بسته خبری اربعین/ ثبت نام ۳,۰۹۵,۴۶۱ نفر در سامانه سماح/ آغوش باز عراقی ها به روی زائرین ایرانی-راهبرد معاصر

بسته خبری اربعین/ ثبت نام ۳,۰۹۵,۴۶۱ نفر در سامانه سماح/ آغوش باز عراقی ها به روی زائرین ایرانی

کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی اربعین از ثبت نام ۳,۰۹۵,۴۶۱ زائر حسینی در سامانه سماح خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 13
کد خبر: ۲۴۸۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از یک هفته تا برگزاری بزرگترین راهپیمایی بشری در کربلای معلی زمان باقی مانده است. سیل زائرین حسینی همچنان مشتاقانه به سوی این مکان متبرک در حال حرکتند. مهمترین اخبار مرتبط با اربعین حسینی از قرار زیرند:

 

اعلام آخرین تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح

براساس این گزارش تاکنون ثبت نام ۳,۰۹۵,۴۶۱ نفر قطعی شده‌است. همچنین تاکنون ثبت‌نام ۸۷ هزار و ۳۰۹ نفر از اتباع خارجی قطعی شده است.

 

آغوش‌ عراقی‌ها به‌روی زائران ایرانی باز است

استاندار نجف اشرف بیان کرد: رژیم سابق عراق سال‌ها بود که با دشمنی علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگوار ایران و همچنین طراحی جنگ هشت‌ساله ظلم‌های بسیاری علیه ملت ایران داشت که همه آن‌ها، نقشه‌ای جداگانه (و به‌دور از خواستِ) ملت عراق بود که به‌خواست خدا این نقشه از بین رفت.

 

الیاسری ادامه داد: امروز دو ملت ایران و عراق کنار یکدیگر قرار داشته و در حال عزاداری برای سیدالشهدا(ع) هستند و باید بگوییم که امام حسین همه ما را جمع خواهد کرد.

 

وی سپس با اشاره به سخاوت و کرم مردم ایران و عراق تصریح کرد: از نظر مواد غذایی و همچنین پذیرایی و خدمت به زائران امام حسین(ع) اقدامات مختلفی در همه موکب‌ها در نقاط مختلف انجام شده که زائران به هیچ عنوان احساس غربت نکرده و به‌راحتی خدمات گوناگونی را دریافت می‌کنند.

 

استاندار نجف اشرف گفت: در روزهای گذشته در دیدار با وزیر کشور ایران، ایشان اعلام کردند که مردم از کشورهای مختلف وارد عراق شده و خواهند شد و آنچنان که عنوان شده بیش از 30 کشور در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت می‌کنند و مردم این کشورها برای مراسم بسیار معنوی و بزرگ‌ اربعین وارد عراق می‌شوند.

 

الیاسری افزود: من استاندار نجف هستم و منزل خودم نیز پر از زائران ایرانی است و این باعث افتخار هر کدام از مردم عراق به‌ویژه مردم شهرهای مختلف استان نجف اشرف است که در خدمت زائران امام حسین(ع) از نقاط مختلف جهان باشند.

 

وی ابراز کرد: نه‌فقط خانه‌های ما در خدمت زائران امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) است بلکه قلب‌ها و آغوش‌های ما نیز برای خوش‌آمدگویی به زائران ایرانی باز است و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم بهترین خدمات را به زائران امام حسین در شهرهای کوچک نجف و کربلا داشته باشیم تا پس از زیارت بتوانند به‌سلامتی به کشورهای خود بازگردند.

 

استاندار نجف همچنین ادامه داد: معجزه الهی و نفس اهل‌بیت(ع) این است که این اقدام با این کیفیت اجرایی شود والّا عربستان سعودی با آن قدرت مالی و امکانات که حتی آمریکا و کشورهای دیگر به آن‌ها کمک می‌کنند، برای سالیانه حدود 3 میلیون زائر که سالانه برای حج تمتع به آن کشور سفر می‌کنند ناتوان هستند ولی به‌لطف خدا در سفر 20 میلیون زائر امام حسین(ع) با این شکوه هیچ مشکلی به‌وجود نمی‌آید زیرا در این سفر خود مردم حضور داشته و خدمت‌رسانی می‌کنند و هیچ دولتی نیست که بتواند به‌صورت سازمانی این میزان خدمت‌رسانی را انجام دهد.

 

الیاسری تصریح کرد: ما از همه شما و زائران امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) عذرخواهی می‌کنیم که اگر قصوری در خدمت‌رسانی وجود دارد و یا اگر در جایی نتوانستیم کاری بکنیم از شما می‌خواهیم به‌بزرگواری خود از ما بپذیرید.

 

وی در پایان ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایت دولت عراق برای مقابله با نیروهای تروریستی داعش خاطرنشان کرد: یاد همه شهدای مدافع حرم را گرامی می‌داریم و ما خوشحالیم که کنار مواکب حضور داریم و امیدواریم خدای متعال هرچه خواستید به شما بدهد و از طرفی نیز با سلامتی به کشور خود بازگردید.

 

شرایط پذیرایی موکب‌ها به دلیل ازدحام جمعیت، طبیعی نیست

 

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی، لحظاتی قبل در گزارش مستقیم از مانیتورینگ وزارت کشور اظهار داشت: آخرین آمارها نشان می‌دهد که از اول ماه محرم و با لغو روادید اربعین، حدود ۳ میلیون ایرانی به عتبات سفر کرده‌اند که با احتساب یک میلیون زائر بازگشته از سفر، هم‌اکنون ۲ میلیون ایرانی در عراق حضور دارند.

 

به گفته وی، وضعیت مرزها نسبت به دو روز قبل، آرام‌تر است، اما مرز خسروی به دلیل ساعت کار محدود از ازدحام بیش‌تری نسبت به سه مرز دیگر برخوردار است.

 

ذوالفقاری با اعلام درگذشت ۴۹ زائر ایرانی در عراق، ۲۹ تن از فوتی‌های اربعین امسال را ناشی از حوادث رانندگی دانست و گفت: هم‌اکنون ۵۱ زائر ایرانی در عراق و ۲۱۸ تن از هم‌وطنانمان که در این سفر بیمار شده‌اند در بیمارستان‌های کشور بستری هستند.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به عزیمت بی‌سابقه زائران ایرانی به عتبات، وضعیت موکب‌های ایرانی و عراقی را غیرطبیعی دانست و از زائرانی که موفق به زیارت شده‌اند خواست، هرچه سریع‌تر جای خود را به دیگران بدهند.

 

معاون وزیر کشور همچنین درباره پشتیبانی مرزها در سفرهای بازگشت زوار اربعین خاطرنشان کرد: امروز، دستگاه‌های مختلف را برای این منظور بسیج کردیم تا در حوزه تغذیه، حمل و نقل و پشتیبانی مشکلی نداشته باشیم. همچنین وزارت نیرو به مسأله تأمین آب ورود کرده و آب آشامیدنی به اندازه کافی هم به عراق ارسال شده و هم در مرزها دپو شده است.

 

ذوالفقاری با بیان این‌که ستاد مرکزی اربعین برای بازگشت زائران، ۱۰۰۰ کامیون پیش‌بینی کرده، اعلام کرد: این کامیون‌ها برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده‌اند تا اگر ناوگان حمل و نقل کشور نتوانست از پس حجم جمعیت بازگشتی از سفر اربعین بر آید، به کمک این ناوگان بیاید. البته امیدواریم با تأمین به‌موقع و کافی اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عادی از این کامیون‌ها برای حمل و نقل زائران استفاده نکنیم.

 

وی در پایان از مردم خواست تا با پرسش از دوستان و همچنین با توجه به پیام‌های ستاد اربعین، نوع و زمان سفر خود را مدیریت کنند تا در کشور عراق، دچار مشکل نشوند.

 

آخرین وضعیت آب‌و‌هوای مرزها

از صبح امروز هوای خسروی بارانی است، همچنین خبرنگاران از مرزهای شلمچه و چذابه نیز گزارش می‌دهند هوا خنک‌تر شده است اما شرجی بودن آن در این دو مرز اذیت کننده است. خبرنگار فارس از مرز مهران نیز گزارش می‌دهد هوای مهران بسیار گرم است.

 

خوزستان؛ مرز شلمچه و چذابه

۱۳:۱۷| تسهیل در انجام تشریفات گمرکی مواکب

علی سلیمانی مدیرکل گمرک خرمشهر در حاشیه تردد زائران در این پایانه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به منظور کنترل ترافیک و سهولت در تردد زائران از ۱۵ مهرماه تردد خودروهای شخصی ممنوع اعلام شده است، همچنین اتوبوس هایی که از مرز شلمچه عبور کرده اند به منظور جابجایی زائران بوده و از اول ماه صفر تاکنون این تردد‌ها در حال صورت پذیرفتن است.

 

وی با بیان اینکه از آغاز حرکت مشتاقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای شرکت در راهپیمایی جهانی اربعین همکاران ما در گمرک شلمچه به صورت شبانه‌روزی برای خدمت رسانی به زائران حسینی حضور داریم، ادامه داد: به صورت شبانه روزی برای خروج اقلام مورد نیاز مواکب مستقر در عراق تمام تشریفات گمرکی را از قبیل خروج موقت و صادرات انجام شده است.

 

مدیرکل گمرک شهرستان خرمشهر تصریح کرد: به محض اطلاع و تصمیم ستاد اربعین حسینی مبنی بر کمبود خودروهای عمومی برای انتقال زائران در مرز شلمچه به سمت عراق، این اداره با هماهنگی طرف عراقی به صورت شبانه‌روزی در کمترین زمان ممکن نسبت به خروج خودروهای موردنیاز که از طرف عتبات عالیات و ستاد اربعین معرفی می‌شدند، تشریفات گمرکی را انجام و باعث تسهیل تردد هموطنان در کشور عراق شده است.

 

سلیمانی با اشاره به این موضوع که در بخش تردد زائران حسینی اعم از ورود و خروج آنها نیز همکاران گمرکی مستقر در شلمچه در قسمت‌های مختلف نسبت به انجام وظایف مربوطه به خوبی اقدام کرده اند، یادآور شد: این گمرک آمادگی دارد که به صورت شبانه‌روزی تا بازگشت آخرین زائر حسینی خدمات رسانی لازم را داشته باشد.

 

۱۰:۲۵| بازگشت 250 هزار زائر از مرزهای خوزستان

سردار لطفعلی پاکباز فرمانده مرزبانی استان خوزستان امروز در حاشیه بازدید از مرز بین‌المللی شلمچه، اظهار کرد: شور و شوق حسینی در مرز شلمچه وصف ناپذیر است.

 

وی ادامه داد: آنچه که به صورت میدانی در روزهای گذشته دیدیم، تردد زائران بدون دغدغه از مرزهای خوزستان است و برخی از زائران نیز در حال بازگشت هستند.

 

فرمانده مرزبانی استان خوزستان ضمن تأکید بر برقراری امنیت زائران در داخل شهرهای و مرزهای استان خوزستان، تصریح کرد: ترددها کنتزل شده است و زائران با گذرنامه در حال تردد هستند و توصیه می‌کنیم در این بین نیز صعه‌ سدر به خرج داده تا این راهپیمایی به خوبی صورت پذیرد.

 

پاکباز با اشاره به اقدامات ترانزیتی صورت گرفته در مرزها، عنوان کرد: زمینه برای تردد روزانه 150 تا 200 دستگاه اتوبوس از مرزهای استان فراهم شده است.

 

وی یادآور شد: از شب گذشته موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده و شرایط مناسب است، همچنین با تلاشی که در حال انجام است، سعی داریم تا با یک کار عملیاتی و میدانی، با نشست‌هایی که با مرزبانی کشور عراق برگزار شد، آن بخشی که در مأموریت و وظایف مرزبانی است به خوبی صورت گیرد.

 

فرمانده مرزبانی استان خوزستان با اشاره به دیداری که با مسئولان مرزبانی و گذرنامه طرف عراقی برگزار شد، بیان کرد: تمام مسئولان در تلاش هستند تا شرایط برای زائران مطلوب باشد و تاکنون نیز، نیازی به حضور مرزبانی در خارج از مرزها برای خدمات‌رسانی به زائران وجود نداشته است.

 

پاکباز با بیان اینکه آمارها در ورود و خروج و اتباع بیگانه متفاوت است، گفت: بیش از 900 هزار خروج زائران از مرزهای خوزستان به ثبت رسیده است و بالغ بر 250 هزار نفر نیز تا کنون به کشور بازگشته‌اند.

 

وی تصریح کرد: حجم ورودی‌ها رو به افزایش است و فقط شب گذشته بالغ بر 35 هزار نفر به کشور بازگشته‌اند.فرمانده مرزبانی استان خوزستان با تأکید بر در نظر گرفتن توصیه‌هایی که از طریق رسانه‌ها به زائران می‌شود، گفت: زائران سفر خود را کوتاه‌تر کنند تا برای تردد در کشور عراق مشکلاتی به وجود نیاید.

 

ایلام؛ مرز مهران

۱۲:۰۵| صبح امروز تاکنون بیش از 80 هزار نفر از مرز مهران تردد کرده‌اند

سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی کل کشور صبح امروز ضمن بازدید از مرز مهران با بیان اینکه در مرزها شور و حال خاصی حاکم است، اظهار داشت: مهران باتوجه به شرایط آن یک مرز خاص است چرا که مردم به آن عادت کرده‌اند و خروج بیشتری از مرز صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: تا به امروز هیچ‌گونه نا امنی گزارش نشده است و در یک شبانه‌روز بیش از 300 هزار نفر به صورت قانونی از مرز مهران تردد کرده‌اند.

 

فرمانده مرزبانی کشور با بیان اینکه چند گیت از طرف عراق برای ورود به کشور اضافه شد، گفت: تعامل خوبی با طرف عراقی برقرار است، اما مشکلاتی به جهت ورود تعدادی از زائرین داشتند که برطرف شد.

 

وی تصریح کرد: امروز بیش از 80 هزار نفر از مرز مهران با آرامش عبور کرده‌اند.رضایی خاطرنشان کرد: در مرزهای چهارگانه مشکل نا امنی وجود ندارد اما برخی اوقات خدمات‌دهی از سمت عراق محدود می‌شود.

 

وی عنوان کرد: زائران برای سفر اربعین باید به قوانین و مقررات توجه کنند، لوازم و داروهای ممنوعه را به همراه نیاورند و برگشت خود را نیز مدیریت کنند و به تدریج خروج کنند.

 

به گفته فرمانده مرزبانی کشور، مرزهای میرجاوه، آستارا، بیله‌سوار و.... نیز آمادگی خروج زوار برای پیاده روی اربعین را دارند.

 

۱۱:۵۶| اعزام روزانه 80 اتوبوس از همدان به مرز مهران

صفر صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: با توجه به افزایش سفر زائران به عتبات عالیات مقرر شده است که جابه‌جایی زائران در دو مرحله انجام شود.

 

وی ادامه داد: قرار است ابتدا زائران از مرزهای چهارگانه به پس‌کرانه همدان، کرمانشاه و اندیمشک انتقال یابند و زائران از این استان‌ها به شهرهای خود بازگردند.

 

معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه همدان پس‌کرانه 6 استان خواهد بود گفت: زائران استان‌های قم، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و مرکزی قرار است از مرزها به همدان انتقال یافته و از همدان به شهرهای خود بازگردند.

 

وی با بیان اینکه اکنون روزانه حدود 70 تا 80 اتوبوس برای انتقال زائران به مهران در نظر گرفته شده است گفت: از 24 مهرماه که بازگشت زائران افزایش می‌یابد، 600 دستگاه اتوبوس از مرزها به سمت همدان حرکت می‌کنند و به طور میانگین 800 اتوبوس جابه‌جایی زائران از همدان به سایر استان‌ها را خواهند داشت.

 

صادقی با بیان اینکه اتوبوس‌های 6 استان فوق که همدان پس‌کرانه آنهاست، برای انتقال زائران در همدان هستند گفت: این اتوبوس‌ها طبق شیفت‌بندی مسافران خود را ساماندهی کرده و جابه جا خواهند کرد.

 

۱۱:۰۲| تردد ۱۸۰ هزار خودرو از مهران

سرهنگ رضا همتی‌زاده رئیس پلیس راه استان ایلام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: از ابتدای صفر تاکنون ۱۸۰ هزار خودرو وارد یا از مهران خارج شده، همچنین در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۶۳۰ هزار زائر از مرز مهران تردد داشته است.

 

وی افزود: ۶۵ درصد تصادفات رخ داده در محورهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران بر اثر خستگی و خواب آلودگی است.

 

رئیس پلیس راه استان اظهار کرد: محورهای پر تردد و حادثه‌خیز ایلام در ایام اربعین مسیر حمیل_سرابله، اسلام‌آباد_ایوان و ایلام_مهران است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی مردم استان به‌خصوص شهرستان‌های طول مسیر مهران تا حمیل و روستاهای مسیر همکاری لازم را جهت ارائه خدمات‌رسانی با مجوعه پلیس راه ایلام داشته باشند.

 

همتی‌زاده ادامه داد: تاریخ دقیق یک‌طرفه شدن ایلام_ مهران در روزهای آینده توسط مسوولین کشوری مربوطه اعلام خواهد شد.

 

۱۰:۴۷| تردد بیش از ۲۷۵ هزار زائر از مرز مهران

احمد کرمی رئیس ستاد اربعین ایلام صبح امروز در ایلام گفت: روز گذشته(بیستم مهرماه) ۲۷۵ هزار و ۳۲۰ زائر اربعین حسینی از مرز مهران تردد داشته است.

 

وی افزود: از این تعداد ۱۹۷ هزار و ۲۵۸ زائر ایرانی و ۱۰۱۰ زائر خارجی از مرز مهران خارج و راهی کشور عراق شده است.رئیس ستاد اربعین ایلام بیان کرد: همچنین ۷۶ هزار و ۲۴۳ زائر ایرانی و ۸۰۹ زائر خارجی از مرز مهران وارد کشور شده است.وی اذعان کرد: از بامداد امروز تا ساعت ۸ صبح ۹۰ هزار زائر از مرز مهران تردد داشته است.

 

۹:۵۰| ۱۱ نفر از زائران گمشده در عراق از طریق هلال‌احمر به کشور بازگرداننده شدند

حسین عارفی صبح امروز در ایلام اظهار داشت: طرح بازپیوند خانواده همزمان با طرح اربعین حسینی آغاز شده و زائران گمشده در کشور عراق از طریق نیروهای این جمعیت ساماندهی و به داوطلبان جمعیت هلال احمر در مرز تحویل داده می‌شوند.

 

وی افزود: صبح امروز ۱۱ نفر از زائران ایرانی گمشده در عراق، توسط نیروهای این جمعیت به کشور بازگردانده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام گفت: در این طرح که توسط داوطلبان جمعیت هلال‌احمر اجرا می‌شود، زائران سالمند، کودکان و به‌‌طور کلی افراد ناتوانی که به هر دلیلی از جمله مشکلات مالی در سفر کربلا از آشنایان یا کاروان خود جدا شده و توانایی یافتن آنها را ندارند، به کشور بازگردانده می‌شوند.

 

کرمانشاه؛ مرز خسروی

۱۲:۳۳| بازگشت زائران از خسروی 24 ساعته است

مرز خسروی طبق توافقات دوطرف ایرانی و عراقی، از ساعت 7:30 دقیقه صبح فعال تا ساعت 16:30 دقیقه عصر برای اعزام زوار فعال است، اما بازگشت زوار از عتبات عالیات از طریق این مرز به صورت 24 ساعته در حال انجام است.

 

۰۹:۳۸| مرز خسروی بارانی می‎شود/ کاهش محسوس دمای هوا طی روزهای آینده

 

محمد خسروی امروز در کرمانشاه، اظهار داشت: بر اساس تحلیل آخرین داده‎های هواشناسی، موج ناپایداری از شب گذشته بر جو استان مشاهده شده که به تدریج تاثیر این موج افزایش می‌یاید و تا اوایل روز دوشنبه جو منطقه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه بارش باران تمام استان را در برخواهد گرفت، افزود: علاوه بر وزش باد نسبتا شدید در بعضی ساعات، بارش‎هایی در سطح استان رخ می‌دهد و اگرچه بارش‎ها چشمگیر نیست، اما به دلیل اولین بارش زراعی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه شرایط ناپایدار امروز(21 مهرماه) به ویژه عصر و شب در نیمه شرقی استان نمود بیشتری دارد، گفت: بارش گاهی اوقات با رعد و برق و در برخی نقاط احتمالا با آبگرفتگی معابر عمومی همراه خواهد شد.

 

خسروی با بیان اینکه در نواحی شرقی استان کرمانشاه همچون کنگاور، سنقر و هرسین بارش باران به 10 میلی‎متر خواهد رسید، خاطرنشان کرد: مرز خسروی نیز بارانی خواهد شد، اما بارش باران چشمگیر نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در روزهای دوشنبه و سه‌‏شنبه کاهش محسوس دمای هوا به‌ویژه دمای شبانه چهار تا 6 سانتی‌گراد در استان خواهیم داشت، گفت: با توجه به حضور، اسکان و تردد زائران پیاده‎روی عظیم اربعین به مسؤولان دستگاه‌های اجرایی و مردم استان کرمانشاه، توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی، تمهیدات لازم را به‌کار گیرند.

 

۰۸:۵۲| تردد در تمامی محورهای استان کرمانشاه جریان دارد

 

محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه پرحجم، اما ترافیک روان است بیش از 40 درصد ظرفیت پارکینگ‌های خسروی و قصرشیرین پر شده است، اداره‌کل هواشناسی استان نیز بارندگی پراکنده‌ای را برای نواحی شمالی و شرقی استان پیش‌بینی کرده است، پلیس از زوار خواسته با توجه به شرایط جوی نهایت دقت را هنگام رانندگی داشته باشند.

 

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه گفت‌وگوها با خبرنگار فارس، اظهار داشت: هم اکنون تردد در تمامی محورهای کرمانشاه جریان داشته و هیچ راه مسدودی نداریم.

 

محمد حیدری وضعیت ترافیکی در تمامی محورهای استان را عادی و روان اعلام کرد وگفت: در برخی محورها همچنان شاهد پرحجم بودن ترددها هستیم.

 

وی افزود: طی 48 ساعت گذشته که در مسیر اسلام آبادغرب - خسروی محدودیت‌هایی برای تردد داشتیم این محدودیت‌ها برطرف و هم‌اکنون شاهد رفت و آمد خودروها در این مسیر هستیم.

 

حیدری تصریح کرد: از روز گذشته مسیرهای رفت و برگشت به حالت توازن رسیده و حتی‌الان می توان گفت مسیرهای برگشت مقداری پرحجم‌تر است.

 

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه با توصیه اکید به زائران در خصوص پرهیز از رانندگی در حال خستگی و خواب آلودگی گفت: به رانندگان توصیه می شود هنگام بازگشت در صورت کوچکترین خستگی حتما در توقفگاه‌های پیش‌بینی شده به استراحت بپردازند.

 

وی گفت: در روزهای اخیر 6 حادثه رانندگی با 11 کشته و زخمی داشته‌ایم که عمدتا به خاطر خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

 

حیدری همچنین از برخورد پلیس با رانندگان متخلف که امنیت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند خبر داد و افزود: هرچند تاکنون اکثر رانندگان همکاری لازم را با ماموران داشته‌اند و برخوردهای صورت گرفته اندک بوده است.

 

مرز خسروی روز گذشته ساعت هفت صبح بر روی زائران باز شد و تا ساعت 14 ظهر اعزام ادامه داشت و بیش از 24 هزار نفر از استان کرمانشاه وارد خاک عراق شدند.

 

برگشت زوار از عتبات عالیات از طریق پایانه بین‌المللی مرز خسروی به کشور، به صورت 24 ساعته در حال انجام است.

۰۷:۰۰| خسروی قدم‌گاه عاشقان

 

خسروی امروز قدمگاه خیل عظیمی از زوار از سراسر کشور شده از اصفهان، آذربایجان‌های شرقی تا خراسان شمالی و مشهد الرضا؛ عبور چندین هزار زائر اربعین حسینی از زمان آغاز تردد از این مرز نفسی تازه، امیدی دوباره و رونق عقیدتی، فرهنگی و اجتماعی به کرمانشاه و قصرشیرین داده است.

 

بازگشایی مرز خسروی پس از چند سال حسرت و چشم انتظاری بار دیگر شکوه و جایگاه دروازه عتبات را به این مرز قدیمی و با اصالت بازگرداند؛ مرزی که از دیرباز راه عبور دلدادگان حسینی و قدمگاه زوار کربلا بوده است؛ شعاع اثرگذاری بازگشایی مرز خسروی را باید در دو چندان شدن جمع زوار اربعین به طوری غیرقابل پیش‌بینی دنبال کرد تا دروازه عتبات‌ عالیات بار دیگر نقطه رسیدن به نقطه کمال و اربعین باشد.

 

خسروی این روزها آینه‌دار شور و حرارت حسینی و اراده راستین برای حرکت به سمت اتحاد اسلامی و تقویت قدرت تعیین کنندگی ایران و گفتمان عاشورا‌باوران است.

 

بیمه زائران اربعین چگونه محاسبه می‌شود؟

امسال در پی وقوع دو حادثه تصادف برای دو اتوبوس حامل زائران ایرانی در خاک عراق، پنج نفر کشته و ۵۳ تن مصدوم که مصدومان این دو حادثه به مراکز درمانی آبادان و خرمشهر منتقل شدند.

 

عزیمت به یک کشور خارجی در هر صورتی ممکن است مشکلاتی را برای مسافران ایجاد کند و در همین راستا، شرکت‌های بیمه، بیمه‌هایی را تحت عنوان بیمه مسافرتی به مسافران و به ویژه زائران اربعین ارائه می‌کنند که هزینه اندکی هم دارد.

 

ستاد مرکزی اربعین در سال جاری از زائران خواسته است که برای سفر به کشور عراق در این ایام در سامانه سماح متعلق به این ستاد ثبت‌نام کنند.

 

بر اساس آنچه در این سامانه ذکر شده، برای مراسم اربعین سال ۱۳۹۸ زائران می توانند تا ۳۰ صفر سال جاری قمری، بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت‌نام در سامانه سماح همراه با گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار جهت زیارت اربعین امام حسین(ع) وارد کشور عراق شوند.

 

در این اطلاعیه آمده است که ثبت‌نام در سامانه سماح و پرداخت هزینه‌های مصوب به منزله قرار گرفتن تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی در داخل خاک عراق خواهد بود.

 

حال آن‌که برخی زائران بدون ثبت‌نام در این سامانه و دریافت خدمات بیمه‌ای به این کشور عزیمت کرده‌اند و این در حالی است که ستاد مرکزی اربعین ورود به خاک کشور عراق را مشروط به ثبت‌نام در سامانه سماح کرده است، اما به نظر می‌رسد که نظارت دقیقی بر ثبت‌نام زائران در این سامانه وجود ندارد.

 

از سوی دیگر، با توجه به اینکه افراد برای سفر اربعین باید به صورت انفرادی اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کنند، برخی از این زائران اطلاعات کافی از نحوه ثبت‌نام و دریافت پوشش بیمه‌ای ندارند؛ در واقع نمی‌دانند که می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهند یا حتی در این سایت ثبت‌نام کنند.

 

شرکت سهامی بیمه ایران که طرف قرارداد با سامانه سماح برای بیمه مسافرتی اربعین است، تاکید کرده که پوشش بیمه‌ای هریک از بیمه‌شدگان در مسیرهای زمینی از فاصله ۵۰ کیلومتری پایانه‌های مرزی رسمی جمهوری اسلامی ایران آغاز و در طول مدت اقامت در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین، سامراء و مسیرهای منتهی به آن‌ها ادامه خواهد داشت و ۲۴ ساعت پس از خروج بیمه‌شده از خاک عراق و ورود به کشور خاتمه می‌یابد.

 

این شرکت همچنین خاطرنشان کرده است: حق بیمه اعمال‌شده برای تعهدات بیمه‌ای مذکور در مقابل بیش از ۵۱۰ میلیون تومان پوشش بیمه‌ای تنها ۱۵ هزار تومان است که این حق بیمه با حداکثر تخفیفات ممکن و پذیرش همه سهم‌ها و هزینه‌های مقرر از جمله هزینه‌های اجرایی در داخل و خارج از کشور، اتکایی و ... در چارچوب ضوابط فنی و قانونی بیمه مرکزی تعیین و نظر گرفته شده است و نسبت به سال گذشته به رغم افزایش تعهدات بیمه‌گر، حق بیمه افزایش نیافته است.

 

همچنین محمد رضایی، سرپرست شرکت سهامی بیمه ایران با بیان اینکه پوشش بیمه زائران اربعین شامل پوشش بیمه‌های عمر زمانی (فوت به هر علت)، فوت یا نقص عضو و از کارافتادگی دائم در اثر حادثه و نیز درمان است، گفت: همچنین علاوه بر استقرار کارشناسان بیمه ایران در مراکز بهداشتی و درمانی عراق برای پوشش بیمه درمان، تیم‌های پرداخت خسارت سیار بیمه شخص ثالث برای خودروها در مناطق مرزی و جاده‌های منتهی به گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق مستقر شده‌اند.

 

اما این خدماتی است که بیمه ایران به بیمه‌شدگان زائران اربعین ارائه می‌دهد و این در حالی است که افرادی که تحت پوشش بیمه‌ای قرار ندارند، خدمات بیمه‌ای شامل حالشان نخواهد شد.

 

پس از حادثه تلخ اتوبوس، روابط عمومی بیمه ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همه زائران اربعین حسینی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، تحت پوشش بیمه ایران قرار دارند و متأسفانه چند تن از زائران اربعین بر اثر تصادف در دم جان باخته‌اند که پس از شناسایی و احراز هویت اجساد، در صورت ثبت‌نام در سامانه سماح، مشمول پرداخت غرامت فوت بر اثر حادثه به مبلغ دو میلیارد ریال خواهند شد و هزینه‌های انتقال پیکرهای آنان به شهر محل اعزام نیز توسط بیمه ایران پوشش داده می‌شود.

 

شرکت بیمه ایران در اطلاعیه خود با تاکید بر اینکه عوامل این شرکت در نقاط مختلف عراق و مسیرهای تردد زائران ایرانی از چهار گذرگاه‌ مرزی تا شهرهای نجف، بغداد و کاظمین مستقر بوده و بلافاصله پس از اعلام حادثه خدمات درمانی خود را آغاز کرده‌اند، آورده است: هزینه‌های درمان مصدومان این حوادث رانندگی در بیمارستان‌های عراق، انتقال آنان به ایران و شهر محل اعزام و درمان در کشورمان تا سقف ۲۷۰ میلیون ریال تحت پوشش این شرکت قرار دارد.

 

به این ترتیب، مصدومان و جان‌باختگانی که در این حادثه‌ بوده، اما تحت پوشش بیمه‌ای نبوده‌اند، خدمات بیمه‌ای شامل حال‌شان نخواهد شد.

 

بنابراین با توجه به احتمال وقوع سوانح دیگر در این سفر زیارتی با وجود اختیاری بودن پوشش بیمه‌ای، لازم است تمامی زائران نسبت به دریافت خدمات بیمه‌ای از شرکت‌های بیمه اقدام کنند.

 

هشدارهای پلیس فتا به زائران اربعین


سرهنگ رامین پاشایی با اشاره به حضور میلیونی زائران اربعین در کشور عراق گفت: لازم است که زائران به منظور حفظ امنیت سایبری خود اقداماتی را مدنظر قرار دهند. نخستین و مهم‌ترین اقدام این است که زائران توجه داشته باشند که در طول مسیر راهپیمایی از اتصال به شبکه‌های ناشناس وای‌فای و اینترنت رایگان پرهیز کنند و در صورت نیاز به اینترنت یا از اینترنت سیم‌کارت همراه خود استفاده کنند یا به شبکه‌های مطمئن متصل شوند، چرا که در غیر اینصورت امکان دسترسی به محتویات داخل گوشی و سرقت اطلاعاتشان وجود دارد.

 

وی ادامه داد: مورد دیگری که زائران اربعین حتما باید رعایت کنند این است که رم و حافظه‌های جانبی تلفن همراه را با خودشان نیاورند، چرا که در صورت مفقود شدن به راحتی امکان سرقت اطلاعات و محتویات داخل آن وجود دارد.

 

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا از زائران خواست که در طول سفر از بازکردن پیام‌ها، ایمیل‌ها و لینک‌های ناشناسی که برایشان ارسال می‌شود خودداری کنند و این پیام‌ها را از تلفن همراهشان پاک کنند. همچین به تبلیغات و لینک‌های ناشناسی که در شبکه‌های اجتماعی برایشان ارسال می‌شود، توجه نکنند و فریب این موارد را نخورند.

 

پاشایی در مورد افرادی که ممکن است تلفن همراهشان به تعمیر نیاز پیدا کرده باشد هم گفت: این افراد باید حتما تلفن همراه خود را در مراکز مجاز تعمیر کنند و از سپردن گوشی به افراد ناشناس خودداری کنند. همچنین هیچ تصویری از گذرنامه و اطلاعات هویتی خود را در اختیارافراد ناشناس قرار ندهند.

 

معاون اجتماعی پلیس فتا اضافه کرد:‌ به زائران توصیه می‌شود که هرگز از تلفن همراه افراد ناشناس برای برقراری ارتباط استفاده نکنند و تلفن همراه خود را نیز در اختیار افراد غریبه قرار ندهند.

 

وی با اشاره به حضور ماموران پلیس فتا در پایانه‌های مرزی گفت: ماموران پلیس فتا در چهار پایانه مرزی حضور دارند و در صورت بروز مشکل اقدام به رسیدگی به آن خواهند کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده