انتقاد تند «دیک چنی» علیه سیاست خارجی توئیتری ترامپ-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
در یک نشست محرمانه جمهوری‌خواهان مطرح شد

انتقاد تند «دیک چنی» علیه سیاست خارجی توئیتری ترامپ

«دیک چنی» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت «جورج بوش»، در یک نشست محرمانه که با حضور چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه، ضمن انتقاد از مواضع دولت ترامپ به ویژه در زمینه سیاست خارجی با «مایک پنس» به جدال لفظی پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 12
کد خبر: ۶۵۲۲
به گزارش راهبرد معاصر ، رسانه‌ آمریکایی از حملات لفظی شدید «دیک چنی» نفر دوم دولت جورج بوش پسر به «مایک پنس» نفر دوم دولت کنونی این کشور در جریان نشست حامیان مالی، قانونگذاران و تاجران ارشد حزب جمهوری‌خواه که در یک جزیره شخصی در ایالت «جورجیا» برگزار شد، خبر داده است.

طبق گزارش پایگاه «پالیتیکو»، دیک چنی در جلسه‌ای که پشت درهای بسته و با حضور حدود ۲۰۰ حامی مالی حزب جمهوری‌خواه به همراه تعدادی از قانونگذاران و برخی تاجران ارشد در جزیره «سی آیلند» در ایالت جورجیا برگزار شد، به شدت با معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسیر و مواضع سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» به بحث و جدل و حملات لفظی پرداخته است.

«دیک چنی» چهل و ششمین معاون رئیس‌جمهور آمریکا که از ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۰۹ در این سمت بود، در جریان نشست سالیانه «مجمع جهانی» اندیشکده «بنیاد امریکن اینترپرایز» در این جزیره از مایک پنس سوال‌های تند و تیزی درباره سیاست خارجی دولت ترامپ پرسید و به انتقاد شدید از این دولت پرداخت.

گفته می‌شود که این جزیره خصوصی، هر ساله در فصل بهار میزبان نشست اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه و حامیان مالی این حزب است.

معاون «جورج بوش پسر» در بخشی از این جلسه، خطاب به پنس اظهارات تندی علیه اقدامات و مواضع رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد و به شدت علیه اعلام تصمیمات مهم سیاست خارجی در توییتر ترامپ و تعهد نصف و نیمه‌ رئیس‌جمهور آمریکا به ناتو موضعگیری کرد.

چنی از معاون رئیس‌جمهور آمریکا سوال کرد که آیا ترامپ هیچ ارزشی برای یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قائل است چرا که او بارها در محافل عمومی سازمان‌های اطلاعاتی را آماج حملات قرار داده است.

اظهارات چنی درباره بی اعتنایی رئیس‌جمهور آمریکا به سازمان‌های اطلاعاتی در حالی مطرح شده که یکی از موضوعات جنجالی در دولت بوش پسر، اتکای آن دولت بر اطلاعات دروغ و ساختگی به منظور راه انداختن جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بوده است؛ جنگی که چنی هنوز هم از آن دفاع می‌کند.

در یکی از همین اظهارات تند، دیک چنی ادعا کرد که سیاست خارجی ترامپ که مدعی جمهوری‌خواه بودن دارد، بسیار شبیه به سیاست خارجی «باراک اوباما» است.

طبق این گزارش، مایک پنس در واکنش به سوالات دیک چنی موضع تدافعی اتخاذ کرد و در یکی از اظهاراتش خطاب به او سعی کرد با لحنی توام با جوک و کنایه گفت: «همه این سوالات نرم را نوشته است؟».

چنی ۷۸ ساله، از سال ۱۹۹۶ تاکنون عضو هیات امنای اندیشکده محافظه‌کار و جمهوری‌خواه مطرح «امریکن اینترپرایز» بوده است.

بنا بر گزارش «پالیتیکو»، برخی حاضران در این نشست خبر دادند که دیک چنی در دو حوزه انتقادهای تندی علیه دولت ترامپ مطرح کرد: اول، میل ترامپ برای اعلام توییتری تصمیمات مهم قبل از آنکه حتی اعضای ارشد دولت خود او از آن تصمیم‌ها مطلع شوند، دوم، تمایل او برای اعلام تصمیمات مهم بدون اینکه قبل از آن با مشاورانش مشورت کند و به گزارش‌های اطلاعاتی درباره آن موضوعات توجه کند.

یکی از حاضران در این نشست گفت که پنس در پاسخ به سوالات و انتقادات تند دیک چنی، «پاسخ‌هایی خسته‌کننده و بی‌رمق» می‌داد.

در بخشی از این نشست پرتنش، دیک چنی به گزارش‌های خبری درباره تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اشاره کرد و گفت که طبق گزارش‌ها، او این تصمیم را بعد از تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه و بدون اطلاع دادن به متحدان اصلی آمریکا اتخاذ کرد.

مایک پنس در پاسخ به این موضوع گفت که تصمیم برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، تصمیمی «یک شبه» نبود و در دولت آمریکا درباره این موضوع، ۶ ماه بحث و بررسی شده بود.

طبق گزارش پالیتیکو، در این نشست که با حضور حامیان و مخالفان جمهوری‌خواه ترامپ برگزار شد، افرادی از قبیل «جرد کوشنر» داماد او، «ویلبر راس» وزیر تجارت آمریکا، «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا و برخی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه از قبیل «تد کروز» و «تام کاتن» حضور داشتند.

پالیتیکو از مدیر روابط عمومی اندیشکده «امریکن اینترپرایز» برای اظهارنظر درباره تنش لفظی بین دیک چنی و مایک پنس در این نشست سوال کرد اما او گفت: «نشست امریکن اینترپرایز، جلسه‌ای محرمانه بود و ما چیزی برای گفتن درباره آن نداریم».

دفتر مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین سخنگوی دیک چنی هم، از اظهارنظر درباره این نشست خودداری کرده‌اند.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار