دفاع شهاب حسینی از باورهای مذهبی اش-راهبرد معاصر
گزارشی از هشتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

دفاع شهاب حسینی از باورهای مذهبی اش

حسینی برای سومین بار طی یک ماه اخیر، از نمایش تحریم جشنواره فجر انتقاد کرد و گفت: «نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما، که سال‌هاست روند کاریش پیش چشم تماشاگر مشخص است، و هر ساله تماشاگر برخورد ناراحت‌کننده‌ای با فیلم‌های ایشان دارد، می‌آید و امسال هم فیلمی را می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با فیلمش اتفاق می‌افتد و بنابراین می‌آید و آن روغن ریخته را اصطلاحا نذر امامزاده می‌کند.»
آرش فهیم
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 12
کد خبر: ۳۵۶۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

دفاع شهاب حسینی از باورهای مذهبی اش

 

به گزارش راهبرد معاصر، هشتمین روز در مرکز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با نمایش سه فیلم متوسط و با موضوعات اجتماعی و نمایش فیلم جدید و حضور شهاب حسینی و اظهارات قابل تامل وی برگزار شد.

 

در این روز، فیلم های «تعارض»، «پدران» و «من می ترسم» در بخش مسابقه اکران شدند. هیچ یک از این سه فیلم نتوانستند توجه تماشاگران را جلب کنند و از سوی منتقدان نیز نمره زیر متوسط گرفتند.

فیلم «شین» هم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. شهاب حسینی، تهیه کننده این فیلم با حضور در نشست پرسش و پاسخ فیلم خودش باز هم خبر ساز شد. حسینی برای سومین بار طی یک ماه اخیر، از نمایش تحریم جشنواره فجر انتقاد کرد و گفت: «نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما، که سال‌هاست روند کاریش پیش چشم تماشاگر مشخص است، و هر ساله تماشاگر برخورد ناراحت‌کننده‌ای با فیلم‌های ایشان دارد، می‌آید و امسال هم فیلمی را می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با فیلمش اتفاق می‌افتد و بنابراین می‌آید و آن روغن ریخته را اصطلاحا نذر امامزاده می‌کند.»

وی افزود: «حضور در فجر برای من در بخش خارج از مسابقه امتیاز ویژه‌ای نیست. چهار سال است که اصلا در جشنواره نبوده‌ام و دینی به این جشنواره ندارم که از آن دفاع کنم؛ من از چیز دیگری دفاع می‌کنم. هرچقدر تلاش می‌شود تفرقه بیفتد سعی می‌کنم از جلوگیری از آن دفاع کنم. جشنواره فجر مثل هر فستیوال دیگری در دنیا یک امتیاز است. من با فیلمسازان جوان کار دارم و برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بشینم.»

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تقدیم کردن جایزه اش به ساحت امام زمان(عج) در داخل کشور بجای جشنواره کن هم گفت: «در جشنواره کن نمی‌شود درباره امام زمان(ع) صحبت کرد؛ این چه سفسطه‌ای است. آنها درکی از آن موضوع ندارند. در کن من پیش‌زمینه‌ای درباره اتفاقات نداشتم از اینکه همکاران می‌دانستند و به من نگفتند گله‌مند هستم. چیزهایی است که در زندگی خصوصی از دل آدم می‌گذرد. من آمدم و در سرزمین خودم گفتم؛ اگر آنجا می‌گفتم چه بازتابی داشت. من پیش خودم در دل خودم گفتم، از نظر من در زندگی من معجزه‌ای رخ داده بود، آنجا حرف نزدم چون در آنجا اعتقادی وجود نداشت ولی در مملکت خودم صحبت کردم و در مملکت خودم صحبت می‌کنم. اسلام محصول پنجاه سال پیش نیست، حاصل هزاران سال است. من به اعتقاداتم می‌بالم ولی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.»

 

حمله روزنامه دولت به حاتمی کیا

در ادامه حمله هواداران دولت به ابراهیم حاتمی کیا، این بار روزنامه ایران، نقد تندی را علیه فیلم «خروج» و سازنده آن منتشر کرد. ارگان مطبوعاتی دولت در این یادداشت با «عصبانی» توصیف کردن حاتمی کیا نوشت: «حاتمی‌کیایی که فیلم «خروج» را ساخته به‌وضوح عصبانی است و اعتراض دارد. از چه عصبانی است و به چه اعتراض دارد ما نمی‌دانیم. ما شبیه همان گوشت قربانی عباس «آژانس شیشه‌ای» هستیم که مجبوریم حاصل عصیان غیرسینمایی کارگردان را به اسم فیلم روی پرده ببینیم.»

 

اعتراف وزیر ارشاد

در روز هشتم جشنواره فیلم فجر امسال، سید علی صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل مرکزی برگزاری جشنواره حضور یافت. وی در پاسخ به خبرنگاری درباره انتقاد ابراهیم حاتمی کیا از اولویت نداشتن موضوعات ارزشی در وزارت ارشاد گفت: «امکانات و منابع ما به‌شدت محدود است و این محدودیت پاره‌ای معذوریت‌ها را در زمینه حمایت ایجادکرده‌ است!» به عبارتی دیگر، وزیر ارشاد با این اظهار، حرف حاتمی کیا را تایید کرد.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
0
0
فیلم هایی که اقای حاتمی کیا کارگردانی کردن واقعا عالی هست من که از دیدن فیلم های ایشون لذت میبرم فیلم ها ایشون پر محتوا وزیبا وپر کار هست
تحلیل های برگزیده