عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از چند منطقه حساس درنوار غزه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از چند منطقه حساس درنوار غزه

منابع رسانه‌ای از عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از چند منطقه حساس نوار غزه برای نخستین‌بار طی طول جنگ غزه خبر دادند.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 February 01
کد خبر: ۲۲۶۳۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ خبرگزاری آناتولی گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه، ۱ فوریه) برای نخستین‌بار از زمان آغاز عملیات نظامی زمینی در نوار غزه، از «چندین منطقه حساس» در شمال غرب استان‌های غزه و شمال نوار غزه عقب‌نشینی کردند.

بر اساس این گزارش، از زمان پیشروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه غربی استان شمال نوار غزه از جمله محله‌های «التوام»، «الکرامه» و خیابان الرشید در ۲۷ اکتبر گذشته، اشغالگران در این مناطق به صورت پراکنده همچنان حضور داشتند اما امروز به صورت کامل از آن خارج شدند.

خبرنگار آناتولی تصریح کرد که ارتش اشغالگر از محله‌های مسکونی واقع در شمال غربی استان غزه و به طور مشخص «الامن العام»، «المقوسی»، «ابراج المخابرات»، «بهلول» و «خیابان الرشید» عقب‌نشینی کرد و ساعاتی پس از این عقب نشینی، ساکنان این مناطق در حال بازگشت هستند و در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اذعان کردند که از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه، برای نخستین‌بار به این مناطق بازگشته‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی از ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، توسعه عملیات زمینی در نوار غزه را اعلام کرد و از چند محور وارد استانهای غزه و شمال غزه شدند. از نیمه دسامبر گذشته، ارتش اشغالگر عقب‌نشینی تدریجی از استان‌های شمال نوار غزه را آغاز کرد. از نیمه ژانویه گذشته، در اواسط ژانویه گذشته تهاجم خود را به برخی مناطق در استان های غزه و شمال غزه از سر گرفت تا عملیات‌های سریعی انجام دهد و هر از چندگاهی مکان‌های استقرار خود را تغییر می‌داد و پس از پایان عملیات خود به مناطق نزدیک اراضی خود در نزدیکی حومه شرقی و شمالی استان شمال غزه و بخش‌های شرقی و جنوب غربی غزه باز می‌گشت.

این عقب‌نشینی در حالی صورت می‌گیرد که کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که رئیس موساد دیوید بارنیا، «سند اولیه» توافق احتمالی مبادله اسرا با حماس را به شورای جنگ ارائه کرده که شامل آزادی ۳۵ اسیر اسرائیلی در مرحله نخست در مقابل آتش‌بس ۳۵ روزه در نوار غزه است.

بر اساس این گزارش، ۳۵ اسیر اسرائیلی شامل زنان، سالمندان و مجروحان خواهد بود به این ترتیب که در قبال هر اسیر، یک روز آتش‌بس برقرار شود. امکان تمدید این آتش‌بس برای یک هفته دیگر و مذاکره درباره تکمیل مرحله دوم وجود دارد و شامل آزادی همه اسرا حتی کسانی که حماس آن را نظامی می‌خواند خواهد بود و در مقابل، اسرای فلسطینی که به ادعای تل‌آویو دستشان به خون صهیونیست‌ها آغشته است نیز مشمول این مبادله خواهند شد.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که حماس هنوز واکنشی به این اخبار نشان نداده و تنها «اسامه حمدان» از رهبران حماس روز چهارشنبه تصریح کرد که مقاومت درحال بررسی پرونده تبادل اسرا و یافتن تضمین‌هایی درباره پایبندی اسرائیل به هرگونه توافقی در این خصوص است هرچند که بزرگترین تضمین، «توانایی ما در پاسخگویی به تجاوزات در عرصه های مختلف است».

وزارت خارجه قطر نیز با اشاره به اینکه حماس در حال بررسی یک پیش‌نویس برای آتش‌بس و تبادل اسراست، اعلام کرد «به لحظات خوبی رسیدیم که ۲ هفته قبل با آن فاصله داشتیم»./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده