ظریف: حمایت آمریکا از مردم ایران، دروغی شرم آور و وقیحانه است-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ظریف: حمایت آمریکا از مردم ایران، دروغی شرم آور و وقیحانه است

وزیرامورخارجه کشورمان اعلام حمایت مقامات آمریکایی از اغتشاش های اخیر کشور و ادعای آنها مبنی بر پشتیبانی شان از ملت ایران را دروغی وقیحانه و شرم آور خواند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 19
کد خبر: ۲۸۲۷۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از یک روز پس از اعلام حمایت صریح وزیر امور خارجه آمریکا و کاخ سفید از اغتشاش های اخیر صورت پذیرفته در کشور، دول اروپایی نیز از لاک دفاعی خارج شده و با ادبیاتی نزدیک به ادبیات آمریکا، خواستار خویشتن داری حکومت در برابر باصطلاح معترضین شده اند.

 

واکنش واشنگتن و دولت های اروپایی با واکنش تند محمد جواد ظریف همراه شده است.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و فریبکارانه کاخ سفید و وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دولت های اروپایی در خصوص ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران اظهار داشت: رژیمی که با اِعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می شود، هیچگاه نمی تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران داشته باشد.

 

به گزارش دوشنبه شب اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف افزود: اعتراض قانون مند حق مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضد قانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی - حتی در حوزه غذا و دارو - بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد.

 

وزیر امور خارجه اعلام حمایت مقام های آمریکایی از "مردم ایران" را دروغی شرم آور خواند و تاکید کرد: رژیمی که با اعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می شود هیچگاه نمی تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران داشته باشد. آقای پمپئو نخست باید پاسخگوی اقدامات اعلام شده تروریستی و جنایت علیه بشریت ضد مردم ایران باشد.

 

ظریف تصریح کرد: کشورهایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌نمایند، مسئولیت کلیه عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت.

 

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم اظهاراتی مداخله جویانه و در حمایت از شماری افراد هرج و مرج طلب در برخی شهرهای کشور در صفحه توئیتری خود مدعی شد: همانگونه که به ملت ایران یک سال و نیم گذشته اعلام کردم، ایالات متحده در کنار آنان ایستاده است.

 

وی، توئیتی که ژانویه ۲۰۱۸ (دی ماه ۹۶) منتشر کرده بود را بازنشر کرد و نوشت: ملت ایران دیگر در برابر نقض اقداماتی که حکومت‌ آنان دست به آن می‌زند، ساکت نمی‌ ماند؛  آمریکا (مطالبات) شما را می‌شنود؛  از شما حمایت می‌کند و در کنار شما ایستاده است.

 

پمپئو در توئیت دیگری در ادامه رویکرد ضد ایرانی خود نوشت: راه ما روشن است؛  به ادامه فشار علیه ایران ادامه می‌دهیم تا آنان موضع خود را تغییر دهند.

 

عصر امروز نیز سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تقبیح و محکومیت اظهارات مداخله جویانه اخیر وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: تنها چیزی که به مایک پمپئو نمی‌چسبد، اعلام حمایت از ملت ایران است.

 

وی با اشاره به نیات شوم و بدخواهانه دولت ایالات متحده آمریکا به‌ویژه وزیر خارجه این رژیم نسبت به ملت ایران، افزود: اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار دارند و پیش از این نیز از زبان وزیر خارجه این کشور به صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا تسلیم شوند.

 

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: ملت ایران، ملت بالغ و رشیدی است و از موانع مختلف عبور کرده و ناملایمات بسیاری را پشت سرگذاشته است و این ملت از این مرحله نیز عبور خواهد کرد و مسائل داخلی خودش را حل و فصل خواهد کرد.

 

موسوی اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا را مداخله در امور داخلی ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا را در جایگاهی نمی‌بیند که برای ملت و مردم ایران دلسوزی کنند. آنها اگر خیلی نگران هستند، نگران ده‌ها میلیون گرسنه‌ای باشند که در جای جای ایالات متحده، بی خانمان و در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار