توافق روسیه با کُردهای سوریه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

توافق روسیه با کُردهای سوریه

مظلوم کوبانی فرمانده ارشد شبه نظامیان کُرد مستقر در شمال سوریه از توافق میان کُردها و دولت روسیه جهت استقرار نظامیان روس در سه شهر کُردنشین شمال سوریه خبر داده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 02
کد خبر: ۲۹۵۳۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمله ارتش ترکیه و شبه نظامیان مورد حمایت این کشور به مناطق کُردنشین سوریه و عقل نشینی نظامیان آمریکایی، کُردهای سوری را در مخمصه عقب نشینی در برابر آنکارا و یا گفتگو با روس ها و دولت اسد قرار داد، امری که نهایتا با انتخاب گزینه دوم از سوی کُردها همراه شد.

 

در این میان وضع توافق سوچی میان اردوغان و پوتین موجب شد تا نظامیان ترکیه از تداوم حملات نظامیشان به مناطق کُردنشین سوریه عقب نشسته و در مواضع محدودی سنگر بگیرند.

 

منابع نظامی کُرد شب گذشته از وضع توافق میان خود و روسیه خبر دادند. مظلوم عبدی فرمانده نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) معروف به مظلوم کوبانی؛ یکشنبه شب از توافق با روسیه برای حضور نظامیان این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد.

 

عبدی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: براساس این توافق، نظامیان روسی در سه شهرک "عاموده"، "تل تمر" و "عین عیسی" مستقر خواهند شد.

 

وی در حساب توئیتری‌اش با بیان این که نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) امروز یکشنبه با "الکساندر چایکو" فرمانده نیروهای روسی در سوریه دیدار کرده‌اند، از آن به یک دیدار مفید یاد کرده است.

 

عبدی ادامه داد: با استقرار نیروهای روسی در سه شهرک "عاموده"، "تل تمر" و "عین عیسی" برای امنیت و ثابت در این منطقه به توافق رسیدیم.

 

فرمانده ارشد نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) در پایان نوشت: ما امیدوار به تلاش‌های مشترک بیشتر در راستای تأمین منافع کردهای سوری و روسیه هستیم.

 

روسیه در تلاش برای کاهش تنش در شمال شرق سوریه، ۲۲ اکتبر (۳۰ مهرماه) در جریان سفر "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه به سوچی و دیدار با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، یک تفاهمنامه ۱۰ بندی امضا کردند.

 

براساس این توافق، نیروهای کردی باید ۳۰ کیلومتر به جنوب مرزهای ترکیه عقب‌نشینی کنند و نیروی مرزبانی سوریه و پلیس نظامی روسیه در مناطقی مستقر شوند که همچنان در کنترل ارتش ترکیه و شبه نظامیان سوری متحد دولت آنکارا قرار دارد.

 

توافق آنکارا و مسکو ۵ روز پس از آن صورت گرفت که ترکیه ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

 

حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوریه ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده