جنجال اجرای حکم اعدام در آمریکا با «گاز نیتروژن»-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

جنجال اجرای حکم اعدام در آمریکا با «گاز نیتروژن»

اتحادیه اروپا و دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره نخستین اعدام با استفاده از گاز نیتروژن در آمریکا ابراز تاسف کردند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 26
کد خبر: ۲۲۵۳۱۸

به گزارش راهبرد معاصر،  به‌دنبال اجرای حکم اعدام یک مرد در ایالات آلابامای آمریکا با استفاده از گاز نیتروژن، اتحادیه اروپا و دفتر حقوق بشر سازمان ملل ابراز تاسف کردند.

 

کِنت یوجین اسمیت دیروز با گاز نیتروژن خالص اعدام شد. این نخستین حکم اعدامی بود که با استفاده از این گاز در آمریکا اجرا می‌شود. گفته می‌شود اسمیت پس از استنشاق گاز از طریق یک ماسک ویژه که دسترسی ریه به اکسیژن را مسدود می‌کند، شروع به لرزیدن و تشنج کرده بود.

 

یکی از مقامات سازمان ملل گفته است که ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر این نهاد درباره این مساله به مقامات آلاباما، نامه نوشته است و دفتر وی نیز همچنان به اعتراض به این نوع اعدام و استفاده از تمام ابزار موجود برای جلوگیری از اجرای احکام با این روش در ایالت‌های دیگر، ادامه خواهد داد.

 

از سال ۱۹۸۲ تاکنون، این نخستین بار بود که روش جدیدی برای اعدام در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. روش اعدام تزریق مرگبار در سال ۱۹۸۲ معرفی و از آن پس به شایع‌ترین روش اعدام بدل شد.

 

معاونت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت: به گفته کارشناسان برجسته، این روش مجازات، به طور خاص بیرحمانه و غیرعادی است. اتحادیه اروپا همچنین نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در آمریکا نسبت به پارسال ابراز نگرانی کرده است./مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده