آمریکا در مناطق نفت خیز سوریه پایگاه نظامی تاسیس می کند-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

آمریکا در مناطق نفت خیز سوریه پایگاه نظامی تاسیس می کند

دونالد ترامپ هفته پیش صراحتا اذعان نمود که جهت کنترل نفت سوریه نظامیان آمریکایی را به مناطق نفت خیز این کشور گسیل نموده است. در همین راستا منابع آگاه از تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور سوریه خبر داده اند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 05
کد خبر: ۲۷۰۰۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پیشتر از طرح خروج کامل نظامیان کشورش از شمال سوریه خبر داده بود؛ هفته پیش و تحت فشار جمهوری خواهان صراحتا اذعان نمود که جهت کنترل نفت سوریه نظامیان آمریکایی را به مناطق نفت خیز این کشور گسیل نموده است. در همین راستا منابع آگاه از تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور سوریه خبر داده اند.

 

طبق گزارش منابع محلی در سوریه، آمریکا عملیات ساخت پایگاه نظامی در منطقه تیپ صد و سیزدهم دیرالزور و نزدیکی قصبه سور را آغاز کرده است.

 

شمار قابل توجهی ماشین آلات مختلف در این منطقه رویت می‌شود. آمریکا همچنین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نیروی نظامی، خودروهای نظامی، سلاح سنگین و مهمات به این منطقه اعزام کرده است.

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ۲۳ اکتبر اعلام کرد که واشنگتن برای "محافظت از نفت سوریه"، تعداد محدودی نظامی را در شمال این کشور نگه می‌دارد.

 

ارتش آمریکا پس از عملیات نظامی ترکیه موسوم به «چشمه صلح» که ۱۷ مهرماه آغاز شد، ۲۵۰ سرباز، تجهیزات نظامی، خودروهای زرهی و سکوهای پرتاب موشک را در دیر الزور مستقر کرده است.

 

این گزارش یک‌هفته پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه "الوطن" چاپ سوریه نیز نوشته بود، آمریکایی‌ها در حال ساخت دو پایگاه نظامی در دیر الزور هستند.

 

البته الوطن اعلام کرد، پایگاه نخست قرار است در شهرک "الباغوز" در شرق دیرالزور و در مرز سوریه و عراق و در نزدیکی اردوگاهی که محل نگه‌داری گروهک تروریستی داعش بوده است و کنترل آن به عهده نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) قرار داد، ساخته شود.

 

این روزنامه سوری همچنین اعلام کرد، پایگاه دوم نیز قرار است در داخل تیپ ۱۱۳ ارتش سوریه در منطقه "الشهابات" دیرالزور احداث گردد.

 

خبر ساخت پایگاه نظامی در سوریه چند روز پس از آن روی می‌دهد که ترامپ ضمن اعلام ماندن بخشی از نیروهای آمریکایی در سوریه گفت: از نظامیان خود برای اطمینان از حفاظت از میادین نفتی در شمال سوریه استفاده می‌کنیم.

 

در حال حاضر آمریکا دارای ۱۹ پایگاه نظامی با درجه های مختلف در سراسر نوار مرزی شرق سوریه از اردن تا ترکیه است که مهم ترین آنها پایگاه "التنف" در مثلث مرزی بین سوریه، اردن و عراق است و بر اساس برخی آمارها حدود ۶ هزار نظامی آمریکایی با وجود اعلام سال گذشته ترامپ برای خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه همچنان در خاک این کشور حضور دارند.

 

مأموریت این پایگاه‌ها حمایت از تروریست ها و برخی نیروهای جدایی‌طلب و آموزش های نظامی و تسلیحاتی است تا بتوانند به اهداف مورد نظر واشنگتن در این مناطق کمک کنند.

 

یکی از درخواست های آمریکا در جریان اعزام هیات محرمانه به دمشق برای ملاقات با مقام های سوریه در سال گذشته واگذاری برخی امتیازهای نفتی و گازی در مناطق شرقی سوریه بود که با جواب رد قاطع و کوبنده دولت بشار اسد روبرو شده و همین درخواست، نیات واشنگتن را در این کشور نشان می دهد که اکنون در مناطق شرقی و نفت خیز سوریه از سال ۱۳۹۴ مستقر شده و همچنان به این حضور غیرقانونی و اشغالگرانه ادامه می دهد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده