ترکیه به پاکسازی نژادی در شمال سوریه متهم شد-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

ترکیه به پاکسازی نژادی در شمال سوریه متهم شد

در حالی که رجب طیب اردوغان از اسکان ۳۶۵ هزار آواره سوری در مناطق تحت تصرف ترکیه در شمال سوریه خبر داده؛ یک مقام حزب سوریه دموکراتیک، ترکیه را به پاکسازی نژادی و ایجاد تغییرات دموگرافیک در مناطق اشغالی متهم نمود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
کد خبر: ۲۷۶۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ وضع توافق سوچی میان روسیه و ترکیه و عقب نشینی شبه نظامیان کُرد از منطقه حائل به عمق سی کیلومتر در مرزهای سوریه با ترکیه، موقتا زمینه ایجاد آتش بس را فراهم نموده است. آتش بسی که ناظرین بین المللی آن را شکننده دانسته و نسبت به احتمال بروز درگیری مجدد میان طرفین هشدار می دهند. شب گذشته بود که شماری از رسانه ها از درگیری نظامیان دولت سوریه با شبه نظامیان مورد حمایت ترکیه در برخی مناطق روستایی خبر داده بودند.

 

در این میان ترکی کوشیده تا با اسکان شماری از آوارگان در مناطق تحت تصرف خویش، ضمن خروج آن ها از ترکیه، تغییراتی جغرافیایی در منطقه کُردنشین شمال سوریه فراهم نماید. امری که از چشم کُردها به دور نمانده است.

 

یک مقام بارز منطقه خود مختار شمال و شرق سوریه در این باره عنوان کرد «تلاش های زیادی از سوی ترکیه برای گسترش منطقه حضور نظامیان خود به سمت دیگر مناطق دیده می شود که این امر به ادامه و شدت گیری هر چه بیشتر نبردها منجر شده و دست مایه ادامه اشغال گری و اجرای عملیات نسل کشی نژادی می باشد. مسئولیت مستقیم این امور بر گردن جهات تضمین کننده آتش بس قرار دارد چه آمریکائی و یا روسی و آنها باید به مسئولیت‌هایشان عمل کنند».

 

به گفته او :«اشغالگران ترک و مزدورانشان در حال اجرای عملیات پاکسازی نژادی و ایجاد تغییرات دموگرافیک در مناطق اشغالی از قبیل تل ابیض و راس العین هستند که پشینه ای خطرناک بوده و عامل تهدید کننده‌ای برای ارکان وجودی منطقه به شمار می آید .طرف آمریکائی که مبادرت به امضای تواقنامه با آنکارا کرده، می‌بایست موضعی قاطع در قبال این گونه برنامه‌ها گرفته و آنها را متوقف کند».

 

این مقام بارز منطقه خود مختار شمال و شرق سوریه از مذاکرات مستمر با روسیه و دولت سوریه در خصوص انتشار نظامی نیروهایش در مرزهای سوریه – ترکیه در مناطق زیر کنترل نیروهای گروه سوریه دموکراتیک پرده برداشت. این مذاکرات هم زمان با حمله نظامی آنکارا علیه این مناطق از اکتبر گذشته آغاز شد.

 

بدران جیا کورده مشاور منطقه خودمختار به «العربیه نت» گفت: «مذاکرات با نظام اسد و روسیه پیرامون انتشار نظامی در مرز با ترکیه ، در جریان است و ما گام‌های مهمی در این راستا در رابطه با انتشار نیروهای نظام و نیروهای روسیه در مناطق مرزی و گشت زنی‌های مشترک روسیه – ترکیه بعد از عقب نشستن تاعمق نزدیک به 30 کیلومتر گروه "نیروهای «سوریه دموکراتیک» به همراه کلیه سلاح‌های خود ، برداشته ایم .

 

او افزود «مذاکرات ما بر سر نحوه تنظیم نهائی توافق نظامی میان سوریه دموکراتیک و دولت نظام اسد همچنان ادامه داشته و ما به نوبه خود تلاش‌های سترگی را در این مسیر به خرج می‌دهیم تا تفاهم‌های قبلی میان ما و موسکو پیرامون آخرین توافق سوشی ، تکمیل شود ، اما دشواری ها و چالش‌هائی وجود دارند از قبیل عدم پایبندی نیروهای اشغال‌گر ترکیه و مزدورانشان به روند آتش‌بس با طرفین روس و آمریکائی .

 

این مقام مسئول می گوید:«مواضع نظام بسیار سرسختانه و توام با عصبانیت است و بدون اینکه بروزتغییرات را مد نظر قرار دهد ، همچنان دراندیشه بازگشت به دوره ماقبل از 2011 می باشد. از همین رو است که دولت نظام اسد باید از سیاست های خود دست دارد.این در حالی است که روسیه بشدت می کوشد دولت نظام را نسبت به هم فهمی منطقی و واقع بینانه با نیروهای سوریه دموکراتیک متقاعد سازد».

 

این مقام مسئول تاکید کرد :«ما مناطق خود مختار را اداره خواهیم کرد و تمامی نهادهای ما به همین شکل باقی مانده ودر مذاکرات پیش رو با نظام ، موضوع حل و فصل مشارکتی مسائل حاکمیتی از قبیل مسائل حوزه دفاعی و اقتصادی و مالی و سیاست خارجی ، تکمیل شده و مناظق اشغالی از راس العین و تل ابیض تا عفرین در توافق نامه ها و تفاهم ها برای آزاد سازی از اشغال و تروریسم و بازگرداندن اهالی آنها به سرزمینشان و تضمین مستقیم در این رابطه ، از اولویت برخوردار خواهند بود».

 

وی افزود: «راس العین و تل ابیض، هم اکنون از مشکلاتی رنج می برند که منطقه عفرین از دوسال و نیم پیش با آنها دست به گریبان است که شامل مصادره ؛غارت ، آدم ربائی ، کشتار روش مند در کنار کوچانده شدن اجباری و اسکان دادن بیگانه و خارجی به هدف از میان بردن ساکنان اصلی این مناطق می شود ؛ آنهم درحالی که اردوغان با سوء استفاده از حلقه ضعیف کشورهای اروپائی ، می کوشد آنها را در این گونه جنایات ضد بشری شرکت دهد .به همین دلیل است که ما به همه اطراف نسبت به مشارکت در این امور هشدار می دهیم».

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده