اصلاح‌ طلبان شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
مهدی آیتی، فعال اصلاح طلب در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

اصلاح‌ طلبان شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند

ما در دهه ای هستیم که دوران اصلاح طلب ها نیست و به اصولگرا ها تعلق دارد؛ از این رو اصولگرایان به راحتی مجلس یازدهم را بردند، از همین رو پیش بینی ما این است که ریاست جمهوری 1400 و همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا جزو پیروزی های تاریخی اصولگرایان قلمداد خواهد شد.
مهدی آیتی؛ فعال اصلاح طلب
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 17
کد خبر: ۶۷۱۵۴

اصلاح‌ طلبان شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند

 

مهدی آیتی فعال اصلاح طلب در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، که بسیاری تصور می کردند با انتخاب بایدن کار اصلاح طلبان در انتخابات 1400 راحتتر از پیش خواهد بود، ارزیابی شما در مورد این نظریه چیست؟ گفت: اگر بخواهیم بدون سانسور به قضیه نگاه کنیم اعتقاد شخصی من بر این است که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان از شکست ترامپ خوشحال هستند چنانکه در جامعه عمومی جهانی نیز چنین خوشحالی دیده می شود و دولتمردان کشورهای مختلف نیز نتوانستند این خوشحالی را پنهان نمایند.


وی در ادامه تصریح کرد: دلیل این مسائل این است که عملکرد آقای ترامپ عملکرد یک پرزیدنت در سطح یک کشور بزرگ مثل آمریکا نبود. کسی که پروتکل های مختلف را رعایت نمی کرد و قوانین مختلف را زیر پا می گذاشت و محیط زیست و بهداشت جهانی و تجارت جهانی را قبول نداشت. نژاد پرستی را در جهان و آمریکا ترویج داد و جانبداری بیش از حدی از صهیونیست ها داشت. نگاهی تاجر مآبانه به مسائل داشت و به جای نگاه انسانی به جهان از دید منفعت مالی به دنیا نگاه می کرد.


آیتی افزود: ترامپ نقاط ضعف اخلاقی داشت و پرونده هایی در این باره وجود داشت. او فراوان دروغ می گفت و مالیات نمی پرداخت. ترامپ کلکسیونی از مسائل منفی بود که معمولا نباید چنین دولتمردی به مقام ریاست جمهوری برسد. این مساله باعث تنزل موقعیت آمریکا در منطقه شد. اینکه مردم دنیا نسبت به مساله شکست ترامپ به طور عام در دنیا خوشحالی کردند این امر طبیعی بود چون او لیاقت و صلاحیت این کار را نداشت.


وی با اشاره به اینکه، این وضعیت به نفع اصلاح طلبان تمام می شود یا اصولگرایان؟ پاسخ داد: اصلاحات در این دوره شانس زیادی برای برنده شدن ندارد و علت این است که اگر در آرشیو و سابقه انتخابات قبلی دقت کنیم متوجه می شویم که انتخابات تقریبا در هر دو دوره بین اصولگرایان و اصلاح طلبان دست به دست شده است و جابجایی انجام شده است. ما در دهه ای هستیم که دوران اصلاح طلب ها نیست و به اصولگرا ها تعلق دارد؛ از این رو اصولگرایان به راحتی مجلس یازدهم را بردند، از همین رو پیش بینی ما این است که ریاست جمهوری 1400 و همچنین انتخابات شوراهای شهر و روستا جزو پیروزی های تاریخی اصولگرایان قلمداد خواهد شد و در کارنامه اصولگرایی ثبت شوند. از این رو رییس جمهوری آینده از اصولگرایان خواهد بود.


این فعال اصلاح طلب گفت: به نظر می رسد اصلاح طلبان با تجربه تلخی که از حمایت از آقای روحانی داشتند درس عبرتی گرفته باشند که یا از کسی حمایت نکنند و اگر حمایت کردند آن شخص با حفظ آرمان های اصلاح طلبی شانس برد داشته باشد. حمایت اصلاح طلبی باعث شد آقای روحانی برنده شد ولی این برد به نفع این جناح تمام نشد چون روحانی کارنامه ای بسیار ضعیف از خود به جا گذاشت و نارضایتی عمومی را زیاد کرد و دولت ناکارآمد او در هیچ بخشی موفق نبود این نارضایتی های عمومی باعث ریزش آرا جبهه اصلاح طلبی شده است و آنها به خوبی آگاهند و می دانند که جبهه مردمی بزرگ خود را از دست داده اند. اصلاح طلبها شانس زیادی برای برنده شدن انتخابات ندارند و این را به خوبی می فهمند.


او اذعان داشت: دو نظر و دو اعتقاد در جبهه اصلاحات وجود دارد یک نظر می گوید اصلاح طلبی در 1400 کاندیدایی معرفی نکنند و اجازه بدهند اصولگرایان مثل مجلس یازدهم به میدان بیایند و یک رییس جمهور تعیین کنند. نظر دیگر می گویند آنها می خواهند حتی در بدترین شرایط نیز جبهه را خالی نکنند و در صحنه مبارزه بمانند و کاندیدا معرفی کنند و از کاندیدای خود حمایت کنند ولو او شکست بخورد. باید دید شورای عالی اصلاحات در نهایت به کدام نظریه توجه بیشتری خواهد کرد.


آیتی در پاسخ به این پرسش، که پیش بینی شما در مورد مشارکت مردم چگونه است؟ گفت: همانطور که در مجلس یازدهم مشارکت مردمی در پایینترین درجه و حدود 25% بود که این میانگین پایینترین مشارکت در تاریخ انتخابات های جمهوری اسلامی بود باز هم پیش بینی می شود با توجه به نارضایتی های موجود که مقصر اصلی آن ها دولت آقای روحانی است مردم در انتخابات 1400 مشارکت حداقلی خواهند داشت.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار