تلاش ایالات متحده برای برهم زدن استراتژی های آینده محور مقاومت-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
حمله آمریکا به مقرهای گردان‌ حزب ‌الله و حشد الشعبی در عراق

تلاش ایالات متحده برای برهم زدن استراتژی های آینده محور مقاومت

حشد الشعبی یکی از مهم‌ترین جریانات در تقابل با جریان های تکفیری و دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی با فتوای مرجعیت دینی به‌عنوان اهرمی توانمند برای حفظ تمامیت ارضی عراق و وحدت مسلمین شکل گرفته است و این موضوعی است که غرب و متحدانش را آشفته نموده است و بارها از سوی آن‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند و قطعاً این حمله‌ها اولین و آخرین آن‌ها نخواهد بود
آرش سعیدی راد؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۸ - 2019 December 30
کد خبر: ۳۲۱۹۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حشد الشعبی یکی از مهم‌ترین جریانات در تقابل با جریان های تکفیری و دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی با فتوای مرجعیت دینی به‌عنوان اهرمی توانمند برای حفظ تمامیت ارضی عراق و وحدت مسلمین شکل گرفته است و این موضوعی است که غرب و متحدانش را آشفته نموده است و بارها از سوی آن‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند و قطعاً این حمله‌ها اولین و آخرین آن‌ها نخواهد بود؛ چراکه در سال‌های اخیر مقام‌های آمریکایی از افزایش محبوبیت و ارتقاء جایگاه این گروه از نیروهای مسلح عراق ابراز نگرانی کرده و بسیاری از چهره‌های این گروه را در فهرست تحریم قرار داده بودند و همین نگرانی و ترس‌ها باعث شد دست به مواضع شدید‌تری علیه این گروه داشته باشند و پنج پایگاه آن‌ها در غرب عراق و شرق سوریه، مورد حمله قرار دادند.

 

در این حملات پهپادی، دو تیپ 45 و 45 الحشد الشعبی در مرزهای عراق و سوریه هدف قرار گرفته است که به گزارش منابع الحشد الشعبی در این حمله هوایی، 27 نفر از نیروهای الحشد الشعبی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون وی و معاون منابع فرمانده تیپ 45 شهید و 51 نفر دیگر مجروح شدند.

 

تلاش آمریکا برای تضعیف جریانات مردم‌گرایی وابسته به مرجعیت تشیع

آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌ همواره در پی تضعیف جریانات مردم‌گرایی در منطقه بودند که توسط مرجعیت دینی هدایت می‌شوند، بنابراین طبیعی است با توجه به نقش حشد الشعبی به ویژه پس از آزادسازی موصل و افزایش جایگاه عملیات برون‌مرزی آن در معادلات نظامی منطقه، آمریکا در پی تضعیف آن و  غیرقانونی کردن حشد الشعبی باشد. از این‌رو با بهانه و دسیسه‎های مختلف موضع‌گیری علیه حشد الشعبی داشتند و مهم‌ترین عکس‌العمل‌های که تاکنون در قبال این گروه داشتند، تحریک فضای عمومی علیه این گروه، تحریم افراد سرشناس و حملات پنهانی علیه این گروها بودند. اما در حال حاضر پا را فراتر از آن نهاده‌اند تا بتوانند آن را تضعیف کنند.

 

در ذیل این هدف «جاناتان هافمن» سخنگوی پنتاگون تأکید کرد: «هدف این حمله‌ها تضعیف شبه‌نظامیان «حشد الشعبی» بود که مورد حمایت ایران هستند».

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری که رسانه داشت اشاره کرد: «اگر لازم باشد اقدامات بازدارنده بیشتری را در برابر گروه‌های شبه‌نظامی و ایران، اتخاذ خواهیم کرد».

 

با این اوصاف آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که حمله با حشد الشعبی در این برهه زمانی که عراقی‌ها دچار شکاف سیاسی شده است، آن‌ها را به هدفشان نزدیک می‌کند. ولی با توجه به واکنش‌های عراقی‌ها می‌توان گفت جایگاه آمریکا در عراق بیش از گذشته ضربه‌پذیر خواهد شد.

 

اسپوتنیک در گزارشی آورد: «برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشد الشعبی در استان الانبار گفت که این حمله برخلاف توافقات با آمریکا بوده و غیرقابل‌قبول است».

 

«نجاح محمدعلی» تحلیل‌گر مسائل سیاسی عراق در گفتگو با بی‌بی‌سی اشاره کرد: «حمله هوایی آمریکا به عراق به ضرر واشنگتن تمام می‌شود. آمریکا به دنبال ایجاد بحرانی بزرگ‌ در عراق و هرج‌ومرج بیشتر در این کشور است؛ امری که در نهایت به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود».

 

به گزارش الشرق، «ابومهدی المهندس»، معاون الحشد الشعبی در واکنش به حمله آمریکایی‌ها به مواضع حشد الشعبی در الانبار تأکید کرد: «خون شهدا و مجروحین هدر نخواهد رفت و نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد».

 

 «فالح الخزعلی» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در توییتی یادآوری کرد: «نیروهای آمریکایی به جنگی آشکار با عراق ورود کردند و ارتش احمق آمریکا از پیامدهای اشغالگری خود در عراق درس عبرت نگرفته است. حمله هوایی آمریکا به الحشد الشعبی بی‌اعتنایی به اصل حاکمیت ملی عراق است».

 

در همین راستا العالم گزارش نوشت: «ائتلاف الفتح عراق در واکنش به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی، خواستار اخراج فوری نیروهای خارجی مستقر در این کشور شد. این اقدام مجرمانه و گستاخانه، واکنش تمام مردم عراق را می‌طلبد تا با هرگونه اقدامی که حاکمیت و عزت آن‌ها را نقض می‌کند مخالفت کنند».

 

«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق: «تکرار حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی در عراق را در راستای یک طرح و نقشه منظم و باز آمریکایی‌ها برای تضعیف نیروهای قهرمان عراقی به‌خصوص مدافعان مرزهای این کشور دانست» و تأکید کرد: «تکرار نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا و پایبند نبودن آن به توافق امنیتی منعقد شده میان دو کشور قوای سه‌گانه عراق را در برابر این مسئولیت قرار می‌دهد که محکم در برابر این تجاوز بایستند و تصمیم‌های مناسبی را اتخاذ کنند که حفظ جان شهروندان را تضمین کند».

 

راه‌اندازی جنگ نیابتی در راستای جلوگیری از تثبیت قدرت محور مقاومت

به نظر می‌رسد بعد از شکست داعش و محکم‌تر شدن پایه‌های محور مقاومت، آن‌ها را بر این فکر وا‌داشته که جنگ نیابتی علیه جمهوری اسلامی راه‌اندازی کنند. لذا معتقدند مورد هدف قرار دادن پایگاه‌ها و مواضع نیروهای حشد الشعبی در عراق و سوریه می‌توانند از تثبیت قدرت محور مقاومت جلوگیری و جمهوری اسلامی درگیر جنگ نیابتی کنند.

 

«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توییتی تأکید داشت: «این حمله نقطه عطفی در واکنش به اقدامات ایران است». «طارق الهاشمی»، سیاستمدار سنی عراقی در توییتی اشاره می‌کند: «حمله به مقرهای حشدالشعبی توسط امریکا وضعیت کشوری است که حاکمیت ندارد و در آن جنگ نیابتی می‌شود».

 

به عبارت دیگری، تایمز اسرائیل از نتانیاهو نوشت: «ایران در هیچ جایی مصونیت ندارد. ما هر جا که لازم باشد علیه آنان وارد عمل می‌شویم و وارد عمل هم شده‌ایم». از این‌رو پیشروهای میدانی و سیاسی حشد الشعبی و نگاه منفی آن‌ها به آمریکایی و رژیم صهیونیستی، باعث شده واشنگتن تمام تلاش خویش را برای تضعیف و منحل کردن آن به کار برد. بر همین اساس آمریکا برای رسیدن به اهدافی نظیر تقلیل جایگاه ایران و شیعیان در منطقه به دنبال آن هست تا جمهوری اسلامی درگیر جنگ نیابتی در عراق و سوریه کند.

 

با این اوصاف این حملات می‌توان در راستای فشار بر جمهوری اسلامی توصیف کرد. چراکه بارها «جان بولتون»، «مایک پمپئو» و دیگر مسئولان ارشد آمریکایی مدعی شده‌اند که آمریکا درصدد قطع کردن دست جمهوری اسلامی در عراق است و از آنجایی که حشدالشعبی یکی از پایه‌های اصلی جمهوری اسلامی در عراق به می‌رود، آن‌ها را بر آن واداشته تا از تضعیف آن(حشدالشعبی) شروع به راه‌اندازی جنگ نیابتی علیه جمهوری اسلامی داشته باشند و از آنجایی که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد عراق محل منازعه میان تهران و واشنگتن یا جمهوری اسلامی و عربستان تبدیل شود؛ آمریکایی‌ها را بیشتر به فکر آن انداخته است، عراق را محل منازعه قرار دهند تا بتوانند هم دیدگاه فضای عمومی را نسبت به جمهوری اسلامی در عراق تغییر دهد و هم این‌که دولتی در راستای منافع خود در عراق روی کار بیاورند.

 

بنابراین اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که با حمله به مقرهای حشد الشعبی، می‌تواند جایگاه خود را در عراق بازسازی کنند، اشتباهی استراتژیک مرتکب شده‌اند؛ زیرا تبدیل عراق به زمین جنگ علیه ایران، خطر بسیار بزرگی را برای آن‌ها و متحدان خود در پی خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی اذریان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
سلام و درود فراوان خدمت شما و جناب دکتر ارش سعیدی راد
نظرات ارزشمند و بررسی شما را راجع ، تحولات اخیر در عراق
خواندم ، و از اینکه بی طرف و با نگاهی ارزشمند به مسایل مینگرید ، و عموم جامعه را مطلع میکند ، سپاس گذارم
به امید فعالیت بیشتر شما
مهدی اذریان
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
سلام و درود فراوان خدمت شما و جناب دکتر ارش سعیدی راد
نظرات ارزشمند و بررسی شما را راجع ، تحولات اخیر در عراق
خواندم ، و از اینکه بی طرف و با نگاهی ارزشمند به مسایل مینگرید ، و عموم جامعه را مطلع میکند ، سپاس گذارم
به امید فعالیت بیشتر شما
تحلیل های برگزیده