ریشه تفاوت نگاه اقتصادی دولت و مجلس در چیست؟-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
با تداوم چالش برسر لایحه بودجه 1400؛

ریشه تفاوت نگاه اقتصادی دولت و مجلس در چیست؟

تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اختلاف نگاه اقتصادی مجلس و دولت گفت: نوع نگاه مجلس به هزینه های عمومی تندتر است و همین حالا هم طرح هایی دارد که هزینه دولت را بالا خواهد برد. مجلس می خواست نفری 60 هزار تومان به یارانه ها اضافه کند. این احتمال وجود دارد که مجلس هزینه های دولت را بالا ببرد اگر این کار انجام شود باید برای هزینه های ان نیز فکری کرد.
کامران ندری؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 12
کد خبر: ۶۹۷۶۷

ریشه تفاوت نگاه اقتصادی دولت و مجلس در چیست؟

 

کامران ندری؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال که، به نظر می رسد دولت بودجه سال بعد را بر اساس احتمال بازگشت آمریکا به برجام تدوین کرده است و فروش نفت را در این بودجه دیده است آیا چنین بودجه ای قابل اجرا است؟ گفت: بر حسب ظاهر این موضوع بسیار خوشبینانه است. حتی به فرض بازگشت آمریکا به برجام اینکه توانیم به سرعت بازار خود را احیا کنیم و به سطح فروش قبلی برگردیم اینگونه نیست و زمان بر خواهد بود. حتی تجربه تحریم های قبلی نیز نشان می دهد که بعد از برجام هم رساندن فروش نفت به سطح قبلی زمان بر بود. مشتریان قبلی نفت ایران امروز نفت خود را از کشورهای دیگری می خرند و آنها را به سرعت رها نخواهند کرد و کش و قوس هایی در اوپک وجود دارد و رقبا باید عقب نشینی کنند تا ایران مجددا جایگاه خود را به دست بیاورد. تحریم های بانکی هم وجود دارد همچنین مساله اف ای تی اف و مشکلات داخلی بانک ها نیز مطرح است از این رو برای اینکه بتوانیم نفت بفروشیم و از منابع ارزی حاصل از فروش نفت استفاده کنیم و بخواهیم از سیستم بانکی بین الملل به راحتی استفاده کنیم تحقق آن در سال 1400 بعید به نظر می رسد. چون ما بعد از برجام باید به سراغ مساله اف ای تی اف و سپس اصلاح نظام بانکی برویم. مشکلات قابل ملاحضه است.


وی با اشاره به اینکه مجلس و دولت دو مسیر متفاوت را دنبال می کنند آیا این مجلس به بودجه رای مثبت خواهد داد؟ تصریح کرد: نوع نگاه مجلس به هزینه های عمومی تندتر است و همین حالا هم طرح هایی دارد که هزینه دولت را بالا خواهد برد. مجلس می خواست نفری 60 هزار تومان به یارانه ها اضافه کند. این احتمال وجود دارد که مجلس هزینه های دولت را بالا ببرد اگر این کار انجام شود باید برای هزینه های ان نیز فکری کرد. به نظر من، این مساله به دولت مربوط است. مجلس مصوب می کند و می گوید خودتان درآمدش را پیدا کنید. البته این سوال اقتصادی نیست و بیشتر جنبه سیاسی دارد. با رفتاری که از مجلسی ها دیده ایم بعید می دانم رد کنند و مجموع هزینه ها را کاهش نمی دهند.


وی درباره اینکه دولت در لایحه بودجه به دنبال پیش فروش هفتاد هزار میلیارد تومان نفت به صورت ریالی و ارز است گفت: اینکه بتوانند این اوراق را بفروشند و کسانی پیدا می شوند که این اوراق را بخرند بسیار بعید به نظر می رسد. ما این تجربه را در سال گذشته داشتیم و وزارت نفت سعی کرد نفت را در بازار به خریداران داخلی بفروشد که محقق نشد. از این رو من این مورد را بسیار بعید می دانم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده