آیا افزایش نرخ سود بانکی به مهار بازار ارز منجر می شود؟-راهبرد معاصر
لطفعلی بخشی، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

آیا افزایش نرخ سود بانکی به مهار بازار ارز منجر می شود؟

بخشی: افزایش نرخ سود بانکی که به مراتب کمتر از نرخ تورم است به هیچ وجه کارساز نیست، از سوی دیگر افزایش سود بانکی به میزان زیاد هم بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی را گرفتار می کند. متاسفانه کاهش یا افزایش نرخ سود درایران بعد از گذشت بیش از چهل سال هنوز یک فرمول درست نداشته است و مسئولین نتوانسته اند برای آن یک راه حل ساده بیابند.
لطفعلی بخشی؛ اقتصاددان
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 16
کد خبر: ۶۳۱۹۶

آیا افزایش سود بانکی به مهار افسارگسیخته بازار ارز و طلا منجر می شود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه تهران در گفت و گو با راهبرد معاصر درخصوص افزایش نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بانکی عامل مهمی است که می تواند منجر به حبس سرمایه های مردم در بانک ها شود. اگر سیاست های اقتصادی دولت درست چینش شده باشد یا به عبارت دیگر در نظام‌ بانکی اصلاحات عدیده و قابل توجهی صورت گرفته باشد سرمایه‌های مردم از بانک ها تبدیل به تسهیلات برای بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی می شود، لذا از این نظر هدایت سرمایه ها به سمت نظام بانکی حائز اهمیت است. 

 

وی در ادامه بیان داشت: با کاهش سود بانکی و سیاست گذاری های مبتنی بر کاهش سود بانکی، سرمایه گذاران انگیزه خود را برای حفظ و نگهداری سرمایه ای خود در بانک از دست می دهند، این مساله در شرایط تورمی وخیم تر از شرایط عادی است.

 

این استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: کاهش انگیزه برای حفظ سرمایه ها در بانک موجب می شود مردم پول خود را وارد   بازار های مختلف کنند، بازارهایی که سود بیشتری به دنبال دارد. 

 

بخشی در این زمینه یادآور شد: درهمه این سال هایی که قوانین بانکی و مالی و مالیاتی اصلاح نشده است شاهد بوده و هستیم که پول هایی که از نظام بانکی خارج می شوند وارد بازارهای دلالی می شوند، هر چند که خود بانک ها نیز با پس اندازهای مردم دلالی و سوداگری می کنند و سرمایه های مردمی را وارد فعالیت های تولیدی نمی کنند، چرا که تولید درایران سود آور نیست و سود در دلالی خلاصه شده است.

 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه افزود: کاهش نرخ سود بانکی منجر به سرازیر شدن سرمایه ها به سمت بازارهای طلا، ارز، خرید و فروش خودرو و مسکن شد، همه ی موارد یاد شده چون مالیات های سنگینی بر آن وضع نمی شود دلالی است و افتادن اقتصاد در روند دلالی به شدت خطرناک است.

 

لطفعلی بخشی با اشاره به برخی از محسنات افزایش نرخ سود بانکی گفت: افزایش سود بانکی طبیعتا می تواند مقداری تقاضا را برای بازارهای دیگر کاهش دهد یعنی پول را از بازارهای طلا، ارز و سکه به بانک بکشاند اما از آن جایی که سود آوری در معامله ارز و طلا و ...است و بازار سرمایه هم در ماه های گذشته سودهای بسیار بالایی به سهامداران داد قطعا مردم با افزایش 2 تا 3 درصدی سود بانکی به سپرده گذاری در بانک ها رضایت نمی دهند.

 

وی دراین باره توضیح داد: افزایش نرخ سود بانکی که به مراتب کمتر از نرخ تورم است اصلا کارساز نیست از سوی دیگر افزایش سود بانکی به میزان زیاد هم بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی را گرفتار می کند.

 

استاد اقتصاد دانشگاه علامه تهران تصریح نمود: متاسفانه کاهش یا افزایش نرخ سود درایران بعد از گذشت بیش از چهل سال هنوز یک فرمول درست نداشته است و مسوولین نتوانسته اند برای آن یک راه حل ساده بیابند.

 

وی با انتقاد از سخنان رئیس بانک مرکزی درخصوص توقع مردم از سود دهی بورس گفت: آقای همتی باید به این موضوع خوب بیاندیشند که آن زمانی که بورس سالی 10 درصد سود می داد تورم 5 درصد بود نه الانی که تورم بیش از 40 تا 50 درصد است. مسئولین نباید بدون  بررسی همه ی عوامل و شرایط هیچ دوره ای را با هم مقایسه کنند. اصلا نمی توان سال 99 را با هیچ سالی در اقتصاد ایران مقایسه کرد.

 

 بخشی خاطر نشان کرد: به هر حال افزایش نرخ سود بانکی یک واقعیتی است که نباید دست کم گرفته شود چرا که تا حدی می تواند با سوداگری در سایر بازارها مقابله کند. به هر حال مسئولین باید محاسن و معایب این کار را ببینند و به یک تصمیم و جمع بندی آخر برسند که منطقا بین بورس و بانک تعادلی ایجاد کنند؛ نه می توان همه ی سپرده گذاری ها را به بانک هدایت کرد و نه می توان انتظار داشت همه ی سرمایه ها به بورس تزریق شود.

 

بخشی تصریح نمود: عمده وظیفه مسئولین افزایش ارزش پول ملی است چرا که با کاهش ارزش پول ملی مردم از این بازار به آن بازار می روند تا ارزش پول و سرمایه خود را حفظ کنند. به هر حال دولت برای کاهش سوداگری در بازارهای مختلف باید یک نقطه تعادلی پیدا کند، متاسفانه دولت های ما تا کنون در پیدا کردن نقطه تعادل ضعیف عمل کرده اند و هیچ گاه نتوانسته اند به نقطه تعادلی برسند.

 

وی در پایان بیان داشت: سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی در دو سه سال گذشته بسیار ضعیف بوده است لذا بانک مرکزی هم دراین زمینه مقصراست هر چند که بانک مرکزی هم مشکلات را به گردن تحریم ها می اندازد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار