کامیابی بایدن و توهم پیروزی اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰-راهبرد معاصر
ابوالفضل ظهره وندی؛ کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

کامیابی بایدن و توهم پیروزی اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰

اصلاح طلبان گمان می کنند با آمدن بایدن می توانند بازی که هشت سال است باخته اند را یک بار دیگر به پیروزی تبدیل کنند و عملکرد منفی و بدون دستاورد اقتصادی و سیاسی و روابط بین الملل خود را با آمدن بایدن در انتخابات ۱۴۰۰ به پیروزی تبدیل کنند.
ابوالفضل ظهره وندی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 11
کد خبر: ۶۹۹۰۲

کامیابی بایدن و توهم پیروزی اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰

 

ابوالفضل ظهره وندی کارشناس مسائل بین الملل و سیاسی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تلاش اصلاح طلبان برای تصویر سازی از اینکه اصولگرایان به دنبال مذاکره با آمریکا هستند گفت: به هر حال با روی کار آمدن آقای بایدن تصور می‌کنم خون تازه‌ای در رگ‌های اصلاح طلبان جاری شده و آنها یک بار دیگر به این موضوع دلخوش کرده اند تا بار دیگر با آمریکا پای میز مذاکره بنشینند.


وی در این باره بیان داشت: اصلاح طلبان گمان می کنند با آمدن بایدن می توانند بازی که هشت سال است باخته اند را یک بار دیگر به پیروزی تبدیل کنند و عملکرد منفی و بدون دستاورد اقتصادی و سیاسی و روابط بین الملل خود را با آمدن آقای بایدن در انتخابات ۱۴۰۰ به پیروزی تبدیل کنند.


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اصلاح طلبان بر آن هستند تا باز هم مشکلات اقتصادی کشور را به برجام و مسائل خارجی چون توافق گره بزنند گفت: اصلاح طلبان متاسفانه همچنان تصور می کنند که باید مسائل اقتصادی ایران را از خارج از ظرفیت‌های داخلی تامین کنند. آنها توسعه ایران را وابسته به دستیابی ما به ظرفیت های بیگانه می دانند از این جهت است که اصلاح طلبان در سال ۹۲ با توسل به امریکایی‌ها و توافق برجام مترصد ایجاد تحولی بودند که فرجام آن همین تشدید تحریم‌ها و تورمی شده که امروز گریبان گیر اقتصاد و معیشت مردم شده است.


ابوالفضل ظهره وندی در این خصوص خاطر نشان کرد: چون اصلاح طلبان توافق با آمریکا را برگ برنده خود می دانند بنابراین به زعم خود گمان می کنند اصولگراها هم می‌خواهند مسیر آنها را ادامه دهند، یعنی آنها هم برای حل و فصل مشکلات تن به مذاکره با آمریکا بدهند و به مردم اینگونه القا کنند که اصولگرایان هم چاره ای جز کار با آمریکایی‌ها ندارند. بنابراین سعی می کنند تا اینگونه به جامعه پیام دهند که اصولگرایان برای رقابت با اصلاح طلبان در انجام مذاکره با آمریکا وارد شده‌اند تا خود رشته مذاکره را به دست بگیرند.

 

وی در این باره تصریح نمود: به این دلیل است که آقای روحانی در این باره می‌گوید دستپاچه نشوید، عجله نکنید و از این مدل شعارها.... این حرف ها و سخنان نوع نگاه آنها را به سیاست خارجی، نوع حکومت داری و بازی قدرت را نشان می‌دهد.


ظهره وندی در خصوص تفاوت اصلاح طلبان با اصولگرایان گفت: همین موضوع وابستگی به آمریکا خود یک شاخص تعیین کننده برای تمیز دادن انقلابی از غیر انقلابی است. شاخصی که تفاوت بین آنها را مشخص می کند نوع نگاه آنها به آرمان‌های انقلاب اسلامی است اگر اصولگراها دنبال مذاکره با آمریکا باشند آنها هم در خط و مسیر اصلاح طلبان قرار گرفته اند و به نوعی اصلاح طلب به شمار می‌روند ما نباید فریب اصلاح‌طلب و اصولگرا یا عناوینی از این مدل را بخوریم بلکه باید حرکات جریان‌هایی که درباره انقلاب صحبت می‌کنند. نظر می‌دهند را مورد تحلیل قرار دهیم. باید میزان ولایت پذیری و پایبندی به انقلاب ملاک قرار داده شود.

 

ظهره وندی تصریح نمود : هر گروه و جناح سیاسی که معتقد باشد منافع ملی با توسل به کمک بیگانه محقق می شود چه اصلاح‌طلب یا اصولگرا مورد قبول مردم نیست، لذا ملاک حفظ آرمان های انقلاب و حفظ منافع ملی است. از سوی دیگر اصلاح طلبان که سعی می کنند پای اصولگرایان را به موضوع ارتباط و تعامل با آمریکا باز کنند با فرار به جلو دنبال شکستن قبح مذاکره با آمریکا هستند تا به مردم القا کنند که اصولگرایان هم مثل ما هستند و مسائل کشور را با کمک بیگانه حل و فصل می کنند. آنها تلاش می کنند به مردم بگویند اصولگرایان منتظر هستند تا اصلاح طلبان از دور خارج شوند تا با خروج ما از صحنه سیاست خود وارد رابطه و مذاکره با آمریکا شوند،یعنی آنها برای انجام کار خود به نام اصولگرایان مساله ای به نام منافع ملی که برخاسته از اراده یک ملت برای مقاومت است را زیر سوال می برند تا یک بار دیگر به نحو ممکن به برجام بازگردند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده