«نمایش انتخاباتی ترامپ» با خبر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«یادداشت اختصاصی» محمدعلی الحکیم، تحلیلگر مسائل عراق

«نمایش انتخاباتی ترامپ» با خبر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق

امروز پایگاه های الحریق در کردستان عراق و عین الاسد در الانبار برقرار هستند و شاید از این پس محدودتر و کم رنگ تر و با ضوابط بیشتری فعالیت کنند ولی خروج صددرصدی نیروهای آمریکایی از عراق یک بازی سیاسی برای تبلیغ انتخاباتی ترامپ است تا از این مانور برای رای آوری استفاده کند.
محمدعلی الحکیم؛ تحلیلگر مسائل عراق
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 13
کد خبر: ۵۸۷۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

«نمایش انتخاباتی ترامپ» با خبر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمریکا حدودا 7 تریلیون و 500 هزار میلیارد دلار در عراق و سوریه خرج کرده است. بعید به نظر می رسد که آمریکا با صرف چنین هزینه ای امروز به آسانی از عراق خارج شود. این یک بازی برای انتخابات آینده امریکا است. آمریکا اهدافی بلند مدت برای عراق داشت و به نظر نمی رسد این برنامه ریزی طولانی مدت با یک گفتگو لغو شود در حقیقت این بازی سیاسی جدیدی از طرف آمریکا است تا ملت های منطقه را سرگرم کند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سه ماه آینده برگزار می شود. امروز این کشور درگیر اعتراضات تبعیض نژادی و انتقاد از دولت به دلیل عدم مدیریت صحیح بحران کرونا است. همچنین شکست در برابر برجام در کارنامه ترامپ ثبت شده است از این رو خروج از عراق بعد از گفتگوی یک ساعته با مصطفی الکاظمی یک بازی است. آمریکا در تاریخ نشان داده جز با ضربات مقاومت از سرزمینی خارج نمی شود. البته کمتر شدن نیروها و محدود کردن آنها در یکی دو پایگاه نظامی قابل تصور است.

 

امروز پایگاه های الحریق در کردستان عراق و عین الاسد در الانبار برقرار هستند و شاید از این پس محدودتر و کم رنگ تر و با ضوابط بیشتری فعالیت کنند ولی خروج صددرصدی نیروهای آمریکایی از عراق یک بازی سیاسی برای تبلیغ انتخاباتی ترامپ است تا از این مانور برای رای آوری استفاده کند. ظاهرا در سفر کاظمی به آمریکا اهدافی وجود داشت و آمریکا از این طریق بر عراق فشار آورد ظاهرا یکی از این اهداف محدود کردن ایران در عراق است. سپس محدود کردن و قطع ارتباطات اقتصادی عراق و ایران بود. سومین مساله انتقال انرژی از عربستان و برخی از کشورهای عربی به عراق بود همچنین بازشدن و افتتاح روابط عراق و کل کشورهای همجوار و در این بین آغاز رابطه عراق و اسرائیل است. بعد از اینکه امارات و سودان و در مرحله بعدی بحرین و عربستان و عمان رابطه با اسرائیل را برقرار می کنند مرحله بعدی عراق است که باید آغاز روابط علنی خود با اسرائیل را اعلام کند. مورد دیگر منحل کردن حشد الشعبی و خلع سلاح آنها است. آمریکا این نیرو را مقاومت و قانونی نمی داند.

 

از نظر آمریکا این نیروها تروریستی هستند. این موارد فشار آمریکا بر کاظمی بود ولی برخی این دیدار ها را به شکلی کلی و موفق ارزیابی می کنند. اما اگر درخواست های آمریکا از الکاظمی در همین عناوین باشد از منظر من این زیارت ننگینی بود. آمریکا در طول تاریخ همواره ثابت کرده است که پشت هم پیمانان خود نمی ایستد و آمریکا نیامده است تا بعد از چند سال خارج شود او برای تسلط بر منطقه و تامین امنیت اسرائیل وارد عراق و سوریه شده است. برای آمریکا مهم نیست که کل منطقه آتش بگیرد. آمریکا فقط به حفظ امنیت اسرائیل فکر می کند و انتشار خبر خروج نظامیان آمریکایی از عراق می توان گفت حرکتی در راستای شکست دادن بایدن در انتخابات ریاست جمهوری است.

 

خروج نیروهای آمریکایی از عراق تنها در اختیار ترامپ نیست و کنگره و سازمان های دیگری باید در این خصوص تصمیم گیری کنند. امروز دنیا دو قطبی شده و آمریکا و همپیمانان او و چین و روسیه و ایران و همپیمانانشان دو قطب متضاد هم در دنیا هستند. امروز مساله اتصال خط ابریشم به اروپا مطرح است و این شکستی اقتصادی برای آمریکا محسوب می شود. آمریکا حاضر است برای رسیدن به اهدافش کشورهای منطقه را قربانی کند یکی از اهداف آمریکا عدم اجرای طرح خط ریلی ابریشم است. زیرا این مسیر اقتصاد آمریکا را نصف می کند و شاهد شکوفایی اقتصاد چین خواهیم بود. در این شرایط کاظمی باید بتواند چوب را از وسط بگیرد در غیر این صورت به سرنوشت عادل عبدالمهدی دچار خواهد شد ملت عراق و سیاستمداران این کشور به دنبال این نیستند که رابطه عراق با ایران و یا با آمریکا خراب شود. عراق باید رابطه ای متوازن با هر طرف داشته باشد و در صورت تمایل به هر سمتی شکست ننگینی می خورد. واضح است که تا اینجا تمایل به آمریکا بیشتر است ولی اگر این ارتباط به باج دهی تمایل پیدا کند موجب سقوط الکاظمی خواهد بود زیرا غرب به دنبال ایجاد تغییرات استراتژیک در منطقه است و تمام تحرکات آمریکایی در منطقه به سود اسرائیل تمام می شود. در این بین هر رابطه رسمی از طرف دولت عراق با اسرائیل و هر حرکتی به نفع اسرائیل می تواند موج اعتراضات مردمی را به راه بیندازد. آمریکا و اسرائیل برای رسیدن به اهداف خود به هرج و مرج در منطقه نیاز دارند نارضایتی ملت های منطقه برای غرب اهمیتی ندارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
0
0
تاقبل از آنکه حزب الله لبنان را خلع سلاح و نابود کند لازم حزب الله با موشک هایش حیفا وتلاویو را با خاک یکسان کند
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار