حملات آرامکو با وجهه بن سلمان چه کرد؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

حملات آرامکو با وجهه بن سلمان چه کرد؟

رویترز در گزارشی اختصاصی از فرو ریختن هیمنه محمد بن سلمان در سطح داخلی عربستان پس از وقوع حملات به تاسیسات نفتی آرامکو خبر داده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 03
کد خبر: ۲۳۸۶۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از یک ماه از وقوع حملات پهپادی یمنی ها به تاسیسات نفتی بقیق و خریص می گذرد، رخدادی که پیامدهای آن همچنان دامن گیر ولیعهد جوان عربستان را گرفته است.

 

خبرگزاری رویترز و به نقل از برخی اعضای خاندان سلطنتی عربستان و افراد بانفوذ این کشور نوشته که آنان نسبت به نوع مدیریت و رهبری محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، پس از بزرگترین حملات صورت گرفته به تاسیسات و زیرساخت‌های نفتی در تاریخ عربستان ابراز "نا امیدی" کرده‌اند.

 

به نوشته رویترز، برخی از اعضای خاندان آل‌سعود نسبت به توانایی بن‌سلمان در "دفاع از بزرگترین کشور صادر کننده نفت" ابراز تردید کرده‌اند.

 

برخی مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی عربستان و پنج نفر نزدیک به خاندان سلطنتی و افراد بانفوذ این کشور بدون اینکه نام‌شان منتشر شود این نگرانی را به این خبرگزاری گفته‌اند.

 

به گفته یکی از این افراد این نارضایتی‌ها در میان کسانی که منتقد نحوه به قدرت رسیدن محمد بن‌سلمان هستند، بیشتر وجود دارد.

 

برخی از این معترضان معتقدند که سیاست‌های تهاجمی بن‌سلمان علیه ایران یکی از دلایل وقوع اتفاقات اخیر بوده است.

 

یکی از این افراد بانفوذ که به خاندان سلطنتی نیز نزدیک می‌گوید که "نارضایتی‌های متعددی" در خصوص نوع رهبری ولیعهد وجود دارد و اینکه "چگونه آنان متوجه انجام چنین حملاتی به آرامکو نشده بودند؟"

 

به گفته این فرد برخی از شخصیت‌های مطرح و بانفوذ در عربستان "هیچگونه اطمینان و اعتمادی" به بن‌سلمان ندارند. این گفته‌ را برخی دیپلمات‌های ارشد سعودی نیز تایید کرده‌اند.

 

نیل کولیام، محقق ارشد در چاتم هاوس، اندیشکده روابط خارجی مستقر در لندن معتقد است: حجم این حملات (به تاسیسات آرامکو) در نظر مردم محو نشده و این حقیقت هم که او (ولیعهد سعودی) وزیر دفاع است و برادرش معاون وزیر دفاع، دور از چشم نمانده است و با این وجود، این کشور متحمل بزرگترین حمله ممکن به جواهرات ولیعهد شد. اعتماد رو به زوالی درباره توانایی او برای حفظ امنیت این کشور وجود دارد و این پیامد سیاست‌های اوست. این حمله نارضایتی از محمد بن سلمان را که دو سال پیش به ولیعهدی رسید، تشدید کرده است.

 

به گفته چهار منبع مرتبط با آل سعود و نخبگان تجاری،‌ برخی از منتقدان سعودی باور دارند که سیاست خارجی خصمانه محمد بن سلمان در قبال ایران و مشارکت در جنگ یمن این پادشاهی را در معرض خطر قرار داد. به گفته پنج منبع مطلع و یک دیپلمات ارشد، آن‌ها همچنین از اینکه ولیعهد سعودی نتوانسته جلوی این حملات را بگیرد، آن هم با وجود اینکه میلیاردها دلار روی مسائل دفاعی هزینه کرده است، ناراضی هستند.

 

برخی از نخبگان سعودی معتقدند، تلاش‌های ولیعهد سعودی برای تحکیم قدرت به این پادشاهی لطمه زده است. یک منبع نزدیک به حلقه دولت می‌گوید، محمد بن سلمان مقام‌هایی را منصوب می‌کند که به طور کلی کم تجربه هستند.

 

افراد نزدیک به دربار سعودی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند، این خاندان تا زمانی که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در قید حیات است، بعید است با محمد بن سلمان مخالفت کند چون می‌دانند پادشاه علیه پسر محبوب خودش کاری نمی‌کند. جدای از آینده این پادشاهی، افراد مطلع و دیپلمات‌ها می‌گویند به چالش کشیدن محمد بن سلمان احتمالا سخت خواهد بود، با توجه به اینکه او روی ساختار امنیتی داخلی کنترل دارد.

 

به گفته منابع، برخی از اعضای خاندان سلطنتی، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز ۷۷ ساله را که تنها برادر تنی بازمانده ملک سلمان است، به عنوان جایگزین می‌بینند که از حمایت احتمالی خاندان، دستگاه امنیتی و برخی از قدرت‌های غربی بهره‌مند می‌شود. یکی از تاجران سرشناس می‌گوید: همگی آن‌ها به احمد نگاه می‌کنند که ببینند چه می‌کند. این خانواده همچنان فکر می‌کند که او تنها کسی است که می‌تواند آن‌ها را نجات دهد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار