آیت الله یوسف صانعی درگذشت + علت فوت-راهبرد معاصر

آیت الله یوسف صانعی درگذشت + علت فوت

آیت الله یوسف صانعی که در بیمارستان نکویی شهر مقدس قم بستری بود هنگام اذان صبح امروز درگذشت.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 12
کد خبر: ۵۸۶۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید که به دلیل شکستگی استخوان لگن در بیمارستان نکویی شهر مقدس قم بستری بود هنگام اذان صبح امروز درگذشت. آیت الله شیخ یوسف صانعی متولد 1316 در شهر نیک آباد اصفهان متولد شده است و صبح امروز در قم چشم از جهان فرو بست. در ادامه علت فوت و بیوگرافی آیت الله صانعی را می خوانیم.

 

صفحه اینستاگرام این مرجع تقلید خبر درگذشت وی را اعلام کرد و نوشت:


در ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) روح بلند آزاد مرد عرصه علم و اجتهاد، فقیه نواندیش، بقیة السلف شاگردان حضرت امام خمینی(سلام الله علیه)؛ حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سره) به دیدار معبودش شتافت و کوله‌ باری از غم و اندوه را بر دل مشتاقانش قرار داد.

 

آیت الله یوسف صانعی درگذشت

 

 

بیوگرافی آیت الله صانعی

 

یوسف صانعی (زاده مهر ۱۳۱۶ در نیک آباد اصفهان، درگذشت ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ قم) از مراجع تقلید شیعه در ایران بود. او از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ دادستان کل کشور بود.

 

وی به‌خاطر فتواها و نگرش نوگرایانه‌اش به‌ویژه در مسائل مربوط به حقوق زنان شهرت خاص دارد و به مرجع تقلید اصلاح‌طلب معروف است.او نظراتی مخالف با حاکمیت فعلی جمهوری اسلامی دارد.

 

فعالیت سیاسی پیش از انقلاب

 

اغلب مبارزات سیاسی و فعالیت‌های انقلابی صانعی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، تلاش در ابعاد فرهنگی و تبلیغاتی بوده‌است. این تلاش‌ها از طریق تبلیغ، سخنرانی، حضور در تظاهرات و راهپیمایی‌ها و صدور اعلامیه و بیانیه‌های سیاسی انجام می‌گرفت.

 

بر اساس آنچه در جلد سوم کتاب اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده‌است، نام و امضای یوسف صانعی، در ذیل حدود سی اعلامیه سیاسی و انقلابی به ثبت رسیده‌است که اولین آن، نامه‌ای است که پس از انتقال خمینی از ترکیه به نجف، از سوی علمای قم، خطاب به وی نوشته شده‌است. همچنین آخرین بیانیه‌ای که نام و امضای وی و دیگر همراهان انقلاب در ذیل آن به چشم می‌خورد، اعلامیه‌ای است که در مخالفت با دولت بختیار، در تاریخ ۱۳۵۷/۱۰/۱۷ صادر شده‌است.

 

دادستانی، شورای نگهبان، مجلس خبرگان

یوسف صانعی در اسفند ۱۳۵۸ از طرف سید روح‌الله خمینی، رهبر ایران به عنوان یکی از شش فقیه شورای نگهبان قانون اساسی منصوب شد. او مسئولیت‌های دیگری نظیر نمایندگی آیت‌الله خمینی در شورای عالی بازسازی مناطق جنگی نیز داشت. صانعی، پس از حدود سه سال، در ۱۹ دی ۱۳۶۱ از آن شورا کناره‌گیری کرد و در همان تاریخ از طرف روح‌الله خمینی، به دادستانی کل کشور منصوب شد. در این مدت صانعی علیه گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و همچنین دربارهٔ مسائل اجتماعی موضعی تند داشت.او در اردیبهشت ۱۳۶۴ از دادستانی استعفا داد ولی با استعفایش موافقت نشد.البته چندی بعد، محمد موسوی خوئینی‌ها جایگزین او شد.

 

او در اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذر ۱۳۶۱ نیز به عنوان نماینده منتخب مردم تهران رأی آورد.

 

علت فوت آیت الله شیخ یوسف صانعی

 

آیت الله صانعی به دلیل شکستگی استخوان در یکی از بیمارستان های شهر مقدس قم بستری بودوتلاش هائی برای فراهم ساختن مقدمات عمل جراحی به عمل آمدولی متاسفانه این تلاشها به نتیجه نرسیدندوایشان صبح امروزبه لقاءالله پیوستند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده