هشدار روسیه به کُردهای سوریه-راهبرد معاصر

هشدار روسیه به کُردهای سوریه

سرگی لاوروف از کُردها خواست به گفتگو با حکومت سوریه پرداخته و به مفاد توافق سوچی مبنی بر عقب نشینی از منطقه حائل پایبند باشند. وزیر خارجه روسیه تعلل کُردها در قبال تعهداتشان را به تغییر موضع واشنگتن در سوریه نسبت داده اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 27
کد خبر: ۲۹۰۴۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمله بی امان ارتش ترکیه به شمال سوریه و عقب نشینی نظامیان آمریکایی از منطقه؛ کُردها را به بازندگان منازعه سوریه بدل نمود. از همین رو رهبران کُرد جهت کاهش فشارها به سمت گفتگو با دولت سوریه و روسیه متمایل شدند و با میانجیگیری مسکو، به حملات نظامی ترکیه به مناطق کُردنشین در ازای عقب نشینی از برخی مناطق پایان دادند.

 

با این حال و با تغییر موضع آمریکا در قبال سوریه و بازگشت شماری از نظامیان این کشور جهت استیلا بر مناطق نفت خیز سوریه، کُردها اندکی از تعهداتشان عدول نموده اند، امری که با هشدار روسیه و خشم ترکیه همراه شده است.

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به برخی اقدامات گروه ی.پ.گ در شمال سوریه اظهار داشت: اعتماد "نیروهای دموکراتیک سوریه" به آمریکا که بر نفت سوریه متمرکز شده، نتایج خوبی نخواهد داشت. به آنان توصیه می کنم که به گفته‌هایشان عمل کرده و از اقدامات مشکوک اجتناب کنند.

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایسلندی خود گفت، مسکو دریافته که کلاه‌سفیدها در حال آماده سازی برای اقدامات تحریک‌آمیز در ادلب بوده و گزارش‌هایی دال بر این امر هستند.

 

لاوروف امروز (سه‌شنبه) گفت: در اکثر موارد این مساله تایید شده است و چه بسا عدم اجرای آن تا به این لحظه این باشد که ما با دولت سوریه آن را افشا کرده‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم مقدمات آن در حال اجراست و می‌دانیم اعضای کلاه‌سفیدها که سازمان اطلاعات انگلیس آن را با حمایت کشورهای غربی تاسیس و مدیریت می‌کند به طور مستقیم در آماده سازی این اقدامات تحریک‌آمیز دست دارند.

 

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اشاره به توافق روسیه و ترکیه و کردها درباره مناطق شمالی سوریه از کردها خواست که به تعهدات خود پایبند باشند و از توافق سوچی پیروی کنند.

 

وی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره هدف ترکیه برای انجام حملات نظامی مجدد به سوریه گفت، مسکو هیچ اطلاعاتی که نشان دهد آنکارا قصد دارد دوباره دست به حمله نظامی بزند و توافق سوچی را نقض کند، ندارد.

 

لاوروف ادامه داد: به نیروهای سوریه دموکراتیک و رهبران کرد توصیه می‌کنم که به وعده‌هایشان عمل کنند؛ چراکه ما به محض امضای پیش‌نویس توافق در ۲۲ اکتبر با موافقت دولت سوریه و رهبری کردها برای اجرای آن مواجه شدیم و رهبری کردها تأکید کرد که در اجرای آن همکاری خواهد کرد.

 

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که حقوق کردها فقط در چارچوب حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه قابل تضمین است.

 

این مقام روس در ادامه از کردهای سوریه خواست که وارد یک گفت‌وگوی همه جانبه با دولت سوریه شوند.

 

لاوروف در ادامه تصریح کرد: توجه کردها به این توافق و گفت‌وگو با دولت دمشق پس از بازنگری آمریکا در تصمیم خروج از شمال سوریه کاهش یافت. زمانی که آمریکایی‌ها خروجشان از سوریه را اعلام کردند کردها بلافاصله برای انجام چنین گفت‌وگویی اعلام آمادگی کردند اما پس از آن بار دیگر مواضع غیر سازنده‌ای را در پیش گرفتند بنابراین من از رهبران کرد می‌خواهم که در مواضعشان ثابت باشند.

 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخصوص حمله شیمیایی به شهر «دوما» سوریه در سال ۲۰۱۸ را «غیرمنصفانه» توصیف کرد.

 

وی پیشتر در کنفرانس خبری با همتای نپالی خود در مسکو به گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه هشدار داده بود که در کار کمیته تدوین قانون اساسی این کشور دخالت نکند.

 

وی گفته بود: خطر مداخلات خارجی و تحمیل راه‌ حل‌ها از خارج بر سوری‌ها وجود دارد و همکاران ما در سازمان ملل از جمله آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان و فرستاده‌ ویژه وی به سوریه باید با جدیت کامل چنین تلاش‌هایی را متوقف کنند.

 

لاوروف در ادامه برگزاری یک دیدار با پدرسن پیش از پایان سال جاری میلادی را دور از انتظار ندانست و تأکید کرده بود: در صورت انجام این دیدار به فرستاده سازمان ملل خواهم گفت که تنها به امور محوله به وی پایبند باشد و احترام به تمامی طرف‌ها را بدون استثنا تضمین کند، این یک اصل است که سوری‌ها خودشان به توافق برسند و به کسی اجازه‌ ندهند که در این فرایند مداخله کند.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: به ویژه اینکه نباید چنین تلاش‌های مداخله‌جویانه توسط خود دفتر نماینده ویژه سازمان ملل صورت بگیرد.

 

لاوروف در ادامه بر تعادل جغرافیایی در کادر کارمندان دفتر فرستاده‌ سازمان ملل بر اساس اصل تاکیده شده در منشور این سازمان مبنی بر نمایندگی جغرافیایی عادلانه تأکید کرد و افزود: بسیاری به دنبال شکست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه هستند تا بدین واسطه اقدامات مشکوک‌شان را توجیه کنند از جمله این اقدامات افزایش مداخلات بالقوه در امور سوریه با هدف تغییر نظام آن است.

 

دیدار هیئت روسیه با ی.پ.گ در عین‌العرب

به گزارش منابع محلی در شهر عین‌العرب سوریه یک هیئت نظامی روسیه با اعضای به اصطلاح شورای محلی گروه ی.پ.گ در این شهر دیدار کرد. طرفین در این دیدار وضعیت زیرساخت‌ها و خدمات عمومی را بررسی قرار دادند.

 

نیروهای اسد در پی توقف عملیات چشمه صلح در چارچوب توافق‌های حاصله با آمریکا و روسیه وارد عین‌العرب شده‌اند. این نیروها در یک منطقه در مرکز این شهر و در امتداد مرز سوریه با ترکیه حضور دارند. نیروهای روسیه نیز تنها در یک منطقه در عین‌العرب مستقر شده‌اند.

 

از سوی دیگر، ی.پ.گ نیز به فعالیت‌های خود در این شهر برای حفر تونل، گودال و پر کردن آنها با لاستیک و سوخت مایع ادامه می‌دهند.

 

روسیه هفته‌های گذشته سربازان خود را به پایگاه‌های تخلیه شده آمریکا در عین‌العرب و در سد تشرین بر روی رود فرات اعزام کرده بود. سربازان روسیه اخیرا در پایگاه سابق آمریکا در عین عیسی واقع در جنوب شرق عین‌العرب مستقر شدند

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده