اظهارات رئیس جدید شورای امنیت درباره قطعنامه دیگر درباره غزه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اظهارات رئیس جدید شورای امنیت درباره قطعنامه دیگر درباره غزه

سفیر ژاپن و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد در صورت ارائه قطعنامه جدید برای برقراری آتش‌بس در غزه آن را بررسی خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 02
کد خبر: ۲۳۰۷۱۱

به گزارش راهبرد معاصر، سفیر ژاپن و رئیس دوره‌ای شورای امنیت که از امروز اول مارس ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ کشورش ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد، اعلام کرد که در صورت ارائه قطعنامه جدید برای برقراری آتش‌بس در غزه آن را بررسی خواهد کرد.

 

«یامازاکی کازویوکی» سفیر و نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت برای ماه مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که این شورا هفته آینده (روز پنجشنبه هفتم مارس) نشستی در مورد خاورمیانه خواهد داشت.

 

سفیر و نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این نشست، فرصتی خواهد بود که وضعیت غزه را بررسی کند.

 

رئیس دوره‌ای شورای امنیت با اشاره به ارائه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی از سوی آمریکا به این شورا درباره غزه گفت: در صورتی که قطعنامه پیشنهادی جدیدی از سوی اعضای شورای امنیت ارائه شود، ما آن را مطرح خواهیم کرد و در شورای امنیت آن را بررسی خواهیم کرد.

 

فرانسه یکی از ۵ عضو دائم و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل ریاست دوره‌ای این شورا را در ماه میلادی ژانویه بر عهده داشت و پس از آن کشور گویان و اکنون ژاپن دیگر عضو غیردائم شورای امنیت، ریاست دوره‌ای این شورا را برای یک ماه میلادی (مارس) برعهده دارد.

 

شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل متحد از آغاز جنگ اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون به دلیل حمایت‌های همه جانبه آمریکا از تل آویو نتوانسته است هیچ قطعنامه‌ای برای برقراری آتش بس فوری در غزه تصویب کند در حالیکه به اذعان مقامات سازمان ملل و همه جهان، مردم غزه در وضعیت وحشتناکی بسر می‌برند و در یک قدمی قحطی قرار دارند.

 

آمریکا ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) برای سومین بار پیش نویس قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس فوری در غزه را وتو کرد. این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد، اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

 

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد./ ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار