رمزگشایی از تشدید فشارها علیه حشدالشعبی در عراق-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
امیر موسوی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

رمزگشایی از تشدید فشارها علیه حشدالشعبی در عراق

موسوی: مصطفی الکاظمی همسو با حزب دموکرات کردستان، این روزها و در راستای تامین مصالح آمریکا و رژیم صهیونیستی، از اعمال هر گونه فشاری علیه حشدالشعبی ابا ندارد. تداوم استقرار حشد در مناسبات عراق، مانعی کلیدی در زمینه نفوذ واشنگتن و ریاض در بغداد محسوب می شود.
امیر موسوی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 21
کد خبر: ۶۳۸۰۹

رمزگشایی از تشدید فشارها علیه حشدالشعبی در عراق

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ امیر موسوی، مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک و روابط بین‌الملل ایران در گفتگو با راهبرد معاصر پیرامون حواشی فشارها بر جریان مقاومت در خلال روزهای اخیر در عراق گفت: این روزها حشد الشعبی مورد هجمه دوستان، طرفداران و وابستگان آمریکا در منطقه و عراق قرار دارد. آمریکا در تلاش برای منحل کردن حشد الشعبی است. یکی از دلایل انتخاب اقای الکاظمی همین مسئله بود و وی برای نابود کردن حشد الشعبی به آمریکا تعهد داد و در همین راستا نیز گام هایی برداشت ولی تا به امروز موفق نشده و لذا این مسئولیت به افراد دیگری واگذار شد. هر سه گروه از مزدوران شیعه، سنی و کرد در این برنامه شرکت می کنند ولی علمدار این قضیه حزب دموکرات دولت اربیل و طرفداران مجموعه بارزانی است که اخیرا آقای زیباری موضعی گرفت و ادعا کردند اشتباه شد. شرایط سختی پیش آمد و باعث شد مردم دفتر آنها را در بغداد آتش بزنند. منافع کردها با حشد الشعبی جور در نمی آید چون بعد از سرنگونی داعش در شمال آنها کرکوک را گرفتند که مرکز نفت شمال عراق است و حشد الشعبی توانست در عرض دو ساعت آنها را از کرکوک اخراج کند. لذا کینه ای وجود دارد و وجود حشدالشعبی به جدا سازی و تقسیم و خودمختاری و تشکیل دولت کرد و در شمال عراق اجازه نمی دهد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: با اینکه رفراندوم کردها رای آورد ولی آنها نمی توانند نتیجه رفراندوم را اجرا کنند. چون دولت و مردم عراق و حشد الشعبی حضور دارند و حشد الشعبی به عنوان یک نیروی نظامی اجازه نمی دهد جدایی طلبان کار خود را در عراق انجام بدهند. حتی شیعیان طرفدار آمریکا و سعودی نیز می دانند که حشدالشعبی اجازه سازش با رژیم صهیونیستی را نخواهد داد و یا تابع ارتجاع عرب نخواهد شد از این رو مرتبا بر علیه حشدالشعبی شعار داده می شود و در هر تضاهراتی دفاتر حشدالشعبی را آتش می زنند و در نجف و کربلا و ناصریه و دیوانیه و بصره می بینیم که در هر تحرک و تظاهراتی بر علیه حشدالشعبی شعار داده می شود و بر علیه سمبل ها و شخصیت های مهم حشد الشعبی و فرماندهان آنها در مناطق مختلف هجمه هایی شکل می گیرد و برخی حتی در این مسیر به شهادت رسیده اند از جمله این موارد حادثه ای بود که در میسان اتفاق افتاد و یکی از فرماندهان حشدالشعبی را از آمبولانس پایین کشیدند و او را به شهادت رساندند.

 

موسوی پیرامونی چرایی اعمال فشارها بر حشدالشعبی اظهار داشت: برخی از گروه ها چنین کینه ای از حشد الشعبی دارند. تبلیغات ارتجاع عربی در مورد حشدالشعبی تا این حد شدید است و طرف های داخلی نیز متاسفانه بخاطر خواسته های شخصی و نامشروع برخی از گروه ها مثل گروه های اربیل و الانبار که به دنبال جدایی از مرکز عراق هستند و با پشتیبانی امارات، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی کار می کنند به دنبال انتقام از حشد الشعبی هستند چون این گروه واقعا پروژه داعش را نابود کرد. برای داعش میلیارد ها دلار هزینه شد. عربستان، امارات، آمریکا ، رژیم صهیونیستی و حتی ترکیه و طرف های داخلی برای داعش هزینه کردند و امید داشتند داعش بغداد را تصرف کند و سیستم در عراق به نفع بعثی ها و تکفیری های وهابی تغییر کند اما با فتوای مرجعیت و با کمک جمهوری اسلامی و با حضور جوانان مخلص و معتقد و شجاع عراقی این نقشه را نقش بر آب کردند. لذا مرتبا از این گروه انتقام گرفته می شود و در هر بحثی پای آنها را به میان می کشند و تلاش می شود تا آنها را بدنام کنند و گفته می شود آنها تظاهر کنندگان را می کشند و از مفسدین عراق پشتیبانی می کنند و یا گفته می شود آنها فساد مالی دارند و چنین بحث هایی بر ضد آنها مطرح است.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه اظهار داشت: این نکته حائز اهمیت است که ارتش به تنهایی نمی تواند این مسئولیت را به عهده بگیرد چون طرف های خارجی دخیل هستند. یکی از کارهای خطرناکی که انجام شد این بود که آقای کاظمی منطقه سنجار را به کردها بدهد. سنجار کرد نیست و ایزدی هستند و جزو کردستان نیست ولی بخاطر اینکه دولت به دنبال گرفتن امتیاز برای انتخابات آینده است چنین حرکاتی انجام می دهد. سنجاری ها ناراحت هستند چون می گویند نیروهای کرد و پیشمرگه ها قبل از داعش آنجا بودند ولی وقتی داعش منطقه را گرفت آنها رها کردند و رفتند و دیدیم که در سنجار چه قتل عامی شد و چه کشتاری از ایزدی ها صورت گرفت و امروز آقای کاظمی دوباره می خواهد سنجار را به کردها ببخشد از این رو حشد الشعبی به این راحتی تسلیم این ماجرا نمی شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده