رایزنی پاریس و مسکو بر سر تحولات شمال سوریه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

رایزنی پاریس و مسکو بر سر تحولات شمال سوریه

ولادمیر پوتین و امانوئل مکرون شب گذشته و در پی تشدید بحران در شمال سوریه و سفر آتی اردوغان به مسکو با یکدیگر رایزنی نمودند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 22
کد خبر: ۲۵۶۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ آتش بس شکننده حاکم بر شمال سوریه به ساعات پایانی خود نزدیک می شود. همین مسئله منجر به رایزنی های متعددی در محافل بین المللی شده است.کاخ کرملین دوشنبه شب بیانیه‌ای را در خصوص تماس تلفنی روسای جمهور روسیه و فرانسه صادر کرد.

 

در بیانیه کرملین آمده که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در این تماس تلفنی خواستار پایان دادن حملات ترکیه علیه کُردها در شمال سوریه شدند.

 

در ادامه بیانیه آمده است: پوتین در این تماس تلفنی ماکرون را در جریان تلاش‌های روسیه برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بین طرف‌های درگیر در شمال شرقی سوریه قرار داده است.

 

کرملین اعلام کرد که دو طرف روسی و فرانسوی بر اهمیت گفت‌وگوی سوری-سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی که قرار است از ماه جاری آغاز به کار کند، تاکید کرد.

 

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز صبح روز دوشنبه درباره اوضاع سوریه به صورت تلفنی با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کردند.

 

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اوضاع سوریه و مسائل جاری دوجانبه گفت‌وگو کرده است.

 

از سوی دیگر، «یوری اوشاکوف» معاون رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو گفت که «روسیه درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه، همواره با اسد در تماس است». اوشاکوف افزود: «نمایندگان ما از جمله الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین همیشه در زمینه‌های مختلف با رئیس‌جمهور سوریه در ارتباط هستند»

 

ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) بیان کرد.

 

عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه با مخالفت گسترده کشورهای جهان همراه شد.«دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که عملیات ارتش ترکیه در سوریه می‌تواند به روند حل‌وفصل سیاسی مسائل سوریه ضربه بزند.

 

ترکیه و آمریکا به تازگی با توقف عملیات نظامی ترکیه توافق کردند که محدوده امنیتی در شمال سوریه ایجاد شود ضمن اینکه پوتین از اردوغان دعوت کرد که برای رسیدن به راهکار مشترک سری به روسیه بزند.

 

روسیه بارها اعلام کرده که نگرانی‌های امنیتی ترکیه در مناطق شمالی سوریه را درک می‌کند اما راه‌حل متفاوتی برای آن دارد که یکی از آنها سپردن وظیفه کنترل این مناطق به دست دولت مرکزی در دمشق است.

 

نشریه فرانسوی: بازنده اصلی در سوریه، آمریکا است

 

نشریه لوریان لوژور روز دوشنبه در گزارشی درباره ناآرامی ها و درگیری ها در مناطق شمالی سوریه، اصلی ترین بازنده بحران این کشور را، آمریکا معرفی کرد.

 

در گزارش این نشریه فرانسوی زبان آمده است، توافق در نظر گرفته شده برای پایان تهاجم ترکیه به نیروهای کُرد در سوریه، برای رجب طیب اردوغان یک پیروزی بود، اما از نظر تحلیلگران ممکن است در پی تفاهم با روسیه، متحد رژیم سوریه، این یک پیروزی کوتاه مدت باشد.

 

توافق منعقد شده اخیر توسط مایک پنس معاون ریاست جمهوری آمریکا، توقف پنج روزه حمله و پایان دادن به این تهاجم در صورت عقب نشینی «یگان های مدافع خلق» از مناطق مرزی ترکیه و سوریه را مد نظر دارد. به این ترتیب اردوغان به خواسته اصلی اش، یعنی عقب نشینی یگان های مدافع خلق که از نظر ترکیه گروهی تروریستی است و همچنین‌ ایجاد منطقه امن به وسعت سی و دو کیلومتر در طول خاک سوریه دست یافته است.

 

در ادامه این مطلب آمده است آمریکا اصلی ترین بازنده این ماجراست، چرا که این مناطق در سوریه را ترک و جای خود را به روسیه و متحدانش، ایران و رژیم سوریهواگذار کرد.

 

ترامپ به دلیل خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، با انتقادهای بسیاری از سوی فرماندهان سابق نظامی آمریکا، دموکرات ها و برخی متحدان جمهوریخواه خود روبرو است.

 

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اولین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.

 

طی توافق آتش بس ترکیه و آمریکا در پنجشنبه گذشته، به کُردهای شمال سوریه پنج روز فرصت داده شده است که مناطق مورد نظر برای ایجاد منطقه امن را در شمال سوریه تخلیه کنند.

 

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه قرار است فردا (سه شنبه) در سوچی به دیدار «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود برود و درباره موضوع کُردها و شمال سوریه با وی رایزنی کند.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ۱۷ مهرماه از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور موسوم به «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها بویژه اتحادیه اروپا رو به رو شده است

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده