ادعای تسویه حساب مجلس با دولت صحت دارد؟-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
صادق کوشکی، فعال سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

ادعای تسویه حساب مجلس با دولت صحت دارد؟

صادق کوشکی: مجلس نباید همراه دولت باشد بلکه براساس قانون اساسی وظیفه مجلس همراهی با دولت نیست بلکه مجلس وظیفه دارد لوایحی را که دولت ارسال می کند تصویب کند و به شورای نگهبان بفرستد
صادق کوشکی؛ فعال سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 03
کد خبر: ۵۳۱۹۳

تسویه حساب مجلس با دولت فقط یک ادعاست

 

محمد صادق کوشکی در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، بسیاری عقیده دارند شکافی بین دولت و مجلس دیده می شود و بسیاری از نمایندگان برای تسویه حساب با دولت وارد نهاد قانون گذاری شدند؟ گفت: در مجلس و دولت دو نگاه متفاوت وجود دارد و عدم اتفاق نظر بین مجلس و دولت در بسیاری از مسائل طبیعی است. اما تسویه حساب مجلس با دولت یک ادعاست و کسانی که چنین ادعایی را مطرح می کنند باید توضیح بدهند و این اتهام را اثبات کنند. باید دید آیا مجلس به وظیفه قانونی خود عمل می کند یا خیر؟

 

وی ادامه داد: مجلس نباید همراه دولت باشد بلکه براساس قانون اساسی وظیفه مجلس همراهی با دولت نیست بلکه مجلس وظیفه دارد لوایحی را که دولت ارسال می کند تصویب کند و به شورای نگهبان بفرستد و بر عملکرد دولت نظارت کند در قانون اساسی از واژه همراهی استفاده نشده است.

 

کوشکی با اشاره به رفتار میرسلیم یکی از گزینه های اصلی برای ریاست مجلس گفت: آقای میرسلیم یک نفر است و وقتی کسی می گوید اصولگرایان نمی توان یک نفر را نماینده این طیف دانست ضمن اینکه در تمام مجالس عده کمی بودند که به ریاست مجلس انتقاد داشتند و این امر کاملا عادی و طبیعی است. آقای اکبر اعلمی نماینده عضو جبهه مشارکت بارها با رییس مجلس آقای کروبی درگیر شد آیا این به معنای نزاعی بین مشارکتی ها بود؟ این اختلاف نظرها ربطی به اصولگرایی و اصلاح طلبی ندارد و مسائلی طبیعی است.

 

وی در پاسخ به این سوال، بسیاری گمان می کردند حضور آقای میرسلیم در مجلس موج پر رنگی ایجاد خواهد کرد آیا آقای میرسلیم به سرنوشت آقای عارف در مجلس مبتلا می شود؟ تصریح کرد: آقای میرسلیم هیچگاه شخصیتی شبیه به آقای عارف نبود. ایشان سیاستمداری هستند که فعالیت های سیاسی اش سالهای سال است که به اتمام رسیده و حضور ایشان در مجلس به شدت اعجاب انگیز بود و اگر در لیست تهران قرار نمی گرفتند احتمال رای آوری ایشان بسیار اندک بود. آقای میرسلیم سیاستمداری بازنشسته است و با آقای عارف که مورد قبول اکثر اصلاح طلبان است فرق دارد. اگر آقای عارف در سال 92 انصراف نمی داد آقای روحانی رییس جمهور نمی شد. ایشان گزینه اصلی جبهه مشارکت بودند. اما در نقطه مقابل آقای میرسلیم است که پایگاه مردمی او در انتخابات قبلی کاملا مشخص شد. ایشان در انتخابات ریاست جمهوری نتوانستند بیش از یکی دو درصد رای بیاورند. سن ایشان نیز بسیار بالا است و باید دید به عنوان نماینده چقدر می توانند به وظایف خود عمل کنند.

 

کوشکی با اشاره به حواشی های به وجود اماده درباره انتصاب مهرداد بذرباش به عنوان رییس دیوان محاسبات گفت: قانونی برای دیوان محاسبات وجود دارد و باید دید آیا قانون رعایت شده است یا خیر؟ ملاک اشخاص و تصورات افراد نیست و ملاک قانون است و نفی یا تایید ایشان نیز باید بر اساس قانون انجام بگیرد. حقوقدان ها باید انتخاب ایشان را بررسی کنند تا در روال قانونی باشد.

 

وی درباره انتخابات 1400 که خیلی از افراد اغاز کردند تصریح کرد: زمان زیادی مانده و من فکر می کنم مسائل واقعی کشور اداره جامعه و حل مشکلات واقعی کشور از جمله مسکن و وضعیت ارز و گرانی های وحشتناک است. مردم می خواهند بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را از بازار خریداری کنند و سقفی بالای سرشان باشد این مسائل مهمتر از انتخابات سال آینده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار