنون به ۲۰ هزار و ۴۲۴ نفر رسیده است. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده