ادامه روند صعودی بازار سرمایه-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه

ادامه روند صعودی بازار سرمایه

براساس آنچه در حال حاضر روی شاخص بورس دیده می شود می توان اینگونه تحلیل کرد که حبابی روی شاخص بازار سرمایه دیده نمی شود. به عبارت دیگربا مختصات کلان اقتصاد ایران، شاخص در شرایط کنونی می تواند تا 1 میلیون و 600 هزار افزایش بیابد.
احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 05
کد خبر: ۶۹۱۷۵

رشد شاخص بورس تا چه حدی منطقی است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سرمایه در ماه ها و هفته های اخیر روند صعودی و ریزشی متعددی به خود دیده است. بسیاری از سهامداران و سرمایه داران خرد و سابقه داران بازار سرمایه به دلیل نگرانی های سیاسی و اقتصادی که در آینده ای نه چندان دور می تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد به دنبال پیش بینی اقتصاد و روند بازارهای مختلف بخصوص بازار سرمایه هستند تا برای سرمایه های خود برنامه ریزی متقنی داشته باشند و سرمایه های خود را از خطر کاهش ارزش خود در امان نگاه دارند.

 

یکی از مهمترین مسائل تاثیر گذار در روند بازار سرمایه مساله نرخ ارز و مسائل سیاسی است که در روند افزایشی یا کاهشی شاخص بورس تاثیر گذار است که نمونه های آن را در سالهای مختلف بخصوص در سال 99مشاهده کردیم. براساس آنچه در حال حاضر روی شاخص بورس دیده می شود می توان اینگونه تحلیل کرد که حبابی روی شاخص بازار سرمایه دیده نمی شود. به عبارت دیگربا مختصات کلان اقتصاد ایران، شاخص در شرایط کنونی می تواند تا 1 میلیون و 600 افزایش بیابد.


قطعا از نظر بنیادی در حال حاضر نمی توان بیش از شاخص 1 میلیون و 600 فضای رشد بیشتری را تصور کرد. فضای امروز بازار سرمایه نسبت به ماه های قبل بسیار معقول است از این جهت است که بازار حبابی ندارد. بنا به اینکه P/E شرکت های بورس در دامنه 6 تا 8 قرار گرفته، لذا می توان گفت حبابی در شاخص وجود ندارد.


ارزیابی روند سرمایه گذاری در بورس نسبت به سایر بازارها نشان می دهد که این بازار نه گران است نه ارزان، به هر حال بازار سرمایه ایران مثل سایر حوزه های اقتصادی به مسائل سیاسی واقتصادی وابسته است؛ اگر آمریکا بنا به طرح لغو راهبردی تحریم ها به برجام بازگردد و به عبارتی مساله برجام حل شود این مساله امیدی برای بازار است تا بازار بورس را نسبت به بازارهای موازی به جلو و به سمت رشد هدایت کند.اگر سناریو به گونه ای دیگر ورق بخورد و دولت جدید آمریکا بازگشت به برجام را در دستور کار خود قرار ندهد به دلیل هیجانات روانی ناشی از اخبار سیاسی که بلافاصله خود را روی افزایش نرخ ارز نشان می دهد افزایش نرخ دلار روی 30 هزار تومان هم متصور است.


در صورتی که بازار ارز رشد صعودی داشته باشد وضعیت بورس کشور مخاطره آمیز می شود چرا که سرمایه ها به سمت خرید به بازار ارز حرکت می کنند.


بازار سرمایه در حال حاضر روی دلار 22 هزار تومانی فعالیت دارد اگر بازار به هر دلیلی نرخ دلار بالای 22 هزار تومان را تجربه کند با جذاب شدن بازار ارز و طلا، بازار سرمایه با افت های جدی مواجه می شود. به هر حال پایان آذر ماه با عرضه گزارش نرخ سود شرکت ها و اخبار سیاسی تازه که قیمت جدید دلار را مشخص می کند می بایست برای پیش بینی بازار ثابت کرد اما بازار در وضعیت کنونی توان افزایش شاخص تا 1 میلیون و 600 هزار را دارد، از این رو سهامداران در حال حاضر روی این شاخص می توانند حساب و سرمایه گذاری کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده