از کمدی ناخواسته کیمیایی تا دادن سیمرغ به بازیگر تحریمی!-راهبرد معاصر
گزارشی از نهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

از کمدی ناخواسته کیمیایی تا دادن سیمرغ به بازیگر تحریمی!

کانون کارگردانان خانه سینما نیز علیه شهاب حسینی بیانیه صادر کرد و اظهارات وی در نقد تحریم جشنواره فیلم فجر را توهین به یک کارگردان سینمای موج نو قلمداد کرد! نکته جالب این است که حسینی در صحبت هایش اساسا نامی از کیمیایی نبرد و فقط به انتقاد از تحریم جشنواره پرداخت و معلوم نیست که کانون کارگردانان خانه سینما دقیقا کدام توهین را محکوم کرده است؟
آرش فهیم
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - 2020 February 12
کد خبر: ۳۵۸۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

از کمدی ناخواسته کیمیایی تا شایعه دادن سیمرغ به بازیگر تحریمی!

 

به گزارش راهبرد معاصر، نهمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با نمایش تازه ترین فیلم مسعود کیمیایی برگزار شد.

در روز نهم جشنواره فیلم فجر، سه فیلم «خون شد»، «دشمنان» و «پوست» در بخش مسابقه و فيلم «عنکبوت» در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

 

هجمه و حمایت از شهاب حسینی

فضای جشنواره همچنان تحت تاثیر حرف های شهاب حسینی در نقد مسعود کیمیایی بود. رسانه های معاند و همچنین تتمه آن ها در فضای مجازی با کلیدواژه توهین به مسعود کیمیایی، حمله و تخریب شهاب حسینی را گسترش دادند.

حتی کانون کارگردانان خانه سینما نیز علیه شهاب حسینی بیانیه صادر کرد و اظهارات وی در نقد تحریم جشنواره فیلم فجر را توهین به یک کارگردان سینمای موج نو قلمداد کرد! نکته جالب این است که حسینی در صحبت هایش اساسا نامی از کیمیایی نبرد و فقط به انتقاد از تحریم جشنواره پرداخت و معلوم نیست که کانون کارگردانان خانه سینما دقیقا کدام توهین را محکوم کرده است؟ حتی بیانیه خانه سینما علیه شهاب حسینی نیز با استقبال رسانه های معاند مواجه شد. در طرف مقابل اما موج حمایت از شهاب حسینی در توئیتر هم راه افتاد و فعالان انقلابی فضای مجازی، وی را دلگرم کردند.

البته مسعود کیمیایی هم همان طور که گفته بود به جشنواره نیامد و فيلم وی، تنها فیلم جشنواره امسال محسوب می شود که نشست پرسش و پاسخ نداشت.

 

فیلم کیمیایی، کمدی شد!

فیلم «خون شد» درحالی در مرکز جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که برخلاف کسوت و شهرت کارگردانش، استقبال چندانی از این فیلم نشد و جمعیت زیادی به تماشای فیلم نیامدند. همچنین ضعف شدید فیلمنامه و کارگردانی باعث شد تا فیلم، به یک کمدی ناخواسته تبدیل شود و حتی در صحنه های تراژدیک و غمبار، خنده تماشاگران را در پی داشت!

کیمیایی در «خون شد» به تکرار خودش پرداخته و همان مضامین و موقعیت هایی که قبلا در آثارش به کار برده بود را به رخ کشیده است. اما بیش از هر چیزی، سعی کرده تا ادای «قیصر» را در بیاورد، البته به کاریکاتور قیصر تبدیل شده است. این فیلم همچنین نمادهای آشکاری علیه انقلاب اسلامی به کار برده است و می توان خوانشی سیاسی هم از آن داشت. با این حال، «خون شد» فیلم مهم و معتبری محسوب نمی شود و نمی توان آن را چندان جدی گرفت. شاید عدم حضور مسعود کیمیایی در نشست خبری فیلمش هم به همین دلیل باشد که خودش نیز فیلم را جدی نگرفته است.

 

احتمال دادن سیمرغ به یک تحریمی

با نزدیک شدن به پایان جشنواره، شایعات بیشتری درباره احتمال اعطای سیمرغ بهترین بازیگری به پیمان معادی شنیده می شود!

این درحالی است که معادی جشنواره فجر را تحریم کرده بود. وی حتی در نشست پرسش و پاسخ فیلم خودش نیز شرکت نکرد تا نشان دهد برای جشنواره فیلم فجر و مخاطبان آن، احترامی قائل نیست. ضمن اینکه در جشنواره امسال، بازیگرانی چون فرامرز قریبیان و حتی جواد عزتی، بازی های به مراتب بهتری نسبت به معادی انجام دادند.

بدون تردید، اعطای جایزه به بازیگری که این جشنواره را تحریم کرده، نوعی دهن کجی از سوی برگزار کنندگان جشنواره به این جشنواره است. باید دید که آیا جشنواره فیلم فجر حرمت خودش را حفظ خواهد کرد؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
اساسا نامی از کیمیایی نبرده بود چه مفهومی داره؟ یعنی می فرمایید مقصود شهاب حسینی کی بوده؟ اصولا شما کی هستید که درباره ی مسعود کیمیایی گزارش تهیه می کنید؟ بامزه ست. اینکه می فرمایید مسعود کیمیایی می خواسته ادای قیصر رو دربیاره مقصودتون چی هست؟ ادا مفهومش چیه؟ اینکه نوشتید الان ادای چیه؟ آیا جز یه گزارش بی اندازه و بی قدر چیز دیگه ای هست؟ شما خود عین هزلیییی.
تحلیل های برگزیده