نیروهای ایزدی جزء حشدالشعبی هستند-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
تحلیلگر ایزدی عراقی در گفتگوی اختصاصی با راهبرد معاصر:

نیروهای ایزدی جزء حشدالشعبی هستند

عیسی سعدو، فعال رسانه ای ایزدی طی مصاحبه با راهبرد معاصر از رابطه این گروه قومیتی با اربیل و بغداد و نگاه مثبت این مردم به حشدالشعبی و ایران گفت.
عیسی سعدو؛ فعال رسانه ای ایزیدی
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 January 30
کد خبر: ۳۴۴۷۱

نیروهای ایزدی جزء حشدالشعبی هستند

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایزدی های عراق، گروهی اقلیت هستند که به اشتباه در افکار عمومی به عنوان یک گروه کردی نگریسته می شوند این در حالیست که گروه مذکور این موضوع را کاملا رد می کنند و به همین خاطر، درگیری های زیادی با اقلیم کردستان به ویژه مسعود بارزانی داشته اند. موضع ایزدی ها با توجه به موطن آن ها یعنی سنجار که نقطه وصل کردستان عراق به سوریه است، بی نهایت می تواند در آینده جدایی طلبی های اربیل موثر باشد. در همین راستا با عیسی سعدو فعال رسانه ای شناخته شده ایزیدی مصاحبه داشتیم.

 

ایزدی ها در رابطه با حکومت مرکزی عراق و دولت اقلیم چگونه می اندیشند. آیا آن ها خود را کرد محسوب می کنند؟

ایزدی ها شهروندان عراقی و جزوی از این ملت هستند. نسبت ایزدی ها با کردها بیش از آن که نژادی باشد، مربوط به جغرافیا و همسایگی است. این فرصت را مغتنم می شمارم تا به شما بگویم که بیشتری ایزیدی ها ایمان دارند که قومیت و نژاد آن ها ایزیدی است نه کرد. این یک تلاش رسانه ای است تا ما را جزوی از کردها نشان دهند.

 

حکومت عراق در قبال ایزدی ها کوتاهی های زیادی کرده به ویژه به دلیل عدم اهتمام به بازسازی شهرهای ایزیدی نشین که مدت ها زیر سیطره داعش بوده و تخریب شده. با تمام این اوصاف شما می توانید ایزیدی ها را در تشکیلات امنیتی عراق ببنید؛ همچنین برخی ایزیدی ها هستند که به قوت دولت عراق کمک می کنند؛ به صورت ویژه شماری از این مردم در حشدالشعبی عضویت دارند و رابطه ای ویژه با نائب رئیس حشدالشعبی، شهید ابومهدی المهندس داشتند. نیروهای ایزیدی عضو حشدالشعبی در گروه هایی نظیر "لشکر لالش"، "لشکر شهدای کوجو"، "یگان های پشتیبانی سنجار" و "کتائب ایزدخان" حضور دارند. همه این گروه ها که نام بردند رسما عضو حشدالشعبی هستند و از دستورات هیئت حشد پیروزی می کنند و دوشادوش سایر رزمندگان حشد جنگیده اند.

 

رابطه ایزدی ها با پ.ک.ک چگونه است؟ آیا آن ها واقعا در حملات به ترکیه با پ.ک.ک همکاری دارند و شرکت می کنند؟

واقعیت این است که برخی گروه های پ.ک.ک به ایزدی ها در نجات از دست داعش، سال 2014 کمک کرده اند. همین موضوع باعث نگاه مثبت میان ایزیدی ها به پ.ک.ک شده اما این که آن ها همراه پ.ک.ک در حمله به سرزمین های ترکیه دست داشته اند، به هیچ وجه صحت ندارد. ایزیدی ها خواهان صلح هستند و تمایلی به جنگ ندارند و هیچ اقدام نظامی علیه ترکیه انجام نداده اند.

 

چرا ترکیه دائما مناطق ایزدی نشین را هدف قرار می دهد؟

در مورد حملات ترکیه به ایزیدی ها به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک در این مناطق به صراحت می گویم که تنها یک بهانه است. ترکیه مدعی است نیروهای پ.ک.ک را هدف قرار می دهد در حالیکه مناطق عمدتا غیرنظامی ایزیدی را می زند؛ مردمی که هیچ رابطه ای با پ.ک.ک ندارند. مردمی که در خانه و کاشانه خود هستند.

 

پیشتر از شما شنیدم که یکی از نیروهای ایزدی جان باخته در جریان حملات هوایی ترکیه به سنجار، عضو حشدالشعبی بوده. اگر این درست است چرا هیچ موضعی از این سازمان نمی بینیم؟

بله؛ شهید زردشت شنگالی که فرمانده اول یگان های پشتیبانی سنجار بود. این گروه عضو حشدالشعبی است. شهید شنگالی به تازگی از سوی ترکیه به شهادت رسیده و در مراسم عزایش، شماری از اعضای هیئت حشدالشعبی هم حضور یافته بودند. این که چرا موضعی از قبل حشد گرفته نشده بیشتر به نظرم به آن بر می گردد که می خواهند دستگاه دیپلماسی گام اول را بردارد و کاری بکند.

 

تا به حال سابقه داشته که نیروهای ایزدی با پیشمرگه هم درگیر شوند؟

بله. سال 2017 میان نیروهای یگان های پشتیبانی سنجار و پیشمرگه در خانصور، شمار سنجار، درگیری نظامی رخ داد. اما پس از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از این ناحیه در اکتبر 2017، این درگیری ها متوقف شد.

 

در مورد ایران چگونه فکر می کنید؟

خب ایران را بیشتر اکنون با تحریم می بینیم. ما ضد هرگونه تحریم علیه ملت ایرانیم. خودمان حدود 13 سال از فشار تحریم رنج برده ایم و آن را برای هیچ ملت دیگری نمی خواهیم.

 

ایزدی ها در قبال پروژه جدایی اقلیم از عراق کدام طرف ایستاده اند؟

ایزدی ها ترجیح می دهند ضمن عراق بمانند تا آن که با کردستان جدا شوند. اگر نگاهی به پیشینه ایزدی ها بیندازید، می بینید که آن ها بیشترین تلاش ها را برای حفظ یکپارچگی سرزمینی داشته اند و بارها ضد طرح های تجزیه طلبانه ایستاده اند.

 

نادیه مراد به عنوان یک چهره شناخته شده ایزدی به امریکا و اسرائیل سفر کرد. نظر شما در این رابطه چیست؟

سفرهای نادیه مراد به اسرائیل و امریکا به دلیل سمتی است که سازمان ملل به او به عنوان سفیر حسن نیت داده. در واقع او به بسیاری از کشورها سفر کرده تا از حقوق نجات یافتگان از داعش دفاع کند. سازمان ملل سال 2016 این سمت را به او داد. به همین خاطر او بیشتر روی مسائل انسانی متمرکز است تا مسائل سیاسی. اینجا لازم می دانم که خاطرنشان کنم نادیه مراد به فلسطین هم سفر کرده است و با مقامات این کشور هم دیدار داشته.

 

اما اگر نظر خود من را در رابطه با امریکا و اسرائیل بخواهید، باید بگویم که سیاست خارجی امریکا هیچگاه به فکر موجودیت اقلیت هایی نظیر ایزدی و مسیحی در خاورمیانه نبوده و آن ها را در مقابل تروریست هایی نظیر سازمان القاعده و داعش یاری نکرده است. همین گزاره در رابطه با اسرائیل هم صدق می کند.

 

نظر ایزدی ها در رابطه به پیوستن به محور مقاومت چیست؟

ایزدی ها تاکنون سابقه مبارزه دوشادوش با گروه های مقاومت را داشته اند اما این که بخواهند عضو آن شوند، با توجه به دولتی بودن این محور، فعلا نشانه ای دیده نمی شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده