ناآرامی ها در لبنان؛ نقش آمریکا و محور عبری- عربی چیست؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان پاسخ می دهد:

ناآرامی ها در لبنان؛ نقش آمریکا و محور عبری- عربی چیست؟

عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در مثلثی شوم لبنان را هدف گرفته اند تا لبنان ناآرام باقی بماند و مشکلات مردمی در این کشور روز به روز افزوده شود و دامنه تظاهرات گسترده تر شود تا خواسته های خود را به دولت لبنان تحمیل کنند.
احمد دستمالچیان؛ سفیر پیشین ایران در لبنان
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 18
کد خبر: ۴۶۶۱۲

ناآرامی ها در لبنان؛ نقش آمریکا و محور عبری- عربی چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با روی کار آمدن دولت حسان دیاب به عنوان نخست وزیر حاشیه های زیادی را شاهد بودیم. دولت سعد حریری با حرف و حدیث های زیادی روبرو بود که منجر به استعفای او شد و 85 روز طول کشید که حسان دیاب توانست جای حریری را بگیرید. در زمان ریاست سعد حریری خیلی از کشورها از جمله امریکا ،اسرائیل و عربستان نظارت بر روی مدیریت حریری داشتند .ولی دیاب رویکرد و اندیشه حریری را ندارد که همین باعث شده است امریکا دخالت هایی را در این کشور به وجود بیاورد از جمله تظاهرات مردمی در خیابان ها.

 

در همین باره سفیر پیشین ایران در لبنان می گوید: در زمانی که آقای سعد حریری مسئول دولت بود فساد های گسترده ای انجام شد و همین باعث شد در بخش های مختلف از جمله خدماتی شاهد مشکلات فراوان باشیم. این دو عامل یعنی فسادهای گسترده در دستگاه حاکمیتی لبنان و همچنین فشارهای خارجی که بر این کشور وارد می شود مشکلات لبنان را گسترش داده است. البته در آن زمان دست خیلی از کشورها در مدیریت سعد حریری دیده می شد ولی در این دولت اجازه داده نمیشود دولت های دیگر دخالت کنند.

 

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت و گو با راهبرد معاصر با اشاره به تظاهراتی که در خیابان های لبنان وجود دارد گفت: شکی نیست که آمریکا و اسرائیل در بحران آفرینی نقش موثری دارند. در حقیقت عربستان و رژیم صهیونیستی و آمریکا در مثلثی شوم لبنان را هدف گرفته اند تا لبنان ناآرام باقی بماند و مشکلات مردمی در این کشور روز به روز افزوده شود و دامنه تظاهرات گسترده تر شود تا خواسته های خود را به دولت لبنان تحمیل کنند.

 

وی در ادامه این مصاحبه اشاره کرد: از جمله اصلی ترین خواسته های آنان خلع سلاح حزب الله است و می خواهند با آن وسیله مردم را بر علیه دولت تحریک کنند. این سیاستی بر ضد محور مقاومت است. لذا تحریم های سنگین بانکی و مالی را در مورد لبنان به اجرا گذاشته اند.

 

این سفیر پیشین با بیان اینکه در دولت سعد حریری فسادهای چشم گیری بوجود امد تصریح کرد: در زمانی که آقای سعد حریری مسئول دولت بود فساد های گسترده ای انجام شد و همین باعث شد در بخش های مختلف از جمله خدماتی شاهد مشکلات فراوان باشیم. این دو عامل یعنی فسادهای گسترده در دستگاه حاکمیتی لبنان و همچنین فشارهای خارجی که بر این کشور وارد می شود مشکلات لبنان را گسترش داده است. البته در ان زمان دست خیلی از کشورها در مدیریت سعد حریری دیده می شد ولی در این دولت اجازه داده نمیشود دولت های دیگر دخالت کنند.

 

دستمالچیان در پاسخ به این سوال، آیا حزب الله تنها دلیل دخالت های اسرائیل و آمریکا در لبنان است؟ تاکید کرد: اقدام اصلی در جهت خلع سلاح حزب الله است که فشارهای گسترده ای بر دولت وارد می کنند و مردم را رودرروی مقاومت قرار می دهند البته مقاومت در لبنان ملی است و ریشه های عمیقی در دل و جان مردم دارد از این رو به این سادگی نمی توانند مردم را تحریک کنند ولی به هر طریقی سعی در مساله آفرینی دارند و اجازه نمی دهند دولت فعلی لبنان که برخاسته از رای مجلس مقاومت است به راحتی به کار خود ادامه بدهد.

 

این تحلیلگر مسائل جهان عرب درباره اینکه ایا احتمال توافق بین لبنان و آمریکا وجود دارد با توجه به وضعیت معیشتی مردم این کشور بیان کرد: قبلا و در زمان های مختلفی چنین شرایطی بوجود آمده و برخی از روسای جمهور نیز تن به چنین اقداماتی دادند ولی به این دلیل که بافت لبنان پیچیده است و تحولات در این کشور دائما سیر سیالی دارد چنین وضعیتی در شرایط فعلی پیش بینی نمی شود. لبنان صحنه ای نیست که به این سادگی بتوان خواسته های اسرائیل را در آن پیاده کرد.

 

دستمالچیان با اشاره به  راهبرد دولت حسان دیاب در چنین شرایطی گفت: به نظر می رسد دولت همکاری خوبی با گروه ها و احزاب دارد و برای رفع مشکلات اقتصادی مردم همکاری می کنند. به نظر می رسد با استعانت از لبنانی های خارج از کشور که افراد ثروتمندی هستند و با استفاده از این سرمایه ها بر این مشکلات غلبه کنند. لبنان در جنگ های داخلی ایامی بسیار بسیار سختتر از این را طی کرده است و می تواند بر این مشکلات غلبه کند. لبنان مشکلی اساسی و مزمن دارد که مشکل ساختار طوایفی در این کشور است و بر اساس استعمار فرانسه نوشته شده است. این ساختار به درد مقتضیات و شرایط امروز نمی خورد. نخبگان لبنانی باید دور هم بنشینند و ساختاری امروزی طراحی کنند و لبنان را از گرفتاری های امروز نجات بدهند.

 

وی در پایان با بیان اینکه نمی توان از نقش سعد حریری در درگیری های که در لبنان پیش امده است به راحتی عبور کرد گفت: کسانی که وابسته به کشورهای خارجی هستند و دستورات خود را از خارج می گیرند نمی توانند بی تاثیر باشند این افراد در تحولات اخیر نقش منفی داشتند همانطور که شواهد نشان می دهد این طیف در تحولات نقش دارند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده