مفاد طرح مشترک فرانسه و ژاپن برای ایران چیست؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

مفاد طرح مشترک فرانسه و ژاپن برای ایران چیست؟

روزنامه ژاپنی ماینیچی در گزارشی از طرح مشترک ژاپن و فرانسه به ایران جهت حفظ برجام پرده برداری نموده است. صحت این طرح از سوی مراجع ذی صلاح ایرانی و بین المللی هنوز به تایید نرسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 20
کد خبر: ۲۵۴۳۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از دو هفته تا آغاز دور چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران زمان باقی مانده است. فرصت اندک یاد شده موجب گردیده تا شماری از قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای جهت آنچه حفظ دستاوردهای برجام نامیده می شود به تکاپو افتاده و به ارائه طرح هایی برای ایران روی آورند.

 

چندی پیش بود که مقامات فرانسوی از پیشنهاد ارائه بسته ای ۱۵ میلیارد دلاری به ایران خبر داده بودند. طرحی که بدلیل عدم دیدار روحانی با ترامپ و همچنین عدم موفقیت آمریکا با آن به سرانجام نرسید. وزیر امور خارجه فرانسه در همان مقطع با اعلام اینکه مذاکرات با ایران برای ایجاد خط اعتباری به منظور تضمین سود فروش نفت جمهوری اسلامی ادامه دارد گفته بود که اجرای این طرح منوط به اعطای مجدد معافیت‌های نفتی به ایران از سوی آمریکایی هاست.

 

اکنون و در آستانه فروپاشی برجام؛ یک روزنامه ژاپنی از طرحی جدید به ایران رونمایی کرده است. روزنامه ماینیتی نوشته است که این پیشنهاد در صورتی قابل تحقق است که تهران به اجرای کامل برجام بازگردد.

 

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ژاپن و فرانسه طرحی مشترک برای دادن وامی حدودا به ارزش ۱۸.۴ میلیارد دلار به ایران ارائه داده‌اند و شرط آن پایبندی کامل تهران به برجام است.

 

طبق گزارش روزنامه ماینیچی، دولت ژاپن تصمیم داشت تا از اقدام فرانسه برای کمک‌رسانی به ایران با ایجاد خط اعتباری ۱۵میلیارد دلار پس از آن که تهران خواستار افزایش ارزش این وام به منظور جبران تاثیر منفی تحریم‌های سخت‌تر شد، حمایت کرده و این مقدار را به ۱۸.۴۲ میلیارد دلار افزایش بدهد.

 

این نشریه گزارش داد که مقامات ژاپنی امیدوارند که از این طریق، نارضایتی به وجود آمده از برنامه توکیو برای اعزام دو کشتی نیروهای دفاعی ژاپن به تنگه هرمز را تلطیف کنند. علاوه بر این، مطابق اظهارات منابع این روزنامه، دولت ژاپن بر این باور است که حمایت مالی می‌تواند موجب آغاز مذاکرات میان ایران و آمریکا درباره مسئله هسته‌ای شود.

 

انتظار می‌رود که سپرده این وام به قیمت نفت بوده و کاربرد مالی آن به خریداری مواد غذایی و دارویی محدود خواهد شد.

 

این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی کشورمان رد یا تایید نشده است.

 

خبر این پیشنهاد احتمالی در حالی منتشر می‌شود که پس از امضای برجام از سوی ایران و گروه ۵ +۱ –چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا- در سال ۲۰۱۵ که به موجب آن تهران بخشی از برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف می‌ساخت تا تحریم‌ها علیه این کشور رفع شود، به غیر از حرف هیچ‌گونه اقدام عملی از سوی طرف‌های اروپایی در این زمینه صورت نگرفت. آمریکا نیز در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این قرارداد بیرون آمد و علی‌رغم آنکه ایران همه تعهدات خود را در ذیل برجام بنا به تصدیق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انجام رسانده بود تحریم‌های بیشتری را علیه تهران در پیش گرفت و اعلام کرد به دنبال سیاست فشار حداکثری است.

 

تهران نیز پس از چندین بار دادن ضرب‌الاجل به طرف‌های اروپایی برای آنکه اقدامی عملی در چارچوب توافق برجام در پیش بگیرند در نهایت از اواخر بهار امسال تصمیم گرفت به صورت مرحله‌ای تعهدات برجامی خود را کاهش دهد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار